"Hiányzó kapocs" konferencia
A 2005. október 13-án a budapesti Hotel Gellértben megrendezett „Hiányzó kapocs” elnevezésű konferencia a – Magyarország és Szlovákia között – hiányzó útszakasznak, közúti csatlakozásnak a szükségességét volt hivatott rögzíteni, valamint a térségek fejlesztési irányait kívánta erősíteni.
A "Hiányzó Kapocs" konferencián többek között előadást tartott Agócs István, a Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke, dr. Kolber István, Regionális Fejlesztésért és Felzárkózásért felelős tárca nélküli miniszter, Molnár László, elnök-vezérigazgató, FÖMTERV Rt.-től, Ioannis Gheivelis, European Unio, a Trans European Network képviseletében, Horváth Zsolt Csaba, közlekedési helyettes államtitkár, Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól, és Ing. Jozef Legény, igazgató, a szlovák Építésügyi és Regionális Fejlesztési Minisztériumból. A konferencián elhangzottak szerint az Európai Unió kibővülésével a közlekedési, szállítási tengelyek átrendeződtek. A fenntartható növekedésű gazdaságokban a közlekedésnek rendkívüli szerepe van, a transz-európai hálózat (TEN-T) kialakításában valamennyi országnak részt kell vennie. Az egyes országok úthálózatát egy nagyobb rendszerbe integrálva kell elhelyezni. Az európai gazdaság és piac fokozatos keletre tolódásával a csatlakozást megelőző időszakban értelemszerűen a nyugat-kelet irány vált meghatározóvá, hiszen a nyugati fejlett országok elsősorban a keleti régiókban látták biztosítottnak működő tőkéjük letelepedését. Az elmúlt években egyre erősödnek a meglévő tengelyeket metsző, észak-déli irányú új tengelyek kiépítését szorgalmazó kezdeményezések, különös tekintettel a csatlakozott közép-európai és baltikumi országok egymás közötti kapcsolatára. Magyarország kedvező földrajzi fekvésénél fogva a hiányzó észak-déli kapcsolatok szempontjából ideális helyzetben van. Területén három olyan észak-déli folyosó is kijelölhető, amelyek egyaránt szolgálják az összeurópai érdekeket és illeszkednek az országos közúthálózat fejlesztési elképzelésekhez. Olyan irányokat jelölnek ki, amelyek a felmerülő társadalmi, gazdasági igények és ezek ismeretében megváltozott forgalmi áramlatok miatt már jelenleg is komoly jelentősséggel bírnak. Ezek az egész Közép-Kelet Európát átszelő új közúti folyosók a Balti-tenger térségét kötik össze az Adriai-tenger / Fekete-tenger térségével, gazdaságilag különböző fejlettségű területeket felfűzve. A lehetőségeket elemezve kialakulóban van egy olyan szakmai vélemény, amely az országon átvezető „középső” folyosó kiegészítésének elemzését fontosnak és időszerűnek tartja. Ez a folyosó egyébként a Harmadik Összeurópai Közlekedési Konferencián 1997-ben csak részben került kijelölésre. A VI. folyosó Gdansk –Krakkó – Zsolna vonalon (mintegy 900 km), míg az V/C. folyosó Budapest – Eszék – Szarajevó – Plocse vonalon (mintegy 700 km) kijelölésre került, azonban egy komplex hálózati összeköttetéséhez még mintegy 160 km útszakasz kijelölése szükséges. |