M6 autópálya-alapkőletétel
A római korban a pannóniai limes mentén már kiépített út húzódott dél felé, Aquincumtól – a Duna vonalát követve – egészen a mai Eszékig. Az út, vitathatatlan hadászati jelentősége mellett, a folyó túlpartján élő barbároktól származó áruféleségek szállítását is szolgálta.
Az út története
A jelenlegi 6-os út egy részét a keresztes hadak is használták, ezért III. Béla fel is újíttatta, „jó karba” helyeztette a Duna menti főutat. Az első világháborúig a mai 6-os utat teljes hosszában makadámpályává építették át. Az út korszerűsítésére 1950–53 között került sor, amikor olyan beton- illetve aszfaltburkolatot kapott, amellyel az út szélessége elérte a 6,5 métert. A 2003-ban átadott szekszárdi Szent István híd tovább fokozta a 6-os út jelentőségét, újfent fokozva ezzel az eddig is számottevő forgalmat. A legfrissebb adatok szerint naponta hatalmasan megnövekedett mennyiségű személygépkocsi és nehézgépjármű használja a 6-os út Érd és Dunaújváros közötti szakaszát. 2006-tól az új M6-os autópálya révén végleg felértékelődik és igazolódik a Duna közelében húzódó észak–déli fő összekötő útvonal történeti fontossága.
A konzorcium
Az M6-os autópálya építésére 2004. január végén írta ki a GKM a pályázatot, mint az első olyan tendert Magyarországon, amelyet már a kezdetektől PPP-konstrukcióban hirdettek meg. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a múlt év július 30-án hirdette ki győztes ajánlattevőként az M6 Duna Autópálya Konzorciumot.
A konzorcium német tagja – a Bilfinger Berger BOT GmbH – Németország második legnagyobb építőipari konszernjének egyik tagvállalata, a PPP projektek tekintetében világszerte vezető szerepet tölt be. Az üzemeltetésen illetve díjszedésen alapuló közlekedési létesítmények területén olyan beruházásokat bonyolított le, mint az ausztráliai Sydney-beli „Cross City” alagút, a Trave folyó alatti alagút a németországi Lübeckben, vagy a bangkoki gyorsforgalmi út Thaiföldön. A Bilfinger Berger AG 2003-ban 6 milliárd eurós árbevételt ért el és 50 ezer embert foglalkoztatott.
A konzorciumot alkotó osztrák cégek közül – a Porr Infrastruktur GmbH – a Porr csoport része, amely 120 évvel ezelőtti megalapítása óta Ausztria második legnagyobb építési vállalkozásává fejlődött. A széleskörű műszaki tapasztalatok – elsősorban az útépítések területén – a céget az egyik piacvezetővé tették Ausztriában és a szomszédos országokban. A Porr Infrastruktur GmbH és a Porr vállalatcsoport PPP kezdeményezéseit elsősorban nagy infrastrukturális beruházások befektetési tevékenységére, mint szállítási projektek, hulladékvíz-kezelő telepek és hulladékfeldolgozási feladatok megvalósítására koncentrálja. A Porr konszern 2003-ban 2 milliárd euró körüli árbevételt ért el és mintegy 10 ezer embert foglalkoztatott.
Az M6 Duna Autópálya Konzorcium másik osztrák vállalta a Swietelsky International GmbH, a Swietelsky csoport tagja, amely 1936-os ala-pítása óta Ausztria egyik legnagyobb építőipari vállalkozása. Kulcsfontosságú nemzetközi munkái többnyire az út- és vasútépítés területén valósulnak meg. A cég – leányvállalatai révén – a térség számos országában van jelen: Németországban, Lengyelországban, Szlovéniában, Szlovákiában, Horvátországban, Csehországban és különösen Magyarországon. A Swietelsky cég 2003-ban 580 millió eurós árbevételt ért el, és 3400 embernek adott munkát. A magyar fiókvállalat – a Swietelsky Építő Kft. – meghatározó szerepet játszik a hazai piacon, hiszen olyan projekteket valósít meg, mint az M4-es autópálya Vecsés–Üllő elkerülő szakasza. |