szlovák
HÍRPORTÁL TURISZTIKAI PORTÁL Cégjegyzék Regio Regia Üzleti Magazin Webstúdió Webáruház
-=- Szeretné itt látni a saját ajánlatát is? Vegye fel velünk a kapcsolatot! -=- Regio Regia - A Közép-dunántúli Régió vállalkozóinak üzleti magazinja Telefon: 34/310-971
   Kapcsolat

REGIO REGIA
a Közép-dunántúli Régió Értékteremtőinek Magazinja

Kiadó:
Regio Regia Nonprofit Kft.

ISSN-szám:
online: 1787-3010
nyomtatott: 1785-7074

Szerkesztőség:
2800 Tatabánya, Táncsics M. út 51.

Telefon:
34/310-971

E-mail:
info@regioregia.hu

 

KEM-BRIDGE WEBSTÚDIÓ

KEM-Bridge Net

Iroda:

2800 Tatabánya, Táncsics u. 51.

Telefon:
34/310-971

E-mail:
info@kembridge.hu

 

   MTI

   Tatabánya Kártya

Regio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia Hírportál


Ahány településtípus, annyiféle probléma

Új elnök a regionális fejlesztési tanács élén: dr. Cser-Palkovics András
Ahány településtípus, annyiféle probléma

Amint beszámoltunk róla, a régi testület megbízásának lejártával új elnöksége van a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanácsnak. Az elnöki pozíciót dr. Cser-Palkovics András, székesfehérvári országgyűlés képviselő (időközben megválasztott polgármester) töltheti be a következő időszakban.

– Nemcsak a fejlesztési tanács, hanem a háttérmunkát végző KDRFÜ, azaz a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség is új vezetéssel és elképzelésekkel indul neki a ciklusnak.
– A tanács szeptember elsejei hatállyal dr. Temesvári Balázst nevezte ki az ügynökség ügyvezető igazgatójának a következő öt évre. Feladata nem lesz egyszerű, hiszen a tanács úgy határozott, hogy az átadás-átvétel lebonyolítása mellett munkáját egy teljes körű, az előző időszakokat feltáró átvilágítással kell kezdenie. Amikor ez befejeződik – várhatóan november elejére –, akkor az eredményt szeretnénk nyilvánosságra hozni. Erre mindenképpen szükség van egy átláthatóbb, ellenőrizhetőbb rendszer működtetéséhez. Ezek alapján a tanács az ügyvezetéssel közösen meg tudja határozni, hogy milyen intézkedések meghozatalára van szükség. Az már most látszik, hogy felmerülnek kérdések bizonyos tanácsülési szerződésekkel kapcsolatban, de ne vágjunk a vizsgálat elé, várjuk meg az átvilágítás végét.

– Nagyon sokat hallottunk az uniós fejlesztési források lehívásának problémáiról. Mit tapasztalt ez ügyben eddig régiónkban?
– Az uniós források lehívása esetében tervezett lépéseink az elmúlt évek gyakorlatának kritikáját is jelenteni fogják. A 2007–2013 közötti uniós költségvetési időszak második felét is megkezdtük, és ehhez képest a felhasznált források mértéke nagyon alacsony százalékot mutat. Ez nem csak egy regionális probléma, hanem az egész ország problémája, de ezen belül ez a régió – pont a stabilitás hiányából fakadóan – a rosszabbul teljesítők között van. Mi arra szeretnénk a legnagyobb hangsúlyt fektetni, hogy a források jelentős részben átcsoportosíthatóak legyenek a gazdaság élénkítésére, munkahelyek teremtésére. Azzal szinte mindenki egyetért, hogy ez az ország előtt álló legnagyobb feladat. Köztudott, hogy az országban tíz év alatt egymillió új munkahely megteremtését tűztük ki célnak, ez pedig részben az uniós források átcsoportosításával valósítható meg. A munka egy kisebb része folyhat a regionális fejlesztési ügynökségeknél, tanácsoknál, de a nagyobb feladat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél, illetve a kormány döntéshozóinál jelentkezik. A tanács új elnökeként a gazdasági élet számos szereplőjével találkoztam az elmúlt hetekben. Az iparilag fejlett nagyvárosokban, Székesfehérváron, Dunaújvárosban, Tatabányán és Veszprémben a kisvállalkozásoktól egészen a multinacionális cégekig mindenki azt kérte, hogy munkahelyteremtő beruházásaikhoz kapjanak saját erőt, kiegészítő támogatást és segítséget.

– Beszélt a nagyvárosokról, régiónk viszont alapvetően aprófalvas településszerkezetű. Ott milyen gondokat tapasztalt?
– Nagyon sok probléma teljesen azonos a régión belül, és a különböző régiókhoz tartozó megyékben. Nincsenek jelentős eltérések, strukturális problémák vannak. Ezek részben visszacsatolhatók az előző kérdéskörhöz, hiszen mindenhol azt kérik, hogy a munkahelyteremtést elősegítő gazdaságélénkítő programokra jusson több forrás. Ugyanakkor a településtípusok között vannak különbségek. Másra van szüksége az egy-kétezer lakosú településnek, és másra a nagyvárosoknak. Ebben az értelemben kell átgondolni a pályázati lehetőségeket, azaz hogyan lehet arányos lehetőséghez juttatni a kistelepüléseket is. Sajnos ezek a saját erő, önerő tekintetében nagyon komoly problémával küzdenek. Eleve eladósodott településekről van szó, ahol akár egy nagyon alacsonynak tűnő önerő is megoldhatatlan problémát jelenthet. Az is lehet, hogy néhány százezer forinton múlik az, hogy forráshiány miatt egy fontos pályázat nem valósulhat meg, ami otthon tarthatná a fiatalokat. Munkahelyhez juttathatná őket, elérhetné azt, hogy ne kelljen más településre elmenniük dolgozni.

– Említette, hogy a régióban nagyon alacsony hatásfokkal sikerült lehívni a forrásokat. A fejlesztési tanácsnak milyen elképzelései vannak a probléma megoldására?
– Ha ránézünk a számokra, az mindenképpen beszédes, hogy a gazdaságfejlesztésre beérkezett 59 pályázatból csak 28 nyert. Ez elég alacsony aránynak minősül, és biztos, hogy meg kell vizsgálni az okát. Mert ugyan 569 munkahelyet sikerült megtartani, 105 új munkahelyet létesíteni, de valószínűleg ennél sokkal többet lehetett volna megmenteni vagy éppen létrehozni. Én egy új együttműködésben látom a megoldás lehetőségét. Ennek lényege, hogy a fejlesztési tanács elnöke és a két társelnök lefedi a teljes régiót, tehát mind a három megye részese a tanács vezetésének. Azt tapasztaltam, hogy eddig sok esetben versenyezni akartak egymással a régión belüli települések és a megyék. Én nem ezt az utat követném, és bízom benne, hogy a társelnök urak ebben is partnerek lesznek.

– A kormányzat közigazgatási kérdésekben úgy tűnik, hogy a régiók és a kistérségek helyett inkább megyékben és járásokban gondolkodik. Ebben az esetben mi lehet a régió szerepe a jövőben?
– Itt a cél az, hogy kevesebb hatósággal, koncentráltabb ügyintézéssel kerüljön sor hatósági ügyek ellátására. Ma szerintem egy ember nincs, aki föl tudna sorolni minden hatóságot, ami ebben az országban van. Ez így önmagában a bürokráciát jelenti, és egy csomó esetben a hatáskörök sem egyértelműek, ezen mindenképpen változtatni kell. Tudomásom szerint ez két lépcsőben fog megvalósulni, amitől sokat várok. Az informatikai háttér lehetővé teszi az egyablakos ügyintézési rendszer bevezetését mind az önkormányzatok, mind a vállalkozások, mind pedig a magánszemélyek részére. A régió szerepét én az összehangolásban látom továbbra is, például a turizmus területén. Muszáj együttműködni a régió településeinek, megyéinek, hiszen külön–külön nem biztos, hogy hosszabb ideig tudnak idegenforgalmi látványosságot nyújtani az idelátogatóknak, viszont ha „kézről–kézre” tudják adni őket, akkor akár több hétre is itt tudják marasztalni a vendégeket. Tehát itt is az összefogásnak lehet mindenképpen eredménye.

– Hallottunk arról is, hogy a jelenlegi statisztikai régiók határait esetleg módosítani fogják a jövőben. Mit tudhatunk erről?
– Szerintem – ez szigorúan a magánvéleményem – abból kellene kiindulni, hogy hol van valódi természetes kapcsolat a különböző földrajzi egységek között ebben az országban. Ebből a szempontból kellene áttekinteni, hogy mennyire fedi le ma ezt a statisztikai – közigazgatási szerepet kevésbé kapó – regionális rendszer. Szerintem a témakör mindenképpen újragondolandó..

Veér Károly

2010.11.04. 10:45
   Regio Regia magazin


135. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



134. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



133. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



132. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



131. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



130. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



129. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



128. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



127. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



126. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



125. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



124. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



123. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



122. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



121. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



120. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



119. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



118. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


117. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



116. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


115. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



114. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


113. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


112. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


111. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


110. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


109. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



108. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!    Lapozós verzió!



107. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!  böngészős verzió!  Lapozós verzió!



106. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



105. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


2011. 104. szám pdf

2011. 104. szám lapozós

2011. 104. szám 
böngészős verzió

 


2011. 103. szám pdf

2011. 103. lapozós

2011. 103. szám 
böngészős verzió


2011. 102. szám
böngészős verzió

2011. 102. szám - pdf verzió


2011. 101. szám
(lapozgatós)

2011. 101. szám 
böngészős verzió




2010. 10-12. szám pdf

2010. 10-12. lapozós

2010. 08-09. szám pdf

2010. 08-09. lapozós

2010.08-09. böngészős verzió


2010. nyár

2010. nyár böngészős verzió

2010. nyár letölthető pdf


2010. március-április

2010. március-április böngészős verzió


2010. január-február

2010. január-február böngészős verzió


2009. különszám

2009. Különszám böngészős verzió

Archivum

   Borászati kalauz

A Királyi Régió borászati
és turisztikai kalauza

Lapozható verzió

 

   Hasznos

Új rovatot indítunk portálunkon! Hasznos, megfontolandó tényekről, információkról, problémákról tájékozódhatnak cikkeinkben, ahol természetesen a megoldásról is lehet olvasni!

Tovább >>> 

ÁllásÉpítőiparKisipari gyártóMezőgazdaságSajtó, MédiaVallás
ÁruházFaiparKisipari szolgáltat...MinőségbiztosításSzálláshelyVas, Acél, Színesfé...
Autó, MotorFémszerkezetek gyár...KiskereskedőMobiltelefonSzállítás, Fuvarozá...Vegyipar
Biztonság, Biztonsá...Film, Fotó, OptikaKölcsönzésMűszaki cikkSzámítás- és Irodat...Vendéglátás
BútorFilm-, Mozi-, Szính...Könyv, ZeneMűvészeti tevékenys...Szépség, EgészségVillamosság
CégügyekHobbiKörnyezetvédelem, h...NagykereskedésSzivattyúkÜvegtechnika
CsaládIdegennyelvKözhasznú informáci...Nyomda, Sokszorosít...Szolgáltatás
DivatáruIngatlanKözigazgatásOktatásTakarítás 
EgészségügyIpari üzem, Gyár, B...KözüzemPénzügyTávközlés, telefon,... 
ÉlelmiszerKedvenceinkLakberendezés, Otth...Reklám, DekorációTervezés 
Energia, Fűtés, VízKereskedelemLátnivalókRuházatUtazás