Keresik a megoldást a magas talajvíz problémájára
„A múltnak emlékül, a jövőnek példaképül” – ez volt Kátai Ferenc korábbi táti polgármester mottója, és ebben a szellemben folytatják településépítő tevékenységüket a jelenlegi önkormányzat tagjai is. A kisváros mindennapjairól és ünnepeiről Turi Lajos polgármesterrel beszélgettünk.
-Végre elkészült a települést védő gátrendszer. A kora őszi nagymennyiségű csapadék próbára tette a védművet? -A gátrendszer elsősorban a nagy dunai árvizek megállítását szolgálja. A mostani esős idő nem okozott semmiféle problémát, sőt inkább hajózhatósági gondok vannak a folyón. Így tehát még nem volt meg az igazi próbája a gátrendszernek, amely a mindenkori mértékadó árvízszintnél egy méterrel magasabbra épült, így optimisták vagyunk. Ennek ellenére eufóriában nem élhetünk, mert a település egyes részein a talajvíz a mai napig gondot okoz.
-Ezt a problémát hivatott kezelni a most zajló norvég projekt. Hogy áll ennek a sorsa? -A projekt célja a klímaváltozás során képződő csapadékvizek, és egyéb vizek felmérése, ezek kezelésének tervezése, és a csapadék elvezető rendszer kivitelezése. Jelenleg a mérési munkálatok folynak, és készülnek azok a tanulmányok, amelyek feltárják, hogy milyen a talajszerkezet, milyen az évszaknak megfelelő telítettsége, és ami példa nélküli, hogy mi módon képződnek a vizek. Ez nagyon összetett jelenség, itt a megszűnt bányák víztelitettsége az egyik fő komponens – ahol egyébként kiváló minőségű karsztvíz található.Mi Tokoddal közösen ezt a vizet fogyasztjuk, rendkívül egészséges, hiszen akár ásványvíznek is mondhatjuk. Jövőre Nyergesújfalu és Lábatlan is szeretne rácsatlakozni erre a vízbázisra, talán csökken majd a talaj telítettsége. Öt éve elődöm hidrogeológiai felmérést készíttetett. Többféle megoldást javasoltak, de azoknak akkora költsége volt, hogy nincs az az állami büdzsé, amely támogatná. Abban bízunk, hogy a Norvég Alapú EGT projekt megoldja, hogy legalább a csapadékvíz ne növelje a talajvíz szintjét.
-Mikor kezdődik az állami beruházású út- vasút kereszteződés projekt? -Jó eséllyel a jövő évben megvalósulhat. Tartalmazza a 10-es út esztergomi kihajtását, ahol körforgalom épül. A Tatabánya – bajnai elágazásnál viszont nem lesz körforgalom,megmarad az osztott pályás elágazás.Ezzel párhuzamosan a kerékpáros és gyalogos forgalom számára egy külön híd épül a jobb oldalon, így biztonságossá válik a két településrész összeköttetése.
-Milyen egyéb beruházásokat terveznek? -Racionális költségvetésünknek köszönhetően mindig biztosítani tudtuk beruházásaink önrészét, de most kicsit nagyobb löketet adott a fejlesztéseknek az adósságkonszolidációba nem tartozó települések támogatása.Mi lakosságszám arányosan 181 milliót kaptunk, amit az infrastruktúra fejlesztésére költhettünk. Ebből tíz utcát aszfaltoztunk le, illetve építettünk ki. Három helyen hosszabb járdaépítés is történt és elvégeztük két orvosi rendelő teljes belső felújítását.Igyekszünk a közintézményeinket felújítani, felhasználva a megújuló energiákban rejlő lehetőségeket. Égbekiáltó a bölcsődei épületünk állaga, át kell építeni a két óvodánkat is, és a hivatal épületét is szeretnénk energiahatékonyabbá tenni a költségek kímélése érdekében.
-Milyen a közösségi élet a városban? -Amikor kapcsolatot létesítettünk osztrák testvértelepülésünkkel – jövőre lesz húsz éve – kicsit irigykedve tekintettünk rájuk. A 3500 lelkes faluban több mint 80 civil szerveződés tevékenykedett. Ha ennyi nem is, de nálunk is működik mintegy húsz csoport. Nagyon aktívak, közösségteremtőek, kezdve a 25 éves asszony-, és az 5 éves férfikórustól, a harminc éves Táti Nemzetiségi Fúvószenekaron át a tíz éves Porcelánbaba Készítő Klubig. Reményeink szerint e két utóbbi csoport bekerülhet a megyei értéktárba. Jól működik a horgászegyesület, több, mint 1000 tagja van, és 100-an vannak a jövőre harminc éves mazsorett csoportban is. Egyszóval elmondhatjuk, hogy pezsgő kulturális élet zajlik városunkban. VK |