szlovák
HÍRPORTÁL TURISZTIKAI PORTÁL Cégjegyzék Regio Regia Üzleti Magazin Webstúdió Webáruház
Üzleti Kiskártya a KEM-Bridge Nettől rövid elkészítési határidővel! -=- Szeretné itt látni a saját ajánlatát is? Vegye fel velünk a kapcsolatot! -=- Regio Regia - A Közép-dunántúli Régió vállalkozóinak üzleti magazinja Telefon: 34/310-971
   Rendőrségi hírek

Bűnügyek, balesetek, rendőrségi felhívások, útellenőrzések, katasztrófavédelem.

Megnézem >>>

   Hasznos

Új rovatot indítunk portálunkon! Hasznos, megfontolandó tényekről, információkról, problémákról tájékozódhatnak cikkeinkben, ahol természetesen a megoldásról is lehet olvasni!

Tovább >>> 

   Kapcsolat

KEM-Bridge Net

2800 Tatabánya, Táncsics u. 51.

Telefon / Fax: 34/310-971

E-mail: info@regioregia.hu

Web:
www.regioregia.hu

   MTI

   Tatabánya Kártya

   Programajánlat

! Balatonfüred és térsége !
! Badacsony és környéke !
! Sümeg és Tapolca környéke !
! Pápa környéke !
! Veszprém és Várpalota környéke !
! Bakony !
! Komárom és Bábolna térsége !
Esztergom és a Dunakanyar
! Bicske és Csákvár környéke !
! Tata és Tatabánya környéke !
Velencei-tó és környéke
! Dunaújváros és környéke !
Mezőség és Sárvíz
! Székesfehérvár és környéke !

Valami kimaradt?
Ajánlj Te is programot!

Regio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia Hírportál


Grundfos GO – a jövő szakembereiért

A hazai duális szakképzés élére kíván állni a Grundfos
Grundfos GO – a jövő szakembereiért

A világhírű dán szivattyúgyár magyarországi vállalata, a Grundfos Magyarország Gyártó Kft. a közelmúltban bemutatta új képzési programját. A cég tatabányai központjában tartott sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy a Grundfos GO egyrészt összefogja a vállalatnál korábban alkalmazott képzési formákat, másrészt új lehetőségeket kínál, elsősorban a jövő munkavállalóit megszólítva. Az esemény kapcsán Török László ügyvezető igazgatót kérdeztük a Grundfos oktatásban vállalt szerepéről.

– Korábban milyen képzési formákat alkalmaztak?
– Az oktatási feladatainkat igyekeztünk mindig a vállalat éppen aktuális igényeinek megfelelően alakítani. 2000-ben, az induláskor, amikor még elsősorban betanított munkára kerestünk embereket, azt tapasztaltuk, hogy bőséges munkaerő áll a rendelkezésünkre. Ahogy azonban egyre jobban eltolódtak a szükségleteink a szakmunka irányába, úgy egyre több nehézségbe ütköztünk. Munkaerő ugyan volt, de rendszerint nem a mi profilunknak megfelelő szaktudással.  Egyre nagyobb kihívások elé néztünk akkoriban emiatt. Nem volt elegendő számú CNC-forgácsoló, festő, hegesztő, vagyis fémmegmunkálásban jártas szakmunkás. Ehhez az is hozzájárult, hogy időközben a fiatalok szemlélete is megváltozott. Divat lett a diploma az átlagos képességűek körében is, és egyre kevesebben választották a szakmunkás életpályát.
– Ennek a helyzetnek a feloldására 2003-2004 között felvettük a kapcsolatot a képző intézményekkel, és beiskoláztuk az arra érdemes dolgozóinkat. Ha valaki – akár betanított munkásként – már bizonyított nálunk, és szeretett volna tovább fejlődni, tanulni, annak vállaltuk az át- vagy továbbképzését. Finanszíroztuk a kétéves szakképzést – ami nem kis befektetés volt a jövőbe, mert a tandíj már akkoriban fejenként 400-500 ezer forintra rúgott –, cserébe házon belül tudtuk biztosítani a szakemberigényünket. Tíz év alatt 150-200 főt képeztünk ki középfokú fémmegmunkálási szakemberré, és emellett számos más módon is részt vettünk az oktatásban: gyakornoki programokkal, diákmunkával, főiskolai, egyetemi beiskolázással. Természeten ehhez dolgozóink erőfeszítésére is szükség volt, munka mellett, a szabadidejükben, hétvégéken tanultak, ez két éven át nem kis megterhelés.
– A képzéseink tehát sikeresek, a maga idejükben szinte egyedülállóak voltak.  A Grundfos az elsők között ismerte fel, és reagált ezekre a munkaerőpiaci problémákra.

– A felsőfokú képzés terén milyen megoldásokkal élnek?
– Ezek rendszerint egyénre szabott együttműködések. Annak ellenére, hogy mi a középfokú szakképzésre koncentrálunk, természetesen számos kollégánknak biztosítunk lehetőséget a továbbtanulásra, főiskolai, egyetemi végzettség megszerzésére. Van olyan dolgozónk, aki betanított munkásként kezdte pályafutását a Grundfosnál, és munka mellett tanulva, leérettségizett, majd egyetemen folytatta a tanulmányait. Az elmúlt években már pénzügyi kontrollerként dolgozott cégünknél.

– Milyen pluszt képes adni a Grundfos GO a már jól bevált módszerekhez?
– Míg korábban saját dolgozóinkat képeztük, addig a Grundfos GO program a jövő szakembereit kívánja megszólítani. Az új kihívásoknak egy új pályaválasztási stratégiával kívánunk megfelelni. Leendő dolgozóinkat már az iskolapadban el kell érnünk, és már a képzési idő alatt meg kell mutatnunk nekik az értékeinket, hogy ezeket magukévá téve elkötelezetté tegyük őket a cég iránt.

– A duális képzés éppen erre kínál megoldást, és ezt ma már egyre több vállalatnál preferálják. Miben más a Grundfos GO program?
– A mi programunk kéz a kézben jár a duális képzéssel, csak amíg a vállalatok zöme a felsőoktatásban – különösen a mérnökképzésben –
gondolkodik egy-egy ilyen együttműködés kapcsán, addig mi – mivel gyártó cég vagyunk –,
a középfokú képzésben vagyunk érdekeltek, ezért erre koncentrálunk. A mi jövőbeni dolgozóink a most 9-12. osztályosok. Nagyon fiatalok, gyerekek, akik még nem döntötték el, mik akarnak lenni. Nekünk egy fejlődési pályát, tanulási lehetőséget kell mutatnunk a számukra. Őket szeretnénk megszólítani a Grundfos GO programmal, a korosztály miatt különösen nagy odafigyeléssel, alkalmazkodással és felelősséggel.
– A gyorsan fejlődő tatabányai ipari park vállalatai szinte egymással versengenek a munkaerőért. Ráadásul sokat veszítünk ma még azzal is, hogy az újonnan belépő, frissen végzett, tapasztalatokkal nem rendelkező dolgozók beilleszkedése, betanítása rendkívül sok időt, energiát emészt fel. Ezért fontos a már korábban említett új szemlélet, amit a Grundfos Go képvisel, hogy már az iskolapadban megszólítsuk a jövő munkatársait, és arra a kérdésre, hogy miért épp hozzánk jöjjenek, pozitív választ tudjunk adni. Nálunk már a tanuló évek, nyári gyakorlatok során megismerik, hogyan működik egy ilyen nagyvállalat, testközelből látják azt a komoly technológiát, amit a cégünk nap mint nap alkalmaz, felmérhetik, hogy milyen értéket képviselünk. Tényleges tapasztalatot gyűjthetnek arról, mit jelent a munka, a szakma egy ember életében. Az iskolát elvégezve így már érett, naprakész, gyakorlott szakembereket kapunk, akik – ismerve bennünket, elvárásainkat – az első munkanapjuktól értéket teremtenek. Csak így lehetünk képesek a jövő kihívásainak megfelelni.
– A fejlődéshez elengedhetetlen a folyamatos értékteremtés. Ahhoz, hogy több jövedelmet oszthassunk szét, több értéket kell előállítanunk. Ipari nagyvállalatok reális termelékenység-növelése évről évre 5% körül mozog. A versenyképesség megőrzése érdekében olykor a meghatározott cél ennél is magasabb. A siker érdekében komoly munkát kell letenni az asztalra, mert mindennek az alapja a hatékonyságnövelés. Hogy ezt hogyan érjük el? Számtalan út áll előttünk. A szolgáltatásban, a gyártásban, a technológiában való fejlesztés, vagy a munkaidő jobb kihasználása épp úgy célravezető lehet, mint a jól képzett szakembergárda biztosítása, persze némi egészséges fluktuáció mellett. Az Y-generációra ugyanis már nem jellemező, hogy az első munkahelyéről kívánna nyugdíjba menni. A mai fiatalok előtt sok lehetőség áll a megmérettetésre, és ők szívesen ki is próbálják magukat. A dolgozók elvándorlása tehát egy bizonyos fokig természetes folyamat, de ezt – különösen a szakipari munkánál – stabilizálni kell. Míg egy könnyű összeszerelő üzemnél a létszám gyakori cseréje nem feltétlenül befolyásolja a minőséget és a kibocsátást, addig az olyan komoly szakértelmet igénylő vállalatoknál, mint amilyen a Grundfos is, ez jelentős problémát tud okozni.
– Ha erős a szakembergárda, további lehetőségek nyílnak: több új beruházást tudunk Magyarországra hozni, aminek eredményeképp nőhet a vertikális integráció.  A képzés tehát befektetés a jövőbe. Az anyacégünket nem nehéz meggyőznünk ennek előnyeiről, mert Dániában nagy hagyományokkal rendelkezik a duális képzés, százas nagyságrendben iskoláznak be munkatársakat, és egy egész osztály dolgozik a program sikeréért.

– A középfokú duális képzés hol tart ma Magyarországon, milyen kihívásokkal kell szembenézniük?
– A középfokú duális képzés terén még bőven van mit tenni, és ehhez elengedhetetlen, hogy a vállalatok a képzőintézményekkel, a várossal, a kamarákkal jól tudjanak együttműködni. A jogi keretek ma már adottak, de tartalommal mindezt az iskolákkal közösen kell megtöltenünk. Együtt kell kiépítenünk a szakmához szükséges kompetenciákat: a műhelymunka feltételeit, azt, hogy itt a vállalatnál legyen olyan jó szakember – aki a pedagógusokhoz hasonló felkészültséggel – várja a gyerekeket, és aki nap, mint nap foglalkozni is tud velük. Az elmélet és a gyakorlat összekapcsolása alapvető cél, ehhez jól felszerelt termeinket tudjuk felkínálni, ahol a pedagógusok megtarthatják óráikat, majd az ott tanultakat a diákok rögtön a gyakorlatban is kipróbálhatják a tanműhelyben. Az biztos, hogy a mainál sokkal rugalmasabb, gyakorlatorientáltabb képzési forma szükséges, a valós igényekhez igazodó érdekes tananyaggal, melynek fejlesztésébe szeretnénk bekapcsolódni. Ugyanígy meghatározó a tanárok hozzáállása, hiszen ami 5-10 éve még elfogadott volt, azt ma már meghaladta az idő, minden változik, nekik is alkalmazkodniuk kell. Fontos a kommunikáció javítása: rendszeres oda-vissza jelzésekre van szükség a partnerek között. Ebbe az irányba szeretnénk tehát fejleszteni. Ez persze magától nem működik, sokat kell tenni érte. A részünkről is nagyobb nyitottság, odafigyelés és szervezés szükséges. Időt kell szánnunk a partnerség kialakítására. Annak érdekében, hogy a diákokkal, az intézményekkel való kapcsolattartást megkönnyítsük, a döntési folyamatokat felgyorsítsuk, valamennyi képzési területünk élére önálló vezetőt neveztünk ki. Ők hatékonyan tudják koordinálni az együttműködést, a hálózatok kiépítését.
– A jól működő partnerség egyik záloga az idő. Ma elkezdjük mindezt, befektetünk, és valószínűleg csak 2-3 év múlva látszanak majd az első eredmények. De ahogy ez hosszú távon előny nekünk, gyártóknak, ugyanúgy előrelépés az iskoláknak is. A diákok olyan szakmai biztonságot kapnak, amelyre bátran felépíthetik saját és családjuk jövőjét. Meggyőződésem, hogy ez az egyetlen helyes út, és bízom abban, hogy a duális szakképzésben ily módon vállalt szerepünkkel ismét élen járhatunk a hazai oktatásban.

Cseh Teréz

2017.03.01. 08:48
   Üzleti magazin


132. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



131. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



130. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



129. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



128. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



127. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



126. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



125. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



124. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



123. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



122. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



121. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



120. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



119. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



118. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


117. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



116. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


115. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



114. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


113. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


112. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


111. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


110. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


109. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



108. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!    Lapozós verzió!



107. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!  böngészős verzió!  Lapozós verzió!



106. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



105. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


2011. 104. szám pdf

2011. 104. szám lapozós

2011. 104. szám 
böngészős verzió

 


2011. 103. szám pdf

2011. 103. lapozós

2011. 103. szám 
böngészős verzió


2011. 102. szám
böngészős verzió

2011. 102. szám - pdf verzió


2011. 101. szám
(lapozgatós)

2011. 101. szám 
böngészős verzió




2010. 10-12. szám pdf

2010. 10-12. lapozós

2010. 08-09. szám pdf

2010. 08-09. lapozós

2010.08-09. böngészős verzió


2010. nyár

2010. nyár böngészős verzió

2010. nyár letölthető pdf


2010. március-április

2010. március-április böngészős verzió


2010. január-február

2010. január-február böngészős verzió


2009. különszám

2009. Különszám böngészős verzió

Archivum

   Borászati kalauz

A Királyi Régió borászati
és turisztikai kalauza
2011

A Közép-dunántúli
Régió Szállás és
Gasztrokalauza
2009 (20 MB)

A Közép-dunántúli
Régió Szállás és
Gasztrokalauza
2008 (23 MB)

vendeg2007.jpg

A Közép-dunántúli
Régió Szállás és
Gasztrokalauza
2007 (26 MB)

ÁllásÉpítőiparKisipari gyártóMezőgazdaságSajtó, MédiaVallás
ÁruházFaiparKisipari szolgáltat...MinőségbiztosításSzálláshelyVas, Acél, Színesfé...
Autó, MotorFémszerkezetek gyár...KiskereskedőMobiltelefonSzállítás, Fuvarozá...Vegyipar
Biztonság, Biztonsá...Film, Fotó, OptikaKölcsönzésMűszaki cikkSzámítás- és Irodat...Vendéglátás
BútorFilm-, Mozi-, Szính...Könyv, ZeneMűvészeti tevékenys...Szépség, EgészségVillamosság
CégügyekHobbiKörnyezetvédelem, h...NagykereskedésSzivattyúkÜvegtechnika
CsaládIdegennyelvKözhasznú informáci...Nyomda, Sokszorosít...Szolgáltatás
DivatáruIngatlanKözigazgatásOktatásTakarítás 
EgészségügyIpari üzem, Gyár, B...KözüzemPénzügyTávközlés, telefon,... 
ÉlelmiszerKedvenceinkLakberendezés, Otth...Reklám, DekorációTervezés 
Energia, Fűtés, VízKereskedelemLátnivalókRuházatUtazás