szlovák
HÍRPORTÁL TURISZTIKAI PORTÁL Cégjegyzék Regio Regia Üzleti Magazin Webstúdió Webáruház
Üzleti Kiskártya a KEM-Bridge Nettől rövid elkészítési határidővel! -=- Szeretné itt látni a saját ajánlatát is? Vegye fel velünk a kapcsolatot! -=- Regio Regia - A Közép-dunántúli Régió vállalkozóinak üzleti magazinja Telefon: 34/310-971
   Rendőrségi hírek

Bűnügyek, balesetek, rendőrségi felhívások, útellenőrzések, katasztrófavédelem.

Megnézem >>>

   Hasznos

Új rovatot indítunk portálunkon! Hasznos, megfontolandó tényekről, információkról, problémákról tájékozódhatnak cikkeinkben, ahol természetesen a megoldásról is lehet olvasni!

Tovább >>> 

   Kapcsolat

KEM-Bridge Net

2800 Tatabánya, Táncsics u. 51.

Telefon / Fax: 34/310-971

E-mail: info@regioregia.hu

Web:
www.regioregia.hu

   MTI

   Tatabánya Kártya

   Programajánlat

! Balatonfüred és térsége !
! Badacsony és környéke !
! Sümeg és Tapolca környéke !
! Pápa környéke !
! Veszprém és Várpalota környéke !
! Bakony !
! Komárom és Bábolna térsége !
Esztergom és a Dunakanyar
! Bicske és Csákvár környéke !
! Tata és Tatabánya környéke !
Velencei-tó és környéke
! Dunaújváros és környéke !
Mezőség és Sárvíz
! Székesfehérvár és környéke !

Valami kimaradt?
Ajánlj Te is programot!

Regio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia Hírportál


A felsőoktatás kultúraváltása

Beszélgetés Dr. Bognár Lászlóval
A felsőoktatás kultúraváltása

A városi évforduló alkalmat adott arra, hogy a Dunaújvárosi Főiskola rektorával, dr. Bognár Lászlóval beszélgessünk a térségben betöltött szerepről, a Közép-Duna Térségi Gazdaságfejlesztési Platformról és a modern kompetenciákra alapozott újszerű felsőoktatás kialakításáról.

– A felsőoktatás világában egyre inkább szerepet kapnak a gazdasági társaságok, hiszen az innovatív ötletekből a két szereplő együttműködése eredményeként születhet életképes termék vagy szolgáltatás. Milyen szerepet vállalt ebben a Dunaújvárosi Főiskola?
– A régió és a térség nagyvállalataival szoros kapcsolatunk van. Eljött azonban az ideje annak, hogy a társadalom szereplői magasabb szinten működjenek együtt, mint korábban. A főiskola és a térség vállalatai, érdekképviseleti szervezetei ebben már elég korán megtették a szükséges lépéseket. A Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara kezdeményezésére közösen hívtuk életre a Közép-duna Térségi Gazdaságfejlesztési Platformot, amely összefogja a város nagyvállalatait, az önkormányzatot és természetesen az alapítókat – a kamarát és a főiskolát. Közösen dolgozzuk ki a térség gazdaságfejlesztési stratégiáját, amelyhez akciótervet készítünk és ezek alapján átgondoltan pályázunk fejlesztési forrásokra. Szilárd elhatározásunk, hogy a korábbi adhoc együttműködések mellett a platform egy hosszú távú, komoly szándékkal működtetett fejlesztési társulás, amelyben az első számú vezetők egyeztetnek és vállalnak fel bizonyos területeket. A platform elsőként az oktatás, az innováció, az energetika és a logisztika fejlesztési területeket nevesítette, amelyek közül az első kettő gazdája a főiskola.
– A kamarával az oktatás okán egyébként is szoros kapcsolatot tartunk fenn, hiszen a kereskedelmi és iparkamara a helyi szakképzés meghatározó szereplője. Velük együttműködve érhetünk el egy igen fontos csoportot – azokat, akik a felsőoktatás rendszeréből valamilyen oknál fogva kihullanak, lemorzsolódnak, és így kárba vesznek azok az évek, amelyeket sikeresen elvégeztek. Az az elképzelésünk, hogy azok, akik nem akarják, vagy nem tudják elvégezni az alap- vagy a mesterképzést, különböző képzettségi és kompetenciaszinteken átléphessenek a felsőoktatásból a szakképzési rendszerbe. Mindehhez azonban harmonizálni kell a főiskolai képzés és a szakképzés tematikáit, tantárgyait, eleve úgy kell akkreditálnunk bizonyos képzéseket, hogy az átjárhatóságot biztosítsuk, és legyenek olyan pontok, ahol a hallgató kilépve a főiskolai képzésből a szakképzésben tudja folytatni a tanulmányait.

– A felsőoktatás átszervezése állandó téma. Milyennek látja a jövőt?
– Az oktatás területén kultúraváltásra van szükség Magyarországon. Az online eszközökre, lehetőségekre hangsúlyozottan építő felsőoktatás kialakítása az egyik legjelentősebb elképzelésem a Dunaújvárosi Főiskola jövőjét illetően. Az oktatáspolitika részéről is szükséges a felsőoktatás újrafogalmazásakor a világban szerzett tapasztalatok, az ipari, gazdasági ismeretek és új oktatási fórumok hasznosítása. Mindezek biztosíthatják a modern, napjainkban nélkülözhetetlen kompetenciák megszerzését a hallgatók számára, s ezek nélkül számomra elképzelhetetlen a minőségi oktatás már az alapképzés szintjén is. Hogy ez milyen szerkezeti keretek közt valósulhat majd meg, - milyen területi lefedettséggel és központtal működnek majd oktatási centrumok - még senki nem látja.

– Ennek alapja a főiskola e-learning tananyagfejlesztése?
– Az alapok valóban megvannak, a szerkezet azonban hiányzik. Nem építettük még ki az oktatási mechanizmusokat, amelyeket elsősorban az oktatók gondolkodásának, tanításról alkotott elképzeléseinek új alapokra helyezésénél kell kezdenünk. Mára közhely, hogy a központban nem a tanár áll, hanem a hallgató, a tanulás iránya is megváltozik – a diák tanuljon, az oktató pedig segítse, tegye ezt lehetővé számára. Nekünk ezt kell megvalósítanunk, s ennek legjobb eszköze az interaktív technológia intenzív bevezetése.
– Nemrég jártam Mexikóban a világ legnagyobb online egyetemén. Az ország hallatán senkinek nem oktatási fellegvár jutna eszébe, én azonban mégis úgy éreztem magam, mintha az őskorból egy modern világba érkeztem volna. Az út során szerzett tapasztalataim igazolták, hogy a nagy távolságok áthidalására bevezetett távoktatási technológiák nemhogy táplálják az elidegenedés folyamatát, hanem éppen ellenkezőleg, hiszen tíz-tizenöt fős interaktív csoportmunkához biztosítanak technikai hátteret. Így egészen más kompetenciák alakulnak ki a hallgatóban, azok a modern készségek fejlődnek, amelyek nélkül ma nem lehet létezni. Éppen ezért azt gondolom, hogy a megfogalmazott oktatási kultúraváltás szükséges a felnőttképzésben, a szakképzésben, az átképzésben, gyakorlatilag az oktatás minden területén.

– Milyen lépések kellenek ahhoz, hogy az újragondolt oktatás megvalósuljon?
– A legelső feladat, hogy házon belül, az oktatókat kell képessé tennünk az új eszközök használatára, a tananyagok összeállítására, tanítási metodika kialakítására. Ha a főiskola falain belül megtörtént a kultúraváltás, eredménye mutatkozik majd a hallgatók, a szolgáltatásainkat igénybe vevő gazdasági társaságok körében is. Az infrastruktúránk mindehhez kiemelkedő a vidéki felsőoktatási intézmények között, mind hely, mind eszközök vagy képességek tekintetében. Mostantól a tartalomra kell koncentrálnunk.

– Mennyi idő alatt lehet ezeket az elképzeléseket konkrét eredményekké váltani?
– Az ország komoly lemaradással küzd az oktatás ezen területén, amely különbségeket csökkentenünk kell. Ma nincs olyan kurzus, amelynek a tananyagai ne lennének elérhetőek elektronikus formában, ami nagyon hasznos. A következő lépcső, hogy a tananyagok ne csak számítógépen és interaktív formában legyenek felhasználhatóak, hanem minimum 30%-uk mobileszközökkel is kompatibilis legyen. Tudomásul kell vennünk, főként a felnőttképzésben, hogy az emberek utazás közben tanulnak, vagy ahol éppen van egy kis idejük, ehhez pedig i-phonet, i-padet, blackberryt, ilyen-olyan kütyüt használnak. Nagy luxus a felsőoktatás részéről figyelmen kívül hagyni az életmód változását, az új napirendet, a tanulói, felhasználói szokásokat, és talán behozhatatlan hátrányt jelent, ha nem vesszük fel a ritmust, és a tananyagainkat nem optimalizáljuk mobileszközökre. Az oktatói gárdánk harmada ismerősként üdvözölte az elképzeléseinket, ők tudják, használják az új kommunikációs csatornákat és eszközöket is. Ők azok, akik sokat tehetnek azért, hogy a kultúraváltás kiszélesedhessen, és azok az oktatók is megtalálják a helyüket, akik kevésbé mozognak otthonosan ebben a világban. Minderre inkább hónapokkal számolnék, mint évekkel.

vitkóczi
Fotók: Bognár lászló

2011.08.02. 12:16
   Üzleti magazin


133. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



132. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



131. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



130. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



129. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



128. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



127. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



126. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



125. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



124. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



123. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



122. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



121. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



120. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



119. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



118. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


117. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



116. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


115. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



114. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


113. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


112. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


111. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


110. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


109. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



108. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!    Lapozós verzió!



107. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!  böngészős verzió!  Lapozós verzió!



106. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



105. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


2011. 104. szám pdf

2011. 104. szám lapozós

2011. 104. szám 
böngészős verzió

 


2011. 103. szám pdf

2011. 103. lapozós

2011. 103. szám 
böngészős verzió


2011. 102. szám
böngészős verzió

2011. 102. szám - pdf verzió


2011. 101. szám
(lapozgatós)

2011. 101. szám 
böngészős verzió




2010. 10-12. szám pdf

2010. 10-12. lapozós

2010. 08-09. szám pdf

2010. 08-09. lapozós

2010.08-09. böngészős verzió


2010. nyár

2010. nyár böngészős verzió

2010. nyár letölthető pdf


2010. március-április

2010. március-április böngészős verzió


2010. január-február

2010. január-február böngészős verzió


2009. különszám

2009. Különszám böngészős verzió

Archivum

   Borászati kalauz

A Királyi Régió borászati
és turisztikai kalauza
2011

A Közép-dunántúli
Régió Szállás és
Gasztrokalauza
2009 (20 MB)

A Közép-dunántúli
Régió Szállás és
Gasztrokalauza
2008 (23 MB)

vendeg2007.jpg

A Közép-dunántúli
Régió Szállás és
Gasztrokalauza
2007 (26 MB)

ÁllásÉpítőiparKisipari gyártóMezőgazdaságSajtó, MédiaVallás
ÁruházFaiparKisipari szolgáltat...MinőségbiztosításSzálláshelyVas, Acél, Színesfé...
Autó, MotorFémszerkezetek gyár...KiskereskedőMobiltelefonSzállítás, Fuvarozá...Vegyipar
Biztonság, Biztonsá...Film, Fotó, OptikaKölcsönzésMűszaki cikkSzámítás- és Irodat...Vendéglátás
BútorFilm-, Mozi-, Szính...Könyv, ZeneMűvészeti tevékenys...Szépség, EgészségVillamosság
CégügyekHobbiKörnyezetvédelem, h...NagykereskedésSzivattyúkÜvegtechnika
CsaládIdegennyelvKözhasznú informáci...Nyomda, Sokszorosít...Szolgáltatás
DivatáruIngatlanKözigazgatásOktatásTakarítás 
EgészségügyIpari üzem, Gyár, B...KözüzemPénzügyTávközlés, telefon,... 
ÉlelmiszerKedvenceinkLakberendezés, Otth...Reklám, DekorációTervezés 
Energia, Fűtés, VízKereskedelemLátnivalókRuházatUtazás