A régi községházára költözött a polgármesteri hivatal Bicske adósságállománya negyedére csökkent
Bicske a közigazgatás átszervezésének egyértelmű nyertese. A számok is ezt támasztják alá, az adósságkonszolidáció és a támogatások óriási segítséget jelentettek gazdálkodásában. A miniszterelnök úrnak írt köszönőlevelet – ez jól mutatja az intézkedések pozitív voltát – párthovatartozás nélkül valamennyi képviselő aláírta – tudtuk meg Tessely Zoltán polgármestertől.
- A múlt öröksége nehéz teherként nyomta az önkormányzat vállát, a hatalmas adósságállomány megkötötte a kezüket a fejlesztések, beruházások területén. Hogy alakult a város gazdálkodásának sorsa? - 2008. óta 2,1 milliárdos hitelt kellett kezelnünk. Az akkori időközi választás előtt egy forintot sem törlesztett az előző önkormányzat, csak elköltötte ezt a pénzt. Büszkén mondhatom, hogy az elődeim által felvett hitelből (1,4 milliárd fejlesztési hitel, 600 milliós folyószámlahitel, és az egészségügyi központ pályázatának kivitelezéséhez szükséges, már általunk felvett 100 milliós hitel az önerő, és a járulékos költségek biztosítására) 2012-ig már csak 1,460 millió maradt, amit ésszerűsítéssel, intézmények összevonásával és az adózási fegyelem javításával értünk el.
- Mit kell tudni a korábban ráfizetéssel működő uszoda-projektről? - A múlt öröksége volt ez a beruházás is, ahol komoly építészeti problémák merültek fel, ám ezeket sikerült kijavítani. Így végül is a helyi igényeknek megfelelő, funkcionálisan jól működő, fenntartható tanuszoda épült, melyet 2009. augusztus huszadikán adtunk át. Az önkormányzatnak a háromoldalú megállapodás közel százmillió forintjába került évente, bár ehhez az állam további 53 millió forinttal járult hozzá. A bevétel ezzel szemben évente csak huszonöt millió volt. Most decemberben aláírtuk azt a dokumentumot, amelynek értelmében az állam kivásárolta a Kerex Uszodatechnikát ebből a megállapodásból, és rögzítettük azt is, hogy így az uszoda állami vagyonba került, ugyanakkor márciusban a tanuszodát és épületeit az önkormányzat ingyenes használatra megkapta. Most miénk a működtetés költsége, ez pedig csak negyvenötmillió körül van, a szervezést is mi bonyolítjuk, így vélhetően növelni tudjuk a bevételt is. Mindez az évi költségvetésünkben mintegy ötvenmilliós megtakarítást jelent.
- 2012 végén a kormányzat a települések támogatásáról és adósságátvállalásáról döntött. Milyen mértékben részesedett ebből a város? - Bicske 2010 óta folyamatosan kapott az ÖNHIKI-ből, 2010-ben 25, 2011-ben 200, 2012-ben első félévében 50 millió forintot. Tavaly decemberben aztán a kormány úgy döntött, hogy értékelve a 2008. óta megtett lépéseinket, további 500 milliós támogatást nyújt, amellyel a város költségvetésének stabilizálását célozta meg. Ez a félmilliárdos támogatás lehetőséget teremtett arra, hogy utolérjük magunkat. A települések hitelállományának részleges átvállalásakor Bicske az államtól 65%-os támogatásban részesült. A másfélmilliárdos adósságunkból így 916 milliót vállaltak át, ezért a 2008-as 2,1 milliárd helyett mára 500 millióra csökkent a város hitelállománya, így az idén már sokkal könnyebb volt költségvetést tervezni, és lassan gondolkodhatunk közérzetjavító és a várost lakhatóbbá, élhetőbbé tevő beruházásokban, fejlesztésekben is.
- Aki ritkán jár Bicskén, az 2013 januárjában meglepve tapasztalhatta, hogy a polgármesteri hivatal a korábbi helyéről a Hősök terén lévő patinás épületbe költözött. Miért döntöttek a költözés mellett? - A történelmi múlt azt sugallta számunkra, hogy itt, a régi községháza épületében van a polgármesteri hivatal és az önkormányzat helye. Itt korábban különböző cégek székhelye volt, az utolsó időkben pedig itt kapott helyet a művészeti iskola. Amikor elkezdtünk gondolkozni a városközpont épületeinek sorsáról – tudva, hogy a közigazgatásban milyen változások lesznek –, úgy láttuk, van esély arra, hogy azokat a feladatokat láthassák el újra az egyes épületek, amelyre építették őket. Nem volt azonban ez egy egyszerű dolog. Mi büszkék vagyunk arra, hogy a művészeti iskola egy nagyon fontos intézménye a városnak, a gyerekek jó teljesítményt nyújtanak a zene, illetve most már a néptánc területén is, tehát számukra méltó elhelyezést kell biztosítani. Úgy hozta az élet, hogy a gimnáziumnak volt egy kollégiumi szárnya, és egyre kevesebb olyan beiratkozó volt, aki igényelte ezt a szolgáltatást, a 2008-9-es tanévben mindössze öt diák kért kollégiumi elhelyezést. Ez is egy patinás épület, és méretében abszolút alkalmas arra, hogy otthont adjon a művészeti iskolának. Mintegy 15-18 millió forint befektetésével létrejöttek a megfelelő terek a zenei oktatásra, illetve egy nagyobb terem, ahol a táncosok és a fúvószenekar is otthonra talált. Ezután arról kellett gondoskodni, hogy a valamikori községháza ne csak kívülről nézzen ki városházának, hanem belső kialakítása is megfeleljen a XXI. század követelményeinek. Beadtunk egy pályázatot a városközpont akciótervével, amelyben ez az épület is szerepelt. Úgy terveztük a 2011 évvégi beadáskor, hogy nyertes pályázat esetén ez a beruházás idén januárra meg is valósulhat. Ez nem lett sikeres, ám a következőt, ahol már az előbbi 85%-a helyett 100% volt a támogatási intenzitás, már megnyertük. A közelmúltban írhattuk alá a támogatási szerződést. Ebből a pénzből megújulhat ez az épület is, épülhet egy új szárny is konferencia- és előadóteremmel. Szeretnénk multifunkcionálisra alakítani, azaz nemcsak önkormányzati, hanem kulturális és közösségi feladatok ellátására alkalmas városházában gondolkodunk. Az új épületszárnyban lesz lift is, így végre a mozgáskorlátozottak számára is elérhető lesz minden szolgáltatásunk.
- Gondolom nemcsak a városháza megújításában gondolkodtak a pályázat összeállításakor. - Így igaz, a kétszázmillió forintnyi elnyert pályázati összeg segítségével több minden is meg fog újulni, például a katolikus templom teljes homlokzata – ehhez szükség volt az egyház anyagi közreműködésére is. A református egyház parókia épülete belső tereinek egy részét már megújította, mi pedig a külső megjelenését tesszük műemlék jellegéhez méltóvá. Meg tud újulni még a volt mozi épület csarnokrésze, illetve a városháza előtti Hősök tere. A projekt most ott tart, hogy megkezdtük a közbeszerzési eljárással kapcsolatos tennivalók intézését, a befejezés pedig 2014 tavaszára várható.
- Mi lett a korábbi polgármesteri hivatal sorsa? - A járási kormányhivatal költözött az 1973-ban épült szocreál stílusú, ötemeletes épületbe. Két szintet elfoglal már a földhivatal, de ott székel az állategészségügy, a falugazdász, itt kapott helyet a NAV irodája, az okmányiroda, és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ is. Igyekeztünk úgy alakítani, hogy minden hivatal, amely a járáshoz kerül, ott legyen. Nyugodtan elmondhatjuk, hogy zökkenőmentes, mindenki funkcionális igényét kielégítő volt az átszervezés, akárcsak az iskolák, intézmények átadása az államnak.
vk. |