Mozgalmas tavasz a Közép-Pannon Zrt. nemzetközi projektjeiben
A Közép-Pannon Regionális Fejlesztési Zrt. (Közép-Pannon Zrt.) stratégiai célrend-szerének kiemelt eleme a regionális gazdaság hálózati alapú, innováció-orientált támogatása. Ennek érdekében stratégiai szövetségre lépett a régió számos fejlesztési szervezetével, köztük a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökséggel és a Közép-dunántúli Régió Innovációs Ügynökségével. Az idei év tavasza kifejezetten mozgalmasnak ígérkezik a Zrt. és együttműködő partnerei számára három, a Közép-Pannon nemzetközi partnerségével megvalósuló projektben: a Clusters-Cord, az AutoNet és a Finno névre hallgató kezdeményezésekben egyaránt.
A tavaly indult, Clusters-Cord (2CE202P1) projekt sikeresen vette számba a régió klasztereit és lehetőséget adott számukra 8 ország hasonló szövetségeivel való kapcsolatteremtésre. A projekt partnerei összesen 60 klaszter működését térképezték fel és készítették el működésük közös leltárát. A számbavétel eredményeként elmondható, hogy a klaszterizáció legnépszerűbb területei a környezetipar, az informatika és a járműipar az érintett közép-európai régiókban. Ez különösen fontos megállapítás közép-dunántúli szemmel, hiszen mindhárom iparág a régió lehetséges kitörési pontjaként említett az Új Széchenyi Tervben és a regionális tervdokumentumokban egyaránt. Az idei tavasz izgalmasnak ígérkező feladata a területi és iparági alapon szerveződött együttműködések egymással történő összemérése, melynek eredménye a nyár folyamán közzéteendő „benchmarking” tanulmányban válik hozzáférhetővé az érdeklődők számára. A tanulmány által vizsgált területek a klaszterek szervezeti sajátosságaira, együttműködési készségeikre és képességeikre, innovativitására, termelési jellemzőikre és - nem utolsósorban – szakpolitika felé megfogalmazott igényeikre térnek ki. Az már az eddig lezajlott felmérésekből is leszűrhető, hogy a megkérdezett szervezetek a termelési kooperációk erősítésében, a technológiai korszerűsítésben, a tudástőke emelésében és a közös, közép-európai érdekképviseletben látják a fejlődés lehetséges útját. A projekt partnerei idén júniusban, Szlovákiában értékelik az addigi tapasztalatokat, s tesznek javaslatot a tanulmány legfőbb megállapításaira. Az AUTONET (2CE201P1) projekt eddigi legnagyobb eredményeiként a térség járműipari kapcsolatainak előmozdítása és az iparági tudás megosztása említhetők. Ez előbbi leghatékonyabb eszközei a nemzetközi üzletember találkozók („MatchMaking Events”), utóbbié pedig a Közép-Pannon által koordinált tapasztalatcsere rendezvények („Exchange of Experiences Seminars”). Mindkét területen örömmel jelenthető az aktív közép-dunántúli képviselet – hiszen az iparágat eddig képviselő Ajkai Mechatronikai és Járműipari Klaszter mellett új kezdeményezés indult el régiónkban. Nyolc érintett települési önkormányzat együttműködési megállapodásában rögzített szándéka alapján idén megalakult a Vértes-Duna Járműipari Klaszter, mely a régió Mór, Pusztavám, Oroszlány, Kisbér, Bicske, Tatabánya, Tata, Komárom tengelye mentén szerveződött a térség járműiparának innováció-orientált megújítására. Az új klaszter létrejötte lehetőséget kínál a régió korábbi, szocialista iparosítás során kialakult ipari tengely mentén elhelyezkedő térség iparági adottságainak bemutatására és igényeinek megjelenítésére az érintett régiók jó gyakorlatait, autóipari szakpolitikáját és vállalkozói szektorát összefoglaló, a Közép-Pannon Zrt. gondozásában készülő tanulmányban. A kezdeményezés bemutatkozására kitűnő alkalom nyílik a projekt júniusban megrendezendő integrált rendezvényén (Rzeszów, június 7-8.). A Zrt. idén tavasszal indult kezdeményezése az Európai Unió Délkelet-európai Transznacionális Programja és a Magyar Köztársaság által támogatott FINNO („Mechanism for fostering innovation in South East Europe – Innováció-támogató eljárások Dél–kelet Európában”) projekt. A Közép-Pannon Zrt. partnerségével megvalósuló, 11 ország 15 szervezetéből álló konzorcium 2011. márciusában kezdődött, 3 éven át tartó munkájában regionális szintű fejlesztési- és innovációs szervezetek, kutatóintézetek és egyetemek vesznek részt. A projekt indító megbeszélésére 2011. áprilisában került sor az ausztriai Bruck an der Mur-ban, melynek fő témái a projektvégrehajtás részleteinek áttekintése, a költségvetés és a szakmai feladatok pontosítása voltak. A találkozón egyeztetettek alapján került sor a közreműködő partnerek felelősségeit és jogait meghatározó partnerségi megállapodás aláírására, s indult el az operatív szakmai munka. A FINNO végrehajtása során, a projekt partnerei a Dél–kelet európai térség innovációs potenciáljának keresleti- és kínálati oldali elemzését követően kialakítják közös innovációs stratégiájukat, mely iránymutatást ad a térség 2014 és 2020. közötti innovációs szakpolitikája cél- és eszközrendszerének rögzítéséhez – Magyarországon megalapozva a tárgyidőszakban rendelkezésre álló Uniós források ez irányú felhasználásának kereteit. Összességében elmondható, hogy mindhárom projekt kiemelkedően fontos nemcsak a Zrt., hanem a régió fejlődése szempontjából is, hiszen a régió meghatározó kitörési pontjaira koncentrálva egyaránt hozzájárulnak a régió versenyképességének, foglalkoztatottsági színvonalának erősítéséhez. |