Fantasztikus eszköz a gyerekek kezében A Lego Robot Komáromban
A komáromi B&O Kft. ügyvezetője, Óvári Attila személyes tapasztalatok alapján került kapcsolatba a gyerekek közt egyre népszerűbb, kreativitást segítő, a műszaki vénát fejlesztő Lego Robot projekttel. Mivel a cég robottechnológiával foglalkozik, könnyű volt megtalálni a kapcsolódás lehetőségét.
– Tulajdonképpen mi is az a Lego Robot? – Igazából nem vagyok a téma szakértője. Annyit tudok róla, hogy a Lego Education tananyagai - legyen szó matematikáról, nyelvtanulásról vagy akár programozásról - ugyanúgy az építőjáték kockáira épülnek, mint a boltokban megvásárolható készletek. A módszer használata közben megmarad a játékosság, ugyanakkor sokkal hatékonyabbá teszi a tanulás folyamatát, hiszen könnyebb megjegyzi azokat a dolgokat, amelyeket megérinthet, amit az ember maga rakhat össze. Tehát egy olyan oktatási rendszer, amely az óvoda nagycsoportjától kezdve a kisiskolásokon át a nagyobb gyerekekig alkalmazható. Ha elképzelnek valamit, azt el is készítik, felfedezéseket végeznek, és elvégzik a mögé rakott különböző kicsi feladatokat. Például eszközt küldeni a Marsra, és építeni egy olyan önjáró eszközt, amit lehet programozni, el lehet küldeni, és tud pici képeket csinálni. Játéknak tűnik, de a felnőttek is hamar elkezdenek vele játszani, és bizony ebből lehet komoly tapasztalatokat, és programozási tudást gyűjteni.
– Miként került kapcsolatba a Lego Robot projekttel? – A tatai Eötvös Gimnáziumba hívtak meg egy alkalommal, ahol az ipari robotokról tartottam előadást, és az Edutus Főiskola mestertanára, Nagyné Csóti Bea is részt vett a programon, Lego Robot bemutatóval. Ott találkoztam először ezzel a témával. Először nem tulajdonítottam neki túl nagy jelentőséget, de aztán a fiamon keresztül engem is elért az LR. Tavaly augusztusban az Edutus Főiskolával már mélyebb lett a kapcsolatunk, és közben újra szóba került az LR oktatás. Közösen megkerestük a komáromi Feszty Iskolát, ahol már volt ilyen robot. Az intézmény vezetőségének egyetértésével, és Slezák Zsolt tanár úrral megbeszéltük, hogy indítunk egy robot szakkört. Négy hónap szakköri munka után a Tatabányán, január 14-én rendezett bajnokságon a csapat már be is mutathatta a tudását, és egész jól szerepelt. A robotfutamon hatodikak lettek, összesítésben pedig a 11. helyet érték el.
– Ezek a gyerekek lehetnek a jövő programozói a B&O-ban? – Akár ez is elképzelhető, de rövid távon a szakma népszerűsítését, és a műszaki érdeklődés felkeltését látjuk a projektben. Tervezzük, hogy a Lego Robot Education magyarországi forgalmazójával, a H-Didakt Kft.-vel felvesszük a kapcsolatot, és egy olyan mentorprogramot csinálunk Komáromban, ami már működik Debrecenben. A mérnökeink megtámogatnák, segítenék az iskolákat abban, hogy a gyerekek, de a tanárok is könnyebben elsajátíthassák ezt a tudást, és a játszva tanulni, tanulva játszani elve megvalósulhasson. – Ezek szerint a Lego Education módszer akár iskolai tananyag is lehet? – Úgy tudom, van ez irányú szándék, és az állami támogatás is elég komoly. Az említett rendezvényen Czunyiné dr. Bertalan Judit, a digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos elmondta, 2015 januárja óta dolgoznak azon, hogy a Lego oktatási módszertan a magyar gyerekek számára is elérhetővé váljon. Azóta több mint ötven iskolában próbálták ki a matematika Lego-s oktatását, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a módszer a tantárgynak új megközelítést és lehetőségeket ad. A kormány száz, elsősorban hátrányos helyzetű körzetben található iskolában szeretné elindítani a programot. A kiválasztott oktatási intézmények számára egy olyan módszertan válik elérhetővé, ami már Európában és a világ más pontjain is bizonyítottan jó eredményeket ért el. Segíti a gyerekek motiválását, erősíti a hátrányosabb régiók felzárkózását célzó oktatási stratégiát. A módszertan lehetővé teszi, hogy a fiatalok a munkaerőpiacon aktívabb, kreatívabb, versenyképesebb tudással tudjanak majd érvényesülni. Ennek a folyamatnak a kiteljesedéséhez szeretne cégünk is hozzájárulni a maga lehetőségeivel.
Veér Károly |