A település nevének jelentése, „szán talpait összekötő keresztgerenda” is utal arra, hogy ezen a vidéken mindig is nagy jelentősége volt a télnek, a hónak, az erdőnek.
Amikor 1979-ben elkészült az első sípálya, a hideg évszak felkínálta lehetőségek kiegészültek. Az eplényi alpolgármester emlékei szerint akkoriban legalább nyolc tulajdonosa volt, amiből több konfliktus is származott. Sóvári Péter, aki az alpolgármesterség mellett a sícentrum műszaki vezetője, édes gyermekeként gyarapítja a pályát, és fejlődésének minden állomásánál jelen volt. 
- 1984-ben átalakították, elsősorban a kezdetleges felvonók műszaki problémái miatt új tányéros sílifteket szereltek fel. 1992-ben, amikor az addig, közigazgatási értelemben Zirchez tartozó település önálló lett, és a létesítményt átvette, akkor a tulajdonviszonyokból adódó gondok is megoldódtak. Szembesültünk viszont néhány új feladattal: sífelvonó-kezelői tanfolyamon kellett részt vennünk, mivel személyszállításról van szó, vizsga, bizonyítvány is kellett az üzemeltetéshez. Számomra ez nem volt annyira új, hiszen korábban az itt működő mangánbánya kötélpályarendszerével foglalkoztam. Miután ez megtörtént, teljes egészében mi magunk, falubeliek kezdtük el működtetni, karban tartani, takarítani az egész létesítményt, a hozzá tartozó járművekkel, motoros szánnal, hótömörítő géppel együtt.
Három különböző nehézségi fokú, hosszúságú, egymásba kapcsolódó pálya van, kettő kivilágított, éjszakai síelésre is alkalmas. Működik büfé, melegedő, mosdó. A síelők testi épségéről, szükség esetén, hegyi mentők gondoskodnak. Több nagy parkoló áll rendelkezésre az autóval érkezőknek. A pályák őszi előkészítésén, takarításán már túl vannak, a műszaki berendezések karbantartása is befejeződött.
Az igazán komoly gondot az időjárás okozza. Évente 27,7 havas nap volt az utóbbi 12 szezon átlagában. A 95-96-os tél volt egyedül kiemelkedő, a maga 80 havas napjával, de volt olyan év is, hogy összesen három napig lehetett síelni. Ez volt a mélypont. Talán ez az egyik oka, hogy a nagyobb fejlesztések még nem kaptak zöld utat, pedig ötlet, szándék lenne. A „fekete” pálya mellett például egy komolyabb, függőszékes felvonó épülhetne meg, de olyan komolyak a követelmények és a költség, hogy egyelőre erről a tervéről lemondott az önkormányzat. Megvalósulhat viszont az alsó szinten egy kis, 300 méteres lift, ami a nagy felvonó megközelítését segítené. A faluban két nagyobb panzió, egy fogadó és több étterem várja a vendégeket.
Most már csak egy hiányzik: a hó.
Hajdufy Eszter |