Jelentős változások Fehérváron, a Piac téren Milyen lesz az új buszpályaudvar?
Székesfehérvár nagy közlekedési csomópont, jelentős közlekedési főútvonalak találkozási helye. Budapest közelsége is hozzájárul ahhoz, hogy a régióban itt a legnagyobb a forgalom az autóbusz-pályaudvaron. Fogadják a vonzáskörzetből beérkező buszokat, s a Dunántúl nyugati és dél-nyugati része felől a Budapest felé haladó távolsági buszjáratok mind érintik a fehérvári Piac teret. Veszprém, Szombathely, Zalaegerszeg, Kaposvár és a Balaton, de még északról, Győr és Tatabánya felől is bejönnek a járatok Fejér megye székhelyére. Tóth Istvánt, az Alba Volán Rt. vezérigazgatóját arra kérte lapunk: elemezze a jelenlegi helyzetet, továbbá szóljon a rövid és hosszú távú tervekről.
– Hatalmas forgalmat kell lebonyolítania e régi buszpályaudvarnak, s a jelentősen megnövekedett forgalmi igényeknek már nem tud eleget tenni. Nemcsak a forgalmi körülmények tarthatatlanok, hanem a pályaudvar műszaki állapota, környezetvédelmi és utasbiztonsági helyzete is méltatlan Székesfehérvárhoz – állapította meg Tóth István. – Több mint egy évtizede megoldatlan probléma az autóbusz-pályaudvar átalakítása, esetleges elköltöztetése. Ezért különösen nagy örömünkre szolgál: az önkormányzattal közösen megtaláltuk a megoldást a buszpályaudvar felújítására. Megszületett tehát a döntés, de rögtön hozzá kell tennem: távlati céljaink között, szintén az önkormányzattal közösen, szerepel egy másik, új buszpályaudvar létrehozása is. Ez a vasútállomás mellett létesülne, együtt a jelenlegi vasúti közlekedés és a vasúti pályaudvar épületének rekonstrukciójával. Így kialakulhatna ott egy olyan közösségi közlekedési csomópont, ahol a vasúti, a helyközi, a távolsági buszközlekedés és a városi közlekedés egyszerre jelenhetne meg. Egy korszerű közlekedési csomóponttal a következő évtizedek forgalmi igényeit a kor követelményének megfelelően lehetne kiszolgálni. Később, ha megszületik a vasút melletti központi pályaudvar, akkor is megmarad a Piac téren az autóbusz-állomás, kevesebb feladattal, tehermenetesített városközponttal. Ez hatalmas forgalmi szervezést, átalakítást igényel majd, hiszen át kell gondolnunk a helyi közlekedés teljes szerkezetét. Ekkor ki kell alakítanunk egy olyan körjáratot, amely a vasúttól szinte ötpercenként indulna, hogy a beérkező vonatról, helyközi vagy távolsági buszokról a Belváros azonnal elérhető legyen. Az EU forrásait, támogatási lehetőségeit ki kell használnunk, hiszen ez igen je-lentős beruházás lesz. Bízunk az EU támogatásában, hiszen az egyénivel szemben a közösségi közlekedés, az energiaracionalizálás, a környezetvédelem mindegyik kérdésköre felfűzhető ebben a projektben, és reményeink szerint kivitelezhető lesz néhány év múlva.
– És addig? Hol és hogyan alakítják át a Piac téri buszpályaudvart?  – Több lehetőség felvetődött, hová költözzön. Talán a legjobb megoldás az lett volna, ha a Palotai út túloldalán kap helyet, de különböző okok miatt erre nincs lehetőség. A jelenlegi helyen kell tehát korszerű megoldást találnunk. A forgalmi irányító részt, a gépkocsivezetői várakozót, a jegypénztárt, elővételi pénztárat kitelepítjük, mégpedig a jelenlegi pályaudvar mellett található Városgondnokság épülete melletti foghíjterületre. Itt épül majd egy új, korszerű épület, amely egyrészt a közlekedéshez közvetlenül kapcsolódó feladatokat oldaná meg, másrészt közösségi célokat szolgálna. A régi épület lebontása után az utazó közönség számára nagyobb mozgástér keletkezik. A forgalmi részt és az utat is átalakítjuk. Első lépésben az új épületet kell felépíteni, aztán következhet a költözés.
– Mikor valósul meg ez és a rekonstrukció többi része? – Reményeink szerint az év végére vagy jövő év elejére a költözés megtörténik. Ezt követően elbontjuk a középső épületrészt, és 2006 tavaszán vagy nyarán kezdődhet a buszpályaudvari rész átalakítása. A forgalmi szempontok mellett igényünk van arra, hogy több érkező, illetve indító állás legyen, és figyelembe kell vennünk még egy fontos szempontot. E régi pályaudvar átadása óta a buszok méretei jelentősen megnőttek. Fontos szempont számunkra az utasok biztonsága is. A buszok között és a Palotai úton rendkívül balesetveszélyes, amikor szabálytalanul közlekednek azok a gyalogosok, akik a buszra sietnek, vagy épp megérkeznek. Mindenképpen szeretnénk megteremteni a balesetmentes, kulturált közlekedés feltételeit, s kialakítjuk a korszerű utas-tájékoztatás új rendszerét. Nagy változás történik környezetvédelmi szempontból is, hiszen lényegesen kevesebb lesz a feleslegesen járó és várakozó autóbusz.
– Ez a beruházás jelentős költségeket feltételez. Milyen forrásokból fedezik? – Megállapodtunk az önkormányzattal: az épület teljes kivitelezését az Alba Volán Rt. 2005-ben magára vállalja. Ez már szerepel az Rt. Igazgatósága és Felügyelő Bizottsága által elfogadott idei üzleti tervben is, 200 millió forintos összeggel. Az út és a gyalogosforgalmi, a le- és felszálló részek jövő évi kialakítása, előzetes elképzelések szerint, félmilliárd forintos nagyságrendű. Ez a 2006-os projekt az önkormányzat feladata lenne. S a tervek szerint a jövő év végétől Székesfehérvár rangjának megfe-lelő, a városközpont arculatához illeszkedő, korszerű autóbusz-pályaudvar szolgálja majd az utazó közönséget. |