Marketing öngyilkosság (7 holtbiztos tipp)
Túl jól megy a szekér és vissza kellene fogni a bevételt? Netán lelkiismeret-furdalásod van az extraprofit miatt és elég lenne kevesebb is? Vagy megsajnáltad a konkurenciát és kicsit engednéd őket feljönni? Nem probléma: itt van néhány tipp, ami garantáltan megnyomorítja a marketingedet! Hoppá, várjunk csak: lehet, hogy valamelyik már ma is fojtogatja a profitodat?
1. holtbiztos tipp: Legyél klón cég! Ez állandó vesszőparipám, hiszen stratégiailag ez határozza meg leginkább egy kisvállalat sikerét, örök küszködését vagy bukását. A marketing öngyilkosság legegyszerűbb módja, ha a céged pont ugyanolyan, mint a konkurenciád: hasonló a kínálatod, hasonlók az árak, hasonlók a vevők. Ez a legjobb módja annak, hogy meggyilkold a marketingedet, hiszen mi olyat tudsz mondani, amit a konkurenciád nem tud?
2. holtbiztos tipp: Reklámozd a céged, reklámozd a tulajdonságokat! A marketing öngyilkosság második legjobb fegyvere a reklámod: tedd a fő helyre a céged nevét, emblémáját, vagy reklámozd egyszerűen a kínálatot! (pl. "cipőbolt", vagy "cipők", vagy "gyerekcipők") Persze ha nem ezt a módját választod az öngyilkosságnak, akkor előnyöket, ígéreteket, problémákat, sztorikat kell reklámoznod, mert arra figyelnek fel a vevők!
3. holtbiztos tipp: Egy lábon álló marketing stratégia A marketing öngyilkosság harmadik legjobb fegyvere, ha egyetlen marketing eszközre alapozod a cégedet. Összesen egy helyen reklámozol, vagy csak egy honlapod van egy kis bannerrel, vagy a boltod egyetlen reklámja a kirakat - számold csak össze: Neked hány marketing eszközöd van? Ez biztos módja annak, hogy a célcsoportod legnagyobb részét sose érdd el - soha ne jusson el hozzájuk az üzeneted. Sőt, ha valami baj történne azzal az egy marketing eszközzel - az adott média tönkremegy, vagy csak szünetel; a szervered előre nem bejelentett karbantartást tart, amikor épp fut egy kampányod; vagy építkezés kezdődik a boltod kirakata előtt - azonnal befuccsol az egyetlen eszközöd, ami vevőket hozott eddig. Kicsit olyan, mint pótkerék nélkül indulni egy Parizs-Dakarra.
4. holtbiztos tipp: Csak az új vevők szerzésével foglalkozz! A marketing öngyilkosság harmadik legjobb fegyvere, ha minden puskaporodat arra használod el, hogy új vevőket szerezz. A marketingnek nagyon fontos része az új vevők szerzése, de ha ez annak a kárára megy, hogy a régiek megtartására nem költesz pénzt, időt, ötleteket, akkor nem fog növekedni a céged - ez garantált. Ez nem is annyira öngyilkosság, hanem még rosszabb: örök vegetálásra ítéled vele a cégedet. És ez egyben a következő ponthoz is csatlakozik:
5. holtbiztos tipp: Tanulj, informálódj - de ne implementálj! A marketing öngyilkosság harmadik legjobb fegyvere, ha olvasod a Marketing Magazint, eljössz az előadásokra, megvásárolod a "dobozos tréningeket" - vagy akármilyen más módon is okosodsz a marketingben - de a tanultakat nem alkalmazod! Ez a legjobb módja annak, hogy Te legyél a világ legszegényebb okos embere. Hány marketing tippet hallottál eddig tőlem? És hányat ültettél át a gyakorlatba?
6. holtbiztos tipp: Ha tudat alatt lealacsonyítónak érzed az eladást, vagy az önreklámozást Ez alattomosabb, mint elsőre tűnik, és ez lesz a legezoterikusabb tipp, amit tőlem valaha hallasz: amíg nem fogadod el, amíg nem helyesled és élvezed az eladást, az önreklámozást, vagy legalább is a portékád őszinte dicséretét; amíg nem hiszel benne, hogy jobb lesz a világ, ha többen megvásárolják, akkor halálra van ítélve a marketinged. Tudat alatt fogod szabotálni a sikeredet akárhányszor vevőkkel kommunikálsz közvetlenül, vagy a marketingeden át. Mert ez át fog sütni a reklámjaidon, a reklámszövegeiden, át fog sütni a magabiztosságodon, amikor eladsz - és ezeket a finom, szinte metafizikai jeleket a vevők nagyon hamar kiszúrják ám! El kell jutnod odáig, hogy a tükör előtt be tudd vallani magadnak: igen, a vevő jobban jár - szebb lesz, okosabb lesz, gazdagabb lesz - ha ma vásárol tőled! És minél tovább halogatja, annál később lesz része ebben a csodálatos ajándékban. Amíg ezt nem érzed, addig a reklámod félgőzzel fog működni, reggel nehezebben fogsz felkelni, és a nap végén kevesebb pénzt viszel haza.
7. holtbiztos tipp: Légy szűkmarkú a marketinggel! A marketing öngyilkosság harmadik legjobb fegyvere, ha ráébredsz a marketing pénztermelő erejére, és még mindig takarékoskodsz, olcsójánost játszol a marketingeddel! Tesztelj, és mérj, és ha van olyan marketing eszközöd, ami plusz pénzt termel, akkor költs rá még többet! Ha kiküldesz egy 170e Ft-os kampányt, ami egy hét alatt termel 231e Ft-ot, akkor lehet, hogy nem fogod úgy érezni, hogy ez volt a világ legjobb marketing akciója. De ha a bankod azt mondaná, hogy minden befizetett 170e Ft után egy hét múlva 231e Ft-ot fizet vissza, akkor szerinted hányan állnának sorba? A marketing egy pénztermelő ágazat - minél többet teszel bele, annál többet vehetsz ki - ráadásul sokkal gyorsabban, mint a bankban, a tőzsdén, az ingatlanban. Ezeket a hosszú távú befektetéseket hagyd meg azoknak, akik csak lassan szeretnének meggazdagodni - akinek nem okoz lelkiismeretfurdalást a gyors pénz, az - ha körbenézel - mind a jó marketingből szerzi, amire nem sajnál költeni időt, pénzt, energiát.
Wolf Gábor Marketing Commando |