Dunaújvárosig elkészült az M6-os autópálya
PPP-konstrukció Végéhez közeledik az autópálya-építés legintenzívebb szakasza, az M8-as, az M9-es és az M6-os megmaradó részének megépítése után az alacsonyabb rendű utak és a vasút korszerűsítése következik – mondta Gyurcsány Ferenc kormányfő vasárnap, az M6-os autópálya Érdi tető – Dunaújváros közötti szakaszának avatásán. A forgalomba helyezett 58,6 kilométeres szakasz, az első PPP-konstrukcióban megépült magyarországi autópályaszakaszként, az állam és a magántőke közcélú együttműködésével valósult meg, mintegy 500 millió eurós költséggel. Emellett elkészült az M8-asnak az épülő dunaújvárosi Duna-hídhoz vezető rövid szakasza is.
Huszonkét évig koncesszióban Az autópályaszakasz építésére és 22 éves koncessziós üzemeltetésére a magyar állam nevében a gazdasági és közlekedési miniszter 2004 októberében kötött szerződést a német Bilfinger Berger, az osztrák Porr és Swietelsky cégek alkotta M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.-vel. A 14 település közigazgatási határát érintő szakasz a munkában részt vevők példás együttműködésének eredményeként – az árvíz és a mostoha időjárás okozta késedelmek ellenére – 3 kilométer/hónapos sebességgel épült úgy, hogy közben sikerült csökkenteni a finanszírozási költségeket. A munka teljes átadásának határideje szeptember 30.
Tizenegy csomópont épült az első szakaszon Az autópályaszakasz avatóünnepségén részt vett Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter is, aki azt hangsúlyozta, hogy négy év alatt sikerült megduplázni Magyarországon az autópálya-hálózat hosszát. Mint mondta, a következő időszakban ugyanezzel az elkötelezettséggel folytatódnak a befektetőket is vonzó infrastrukturális fejlesztések. Az 58,6 kilométer hosszú pályaszakaszon 11 csomópont, két komplex, benzinkutas és két további pihenőhely, 61 híd, illetve műtárgy, 11 körforgalom épült ki. A munka során 13,2 millió köbméter földet mozgattak meg, és mintegy 750 ezer tonna aszfaltot építettek be. A töltésépítéshez hétszázezer köbméter kohósalakot is felhasználtak.
Új hitelezési konstrukció Az autópálya-építő konzorcium közleménye szerint a projekt az építési sebesség és a költség alapján európai összehasonlításban is “a leghatékonyabb építési teljesítmények közé tartozik”, amit az is igazol, hogy az idén márciusban a munka finanszírozását a nemzetközi tőkepiac kedvező megítélése alapján átalakították. Az új hitelezési konstrukció több mint 20 millió eurós megtakarítást jelent, amin fele-fele arányban osztozik a magyar állam és a koncessziós társaság. |