Alapításának 25. évfordulóját ünnepli a tatabányai Korall Kft.
A számítógépek hőskorában indult a tatabányai Korall Kft. története, melynek tevékenysége mindig abba az irányba fejlődött, amerre épp az iparág haladt. Ha valami új technológia jelent meg a piacon, ők máris az élen jártak annak alkalmazásában, ha pedig éppen leáldozóban volt egy-egy üzletág, azt leépítették, visszafejlesztették, vagy akár meg is szüntették. A huszonöt év – gyakorlatilag a hazai számítástechnika - történetét Stamler Sándor, a Korall Kft. ügyvezető igazgatója elevenítette fel.
A bitek és byte-ok kora -A Korall Kft-t a rendszerváltást követően, 1990-ben alapítottuk. Vállalkozási tevékenységünk nem volt előzmények nélküli. Valamennyien SZÜV-ösök voltunk, számítógépekkel foglalkoztunk, egyértelmű volt tehát a számunkra, hogy vállalkozóként is ezt az irányt követjük. A GMK, VGMK korszak után hoztuk létre társas vállalkozásunkat, melynek fő tevékenységét ekkor a számítógépes fejlesztések adták. Nagygépes környezetben dolgoztunk, ezekhez készítettünk félvezetős memóriákat, periféria-illesztőket és speciális áramköröket. Többek között ARCNET hálózati kártyákat is gyártottunk, melyek a mai modern eszközök elődei voltak. Ezeket nagy tételben, jó pénzért el tudtuk adni olyan nagyvállalatoknak, mint a Műszertechnika Kft., a Controll Zrt. vagy a Microsystem Zrt. A szobányi nagy számítógépeket ezekben az időkben kezdték felváltani a mikroprocesszoros számítógépek. Ez a folyamat a rendszerváltást követően úgy felgyorsult, hogy mire mi kitaláltunk, megterveztünk egy-egy új eszközt, vagy megoldást, addigra azt Tajvanon már rég legyártották, és tucatjával, ráadásul jóval olcsóbban leszállították. A piacnyitás így rövid időn belül tönkre tette a fejlesztési üzletágunkat. Szerencsére akkorra már felfutóban volt a számítógépes kereskedelmünk, és az ahhoz kötődő szolgáltatásaink. -Az alapítás idején egyre többen hoztak be nyugatról – később mi magunk is – számítógépeket, itthon azonban senki sem értett ezekhez. Operációs rendszert, programokat kellett ezekre telepíteni, szükség esetén memóriát bővíteni, vagy egyéb perifériát illeszteni hozzájuk. A vevők maguk nem boldogultak, szakemberhez fordultak, vagyis mások mellett hozzánk, így lassan kitanultuk a szakmát. A kereskedelmi üzletágunk virágzásnak indult, mégis úgy éreztük, a több lábon állás nagyobb biztonságot ad. Új tevékenységek után kezdtünk kutatni. A bolti kereskedelmünk 2004-2005-ig szépen fejlődött. A közületi szereplők kiszolgálására fektettük a hangsúlyt, a partnereink zömét vállalkozások, intézmények adták, a lakosságot kevésbé tekintettük célközönségünknek. A recessziós évek alatt a társaságok azonban visszafogták, gyakran teljesen leállították számítástechnikai fejlesztéseiket, beszerzéseiket. Két olyan évet is megértünk, amikor a kereskedelmi forgalmunk a korábbi évek átlagának 40%-át is alig érte el. Ez idő alatt a hazai webáruházak jelentősen megerősödtek. A vásárlók java része ma már az interneten keresztül tájékozódik, és ott rendeli meg az adott eszközt, ahol azt a legolcsóbban tudja beszerezni. Elvileg garanciát is kap hozzá, arra azonban kíváncsi lennék, ha néhány hónap múlva meghibásodik a gépe, vajon érvényesíteni tudja-e azt? -Mi teljesen legális forrásból, hivatalos nagykereskedőktől, márkakereskedőktől szerezzük be a forgalmazott termékeinket. Azt tapasztaljuk, hogy a neten ezek zömét olcsóbban kínálják, mint ahogyan azt mi a nagykereskedelmi áron beszerezzük. Vajon hogyan lehetséges ez?
A programozható telefonközpontok világa -Az ugródeszkát az új generációs telefonközpontok megjelenése jelentette. Az addigi relés központokat felváltották a programozható, mikroprocesszor vezérlésű telefonközpontok. Elsőként a Panasonic telefonközpontjai voltak azok, amelyek már soros porton keresztül számítógépről is programozhatóak voltak. A ’90-es évek közepén saját célra vásároltunk egy Panasonic 3/8-as telefonközpontot, s miután senkit sem találtunk, aki belátható időn belül beüzemelte volna, néhány hét alatt kitanultuk, megismertük minden csínját-bínját és mi magunk üzembe helyeztük. A MATÁV-nál a régi telefonközponttal foglalkozó kollégák közül ekkor még senki sem foglalkozott ezekkel. A piaci rést kiaknázva, belevetettük magunkat a feladatba. Egyre több helyre szállítottunk ilyen eszközöket, sorra jöttek a vevők, hogy szeretnék a régi telefonközpontjukat újra cserélni. A vége az lett, hogy a MATÁV szerződött viszonteladójaként először analóg, majd ISDN telefonvonalakat is értékesítettünk, így ’97-től a telefonközponttal együtt, fővonalakat is tudtunk biztosítani.
A háló mindent összeköt – komplex szolgáltatás -1996-tól sorra érkeztek a tatabányai ipari parkba a nagyvállalatok. Az új gyáraknak szüksége volt számítás- és telekommunikációs eszközökre. Számunkra új igényként jelentkezett azonban ezek hálózatba kötése. Ismét vállaltuk a kihívás: beleástuk magunkat a hálózatok tudományába, elsajátítottuk a szükséges alapokat, gyakorlatot szereztünk a kivitelezésben, majd a tervezésben. Szállítottuk és programoztuk is az ezekhez a hálózatokhoz szükséges aktív eszközöket. -Gyakorlatilag ettől kezdve egy komplex csomagot tudtunk kínálni a partnereinknek: számítás- és irodatechnikai eszközök, telefonok-telefonközpontok, hálózat, majdnem minden, amit az úgynevezett gyengeáramú szolgáltatás takar. Ezen belül ugyanis van néhány terület, amellyel deklaráltan nem foglalkozunk, ezeket a környezetünkben működő, kiváló cégeket bevonva tudjuk „lefedni”. Ilyenek a beléptető-, a tűzvédelmi-, a riasztó- és kamerarendszerek. Ha ilyen felkérés érkezik akár hozzánk, akár partner cégeinkhez, mindig számítunk egymásra. -Amivel viszont kiegészítettük a termék- és szolgáltatáskörünket, az a vizualtechnikai eszközök, projektorok köre, a telefon- és videókonferencia, valamint a hangtechnikai (hangosítási) berendezések. Központi vezérlésű üzemi órákat is szereltünk már. A hálózatok minden formájával foglalkozunk. A klasszikus réz alapú megoldásokon túl optikai és vezeték nélküli – wifis – hálózatokat is építünk. Nagy sebességű mikrohullámú eszközökkel egy kilométertől húsz kilométerig képesek vagyunk továbbítani az információt, sőt átjátszón keresztül akár egy dombon keresztül is.
Egyre nagyobb igény a rendszergazdai szolgáltatás -A szolgáltatási körünk az ezredfordulóig elsősorban a szervizünkre épült. Ahogy egyre stabilabbak, műszakilag megbízhatóbbak lettek a számítógépek, csökkent az igény azok javítására. Ma már szinte minden eszköz az eldobható kategóriába tartozik, a javítást cserével oldják meg, mert úgy olcsóbb. A szolgáltatások óradíja egyre magasabb, míg az eszközök, alkatrészek ára folyamatosan csökken. Nem érdemes javítani, és van, amit nem is lehet. -Ugyanakkor megnövekedett az igény az informatikai-rendszergazdai szolgáltatásainkra. Azt tapasztaltuk, hogy az 1-2 MD forgalmat bonyolító cégek zömének nem volt saját, főállású informatikusa. Két megoldás közül választhattak: vagy házon belül akadt egy kolléga, aki félállásban, másodállásban bevállalta ezt a tevékenységet, vagy külsőst kerestek. A rendszerváltás idején nagyon sok programozó választotta azt az utat, hogy szabadúszó lett, és akár több cégnél is felvállalta az ilyen jellegű tevékenységet. Ma már ez nem jellemző, mert a frissen végzett informatikusokat korlátlanul tudják alkalmazni a multi cégek. A közepes méretű cégek inkább a miénkhez hasonló társaságokhoz fordulnak az ilyen irányú igényeikkel. Ez a tevékenységünk még komplexebbé tette kínálatunkat.
A jövő az IP-alapú eszközöké -Úgy tűnik, minden a számítástechnika által vezérelt rendszerek irányába fejlődik, s ez jó, bizakodásra okot adó jel a számunkra. A telefonközpontok ma már IP-alapúak, és az épületvezérlés is ebbe az irányba tart, így hamarosan ez is felkerülhet a palettánkra. Egyre gyakrabban találkozunk azzal az igénnyel, hogy az épületek bizonyos funkcióit távolról számítógépeken keresztül kívánják nyomon követni, irányítani. Rengeteg lehetőség rejlik ebben, néhány éven belül áttörésre lehet számítani ezen a területen.
A több lábon állás kifizetődő -A 25 évünk visszaigazolta a döntésünket: a több lábon állás helyes célkitűzés volt. Rugalmasan igazodtunk a piaci igényekhez, és ez remekül működött. Sikeresen állítottuk össze a termék- és szolgáltatás-palettánkat. Hol az egyik, hol a másik lábunk volt az erősebb, és mindig akadt legalább egy húzóágazat. Ez a válság évein is átsegített bennünket, elbocsájtás nélkül túléltük ezt az időszakot. 2013-tól megkezdődött a kilábalás időszaka, azóta évről évre fokozatosan emelkedik az árbevételünk. Egyedül a szerviztevékenységünk az, amelyik nem közelíti meg a 2009 előtti időszakot.
A fiatalítás kitűzött cél -Öt évvel ezelőtt megfogalmazódott már, hogy gondot kell fordítanunk a szakember-utánpótlásunkra, az utódlásra, a cégfiatalításra is. Ennek jegyében tavaly felvettünk egy fiatalembert, és a közeljövőben további fiatal kollégák alkalmazását tervezzük. Persze ez a folyamat sem olyan, ami magától működik. Meg kell találnunk a közös nevezőt a mai generációval. A különféle kütyük kezelése úgy tűnik, a vérükben van, ám a munkához való hozzáállásukon volna még mit javítani. -A társaság alapító tagjai sem lesznek már fiatalabbak, ezért azon is el kell gondolkodnunk, hogyan tovább? Mi legyen a céggel, ha mi már nem veszünk részt aktívan a munkában? Hogyan történjen meg a fiatalítás, az utódlás. Ezek a jövő legfontosabb kérdései talán. -réz |