Komárom-Esztergomban a megye beruházója a Gasztro-Kristály Zrt. Újra régi fényében csillog a tatai Hotel Kristály
Ezen sorok írója 1987 nyarán, a tatai Kristály Strand megbízott vezetőjeként gyakran betért az akkor is patinás hangulatot árasztó hotel sörözőjébe, éttermébe, ahol a legjobb frissítők és ételek várták. Az igényes választék és a jó kiszolgálás sem tudta azonban feledtetni, hogy maga az épület nem a legszebb arcát mutatta az idelátogatóknak. A szokásos recept ellenkezője valósult meg, sajnos a belcsín aránytalanul nagyobb volt a külcsínnél. Aztán 2003-ban valami elkezdődött, amely idén tavaszra fejeződött be. A végeredmény magáért beszél.
Megújulás három ütemben A tatai Hotel Kristály Magyarország egyik legnagyobb múltú szállodája, amit 1770-ben építtettek az Esterházyak. Az egykori fogadóépület, amit a híres tatai építész Fellner Jakab tervezett, a mai napig őrzi eredeti funkcióját. A műemléki épület már a rendszerváltás előtti időszakban is keresett szálláshely volt, azonban sokáig nem kapott kellő gondoskodást. A hanyatlás megállítására a tulajdonos Gasztro-Kristály Zrt. forrásokra pályázott, aminek köszönhetően három ütemben sikerült felújítaniuk a neves hotelt. Az első ütemhez az első Széchenyi-terv biztosított támogatást. 2003-ra készült el az Erzsébet térre néző egyik szárny 17, négycsillagos színvonalú szobája, valamint a 25 parkolóval kialakított mélygarázs, 2008-ra pedig a második ütem fejlesztései. Ekkor újult meg a műemléki védelem alatt álló A és B szárny. Utóbbi földszintjén néhány wellness szolgáltatást is kialakítottak, valamint bővítették a hotelt egy új épületrésszel is. A harmadik ütem is befejeződött végre, az 189 686 539 forint uniós támogatásnak köszönhetően. A mostani fejlesztés célja az üzletembereknek nyújtott szolgáltatások kialakítása, valamint hétvégi kikapcsolódásra vágyók igényeinek jobb kielégítése volt. A hotel szorosan együttműködik a Pálma Rendezvényházzal, ennek eredményeképpen a szálloda is egyre keresettebb az üzleti célú események résztvevőinél.
Szolgáltatások üzletemberek számára Dr. Somogyi Gabriella projektmenedzsertől megtudtuk, hogy 2009-ben a Gasztro-Kristály Zrt. sikeresen pályázott a még hátralévő igen költséges munkák támogatására. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közép-dunántúli Regionális Operatív Programja keretéből elnyert, az Európai Unió és a Magyar Állam által társfinanszírozott támogatás felhasználásával 500 millió forint értékű fejlesztés valósult meg. Nőtt a szálloda férőhely kapacitása további nyolc szobával, 16 gépkocsibeálló hellyel bővült a mélygarázs a zárt udvar alatti terület egy részének felhasználásával. Mivel a szálloda hét közben elsősorban a üzleti vendégek igényeinek kielégítésére törekszik, ezért az ún. kis barokk szárny legrosszabb állapotú részét „Business Corner”-ként keltettük új életre, ahol az irodájától távol lévő utazó minden technikai eszközt megtalál ahhoz, hogy zökkenőmentesen tudja intézni üzleti ügyeit, vagy a megszokotthoz hasonló körülmények között tudja lefolytatni tárgyalásait. A lobby térhez kapcsolódóan kialakított ún. „Szeparé” igény szerint reggeliző helyiség, kávézó, a nagyméretű kivetítő révén üzleti megbeszélések helyszíne, vagy akár csendes olvasósarok. A dongaboltozatos műemléki mennyezet alatt kifinomult ízléssel, nemes anyagok alkalmazásával kialakított szokatlanul tágas wellness részlegben szellem és test egyaránt harmóniára talál. Az ellenáramoltatóval ellátott 12 m hosszú beltéri úszómedence mellett 20 m2 vízfelületű pezsgőfürdő várja a vendégeket. A tágas finn és infraszauna mellett a kíméletesebb méregtelenítést biztosító tepidárium valamint a látványos sókamra mellett természetesen különböző masszázsok közül is választhatnak a vendégek. A szállodából régóta hiányzó wellness részleg kialakításával a szabadidős vendégek köréből is nagyobb érdeklődésre számít a szálloda vezetése.
Bohém Bár és pihenőkert A főépület alatti pincében, amit néhány éve még a városi távhő vezeték foglalt el, a jellegzetes barokk téglaboltozatokat kibontva és helyreállítva különleges hangulatú „Bohém Bár” jött létre. A beruházás záróakkordjaként a műemléki és az új építésű szárnyak által körbezárt udvarnak az épület stílusához illeszkedő pihenőkertté alakítása valósult meg, amely terveink szerint nem csak a szálloda vendégeit szolgálja, de szabadtéri kiállítások, kamarakoncertek helyszíne is lesz a jövőben. A négycsillagos minősítés eléréséhez szükséges szolgáltatási paletta bővítésén túl a beruházás a szálloda üzemeltetésének környezetbarátabbá válása érdekében is óriási előrelépést hozott. Energiatakarékos, részben LED-es világítótestek alkalmazásával, becsléseink szerint évente 15 ezer kWh energiát tudunk megtakarítani. A pályázati támogatással kiépített, geotermikus energiát használó hőszivattyús hűtés-fűtés rendszer megtakarítása a korábbi gázüzemű fűtés és elektromos folyadékhűtő rendszerrel összevetve mintegy 3 millió forintra tehető, ami egyben a szálloda széndioxid kibocsátásának jelentős csökkenését is jelzi. A beruházás révén egyébként három fővel nőtt a szállodában foglalkoztatottak száma – fejezte be tájékoztatóját dr. Somogyi Gabriella. Csak ámulunk és bámulunk, ahogy a régi, kissé omladozó épület megszépült, újjáéledt. Az átadó ünnepség alkalmával bejárhattuk a különböző szinteket, a csillogó-villogó csodákat, amelyek modernségük ellenére finom ízléssel kialakítva ódon, történelmi hangulatot árasztanak. Megkóstolhattuk a ház szakácsainak remekeit is, és az étekhez megfelelő, ragyogó minőségű borokkal öblítettük le az uzsonnát. Javaslom kedves olvasóinknak, hogyha Tatán járnak, feltétlenül látogassanak el a megújult Hotel Kristályba!
Beiermeiszter György, a Gasztro-Kristály Zrt. vezérigazgatója
– Nyugodtan nevezhetjük megyei szinten megaberuházásnak, ami a Hotel Kristállyal történt. Miért fogtak bele? – A Hotel Kristály és a Pálma Rendezvényház cégünk, a Gasztro-Kristály ZRt. zászlóshajói. Versenyképességünk megtartásához mindenképpen szükség volt erre a beruházásra. Óriási szakmai kihívást is jelentett, hiszen a szálloda egyetlen napra sem zárt be, folyamatosan fogadta a vendégeket és biztosította a munkahelyet több mint húsz alkalmazott számára. 2000 körül látszott, hogy a turizmus fejlesztése Magyarország egyik lehetséges kitörési pontja. Ehhez a trendhez kapcsolódva pályáztunk kettős céllal. Egyrészt a színvonal, a minőség fejlesztése, a négy csillagos kategória elérése, másrészt szerkezeti átalakulás, azaz a szolgáltatások sokrétűségének kialakítása volt a cél. Láttuk, hogy az unió s Magyarország kapcsolata beérett abból a szempontból is, hogy az EU forrásokat biztosított számunkra a turizmus fejlesztésére is. Ők is azt szerették volna, hogy hozzuk fel szállodáinkat a megfelelő színvonalra. Szerencsére a 40%-os támogatáshoz volt banki financiális és ingatlan hátterünk, valamint ráment a 2000-es évek elejének teljes haszna is.
– Hogyan merték vállalni a válság ideje alatt is a projekt folytatásával járó terheket? – A válságra nem igazán lehetett számítani, nagy pofon volt ez minden cég számára. Mi viszont úgy gondoltuk, hogy a vállalkozásunk elég stabil, így nem szabad a megkezdett folyamatokból kiszállni. Kényszerpályára kerültünk tehát, de végig kell csinálni, hiszen 2020-ig vissza kell fizetni a felvett hitelt. Látjuk ma már, hogy ebben a kiélezett helyzetben csak az erősek maradhattak meg. Ez a szállodaipari trend, fejlődés nem fog megismétlődni a jövőben, jókor sikerült megvalósítani terveinket. Persze kellő óvatossággal, igen megalapozott üzleti tervvel vágtunk bele a dologba. Külön köszönet a kollégáimnak, akiknek pozitív hozzáállása, szakértelme nélkül nem valósulhatott volna meg ez a nyolc éve elkezdett beruházás!
VK. |