Melyiket válasszam?
Mielőtt egy vállalkozás autóvásárlásra szánja magát, legfontosabb feladata, hogy kiszámítsa: a jármű, amelyet lízingbe vagy tartós bérletbe kíván venni, kitermeli-e azokat a pénzügyi terheket, amelyekkel a finanszírozása jár, tehát bírja-e a cég pénzügyileg a költségeket? Ha igen a válasz, lehet azon gondolkodni, hogy milyen futamidőre, mely finanszírozási formát célszerű választani, hogy a cégnek hitel, pénzügyi lízing vagy tartós bérlet előnyösebb-e, illetve deviza alapú vagy forint alapú finanszírozást érdemesebb-e választania.Hitel, lízing és a tartósbérlet közötti választás esetén a cégnek két szempontot kell alaposan átgondolnia: az első, hogy akar-e valaha is tulajdonos lenni a gépjárműben? Ha biztosan tudja, hogy nem, akkor mindenképpen a tartós bérlet mellett célszerű dönteni.
Finanszírozási formák
1. Pénzügyi lízing: - szerződéskötéskor a tulajdonjog a lízingcégnél van, a futamidő végén, az utolsó részlet törlesztésével száll át a vevőre, - a jármű a lízingfelvevő könyveiben szerepel, így nála jelenik meg az autó amortizációja, - költségként csak a lízingdíj kamatrésze számolható el: a kamatrész pénzügyi ráfordításként könyvelendő el, a tőkerész viszont a tartozást csökkenti, - személygépkocsi esetén az áfa nem igényelhető vissza.
2. A tartós bérlet: - az autó tulajdonjoga a futamidő lejártával is a bérbeadónál marad, - a lízingbeadó amortizálja a gépjárművet, - a bérleti díj (mind az első, mind a havi díjak) elszámolhatóak a vállalkozás működési költségeként, - a díjak áfatartalma is visszaigényelhető.
3. Hitelfelvétel: - az autó tulajdonjoga első pillanattól a hitelfelvevőé, - mivel a hitelfelvevő könyveiben szerepel, nála jelenik meg az autó amortizációja is, - költségként csak a befizetett díj kamatrésze számolható el: a kamatrészt pénzügyi ráfordításként kell elkönyvelni, a tőkerész viszont a tartozást csökkenti, - személygépkocsi esetén az áfa nem igényelhető vissza.Futamidő, THM, önrész.
A cégautó közterhei
Az autóvásárlás esetén nem elhanyagolható szempont az sem, hogy cégautók fenntartása januártól alaposan megdrágult. Nem elég, hogy a cégautó után fizetendő szja-t megduplázták, ami az egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettséget is megkétszerezte, ráadásul a súlyadó mértéke is nőtt, hanem még az áfa-törvény is kedvezőtlenül változott. E szerint a személygépkocsi üzemeltetéséhez, fenntartásához kapcsolódó alkatrészek beszerzésének és a szolgáltatások igénybevételének előzetesen felszámított adója idéntől nem vonható le, mint ahogy a parkolási és úthasználati díjak áfája sem.
A drágább autókat fenntartók számára egyetlen jó hír, hogy januártól megszűnt az a kedvezőtlen szabály, amely szerint nem minősült a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak a 6 millió forintot meghaladó bekerülési értékű személygépkocsi javítása, karbantartása, biztosítási díja, értékcsökkenésének arányos része. (Forrás: www. uzletessiker.hu) |