A hazai duális szakképzés élére kíván állni a Grundfos Grundfos GO – a jövő szakembereiért
A világhírű dán szivattyúgyár magyarországi vállalata, a Grundfos Magyarország Gyártó Kft. a közelmúltban bemutatta új képzési programját. A cég tatabányai központjában tartott sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy a Grundfos GO egyrészt összefogja a vállalatnál korábban alkalmazott képzési formákat, másrészt új lehetőségeket kínál, elsősorban a jövő munkavállalóit megszólítva. Az esemény kapcsán Török László ügyvezető igazgatót kérdeztük a Grundfos oktatásban vállalt szerepéről.
– Korábban milyen képzési formákat alkalmaztak? – Az oktatási feladatainkat igyekeztünk mindig a vállalat éppen aktuális igényeinek megfelelően alakítani. 2000-ben, az induláskor, amikor még elsősorban betanított munkára kerestünk embereket, azt tapasztaltuk, hogy bőséges munkaerő áll a rendelkezésünkre. Ahogy azonban egyre jobban eltolódtak a szükségleteink a szakmunka irányába, úgy egyre több nehézségbe ütköztünk. Munkaerő ugyan volt, de rendszerint nem a mi profilunknak megfelelő szaktudással. Egyre nagyobb kihívások elé néztünk akkoriban emiatt. Nem volt elegendő számú CNC-forgácsoló, festő, hegesztő, vagyis fémmegmunkálásban jártas szakmunkás. Ehhez az is hozzájárult, hogy időközben a fiatalok szemlélete is megváltozott. Divat lett a diploma az átlagos képességűek körében is, és egyre kevesebben választották a szakmunkás életpályát. – Ennek a helyzetnek a feloldására 2003-2004 között felvettük a kapcsolatot a képző intézményekkel, és beiskoláztuk az arra érdemes dolgozóinkat. Ha valaki – akár betanított munkásként – már bizonyított nálunk, és szeretett volna tovább fejlődni, tanulni, annak vállaltuk az át- vagy továbbképzését. Finanszíroztuk a kétéves szakképzést – ami nem kis befektetés volt a jövőbe, mert a tandíj már akkoriban fejenként 400-500 ezer forintra rúgott –, cserébe házon belül tudtuk biztosítani a szakemberigényünket. Tíz év alatt 150-200 főt képeztünk ki középfokú fémmegmunkálási szakemberré, és emellett számos más módon is részt vettünk az oktatásban: gyakornoki programokkal, diákmunkával, főiskolai, egyetemi beiskolázással. Természeten ehhez dolgozóink erőfeszítésére is szükség volt, munka mellett, a szabadidejükben, hétvégéken tanultak, ez két éven át nem kis megterhelés. – A képzéseink tehát sikeresek, a maga idejükben szinte egyedülállóak voltak. A Grundfos az elsők között ismerte fel, és reagált ezekre a munkaerőpiaci problémákra.
– A felsőfokú képzés terén milyen megoldásokkal élnek? – Ezek rendszerint egyénre szabott együttműködések. Annak ellenére, hogy mi a középfokú szakképzésre koncentrálunk, természetesen számos kollégánknak biztosítunk lehetőséget a továbbtanulásra, főiskolai, egyetemi végzettség megszerzésére. Van olyan dolgozónk, aki betanított munkásként kezdte pályafutását a Grundfosnál, és munka mellett tanulva, leérettségizett, majd egyetemen folytatta a tanulmányait. Az elmúlt években már pénzügyi kontrollerként dolgozott cégünknél.
– Milyen pluszt képes adni a Grundfos GO a már jól bevált módszerekhez? – Míg korábban saját dolgozóinkat képeztük, addig a Grundfos GO program a jövő szakembereit kívánja megszólítani. Az új kihívásoknak egy új pályaválasztási stratégiával kívánunk megfelelni. Leendő dolgozóinkat már az iskolapadban el kell érnünk, és már a képzési idő alatt meg kell mutatnunk nekik az értékeinket, hogy ezeket magukévá téve elkötelezetté tegyük őket a cég iránt.
– A duális képzés éppen erre kínál megoldást, és ezt ma már egyre több vállalatnál preferálják. Miben más a Grundfos GO program? – A mi programunk kéz a kézben jár a duális képzéssel, csak amíg a vállalatok zöme a felsőoktatásban – különösen a mérnökképzésben – gondolkodik egy-egy ilyen együttműködés kapcsán, addig mi – mivel gyártó cég vagyunk –, a középfokú képzésben vagyunk érdekeltek, ezért erre koncentrálunk. A mi jövőbeni dolgozóink a most 9-12. osztályosok. Nagyon fiatalok, gyerekek, akik még nem döntötték el, mik akarnak lenni. Nekünk egy fejlődési pályát, tanulási lehetőséget kell mutatnunk a számukra. Őket szeretnénk megszólítani a Grundfos GO programmal, a korosztály miatt különösen nagy odafigyeléssel, alkalmazkodással és felelősséggel. – A gyorsan fejlődő tatabányai ipari park vállalatai szinte egymással versengenek a munkaerőért. Ráadásul sokat veszítünk ma még azzal is, hogy az újonnan belépő, frissen végzett, tapasztalatokkal nem rendelkező dolgozók beilleszkedése, betanítása rendkívül sok időt, energiát emészt fel. Ezért fontos a már korábban említett új szemlélet, amit a Grundfos Go képvisel, hogy már az iskolapadban megszólítsuk a jövő munkatársait, és arra a kérdésre, hogy miért épp hozzánk jöjjenek, pozitív választ tudjunk adni. Nálunk már a tanuló évek, nyári gyakorlatok során megismerik, hogyan működik egy ilyen nagyvállalat, testközelből látják azt a komoly technológiát, amit a cégünk nap mint nap alkalmaz, felmérhetik, hogy milyen értéket képviselünk. Tényleges tapasztalatot gyűjthetnek arról, mit jelent a munka, a szakma egy ember életében. Az iskolát elvégezve így már érett, naprakész, gyakorlott szakembereket kapunk, akik – ismerve bennünket, elvárásainkat – az első munkanapjuktól értéket teremtenek. Csak így lehetünk képesek a jövő kihívásainak megfelelni. – A fejlődéshez elengedhetetlen a folyamatos értékteremtés. Ahhoz, hogy több jövedelmet oszthassunk szét, több értéket kell előállítanunk. Ipari nagyvállalatok reális termelékenység-növelése évről évre 5% körül mozog. A versenyképesség megőrzése érdekében olykor a meghatározott cél ennél is magasabb. A siker érdekében komoly munkát kell letenni az asztalra, mert mindennek az alapja a hatékonyságnövelés. Hogy ezt hogyan érjük el? Számtalan út áll előttünk. A szolgáltatásban, a gyártásban, a technológiában való fejlesztés, vagy a munkaidő jobb kihasználása épp úgy célravezető lehet, mint a jól képzett szakembergárda biztosítása, persze némi egészséges fluktuáció mellett. Az Y-generációra ugyanis már nem jellemező, hogy az első munkahelyéről kívánna nyugdíjba menni. A mai fiatalok előtt sok lehetőség áll a megmérettetésre, és ők szívesen ki is próbálják magukat. A dolgozók elvándorlása tehát egy bizonyos fokig természetes folyamat, de ezt – különösen a szakipari munkánál – stabilizálni kell. Míg egy könnyű összeszerelő üzemnél a létszám gyakori cseréje nem feltétlenül befolyásolja a minőséget és a kibocsátást, addig az olyan komoly szakértelmet igénylő vállalatoknál, mint amilyen a Grundfos is, ez jelentős problémát tud okozni. – Ha erős a szakembergárda, további lehetőségek nyílnak: több új beruházást tudunk Magyarországra hozni, aminek eredményeképp nőhet a vertikális integráció. A képzés tehát befektetés a jövőbe. Az anyacégünket nem nehéz meggyőznünk ennek előnyeiről, mert Dániában nagy hagyományokkal rendelkezik a duális képzés, százas nagyságrendben iskoláznak be munkatársakat, és egy egész osztály dolgozik a program sikeréért.
– A középfokú duális képzés hol tart ma Magyarországon, milyen kihívásokkal kell szembenézniük? – A középfokú duális képzés terén még bőven van mit tenni, és ehhez elengedhetetlen, hogy a vállalatok a képzőintézményekkel, a várossal, a kamarákkal jól tudjanak együttműködni. A jogi keretek ma már adottak, de tartalommal mindezt az iskolákkal közösen kell megtöltenünk. Együtt kell kiépítenünk a szakmához szükséges kompetenciákat: a műhelymunka feltételeit, azt, hogy itt a vállalatnál legyen olyan jó szakember – aki a pedagógusokhoz hasonló felkészültséggel – várja a gyerekeket, és aki nap, mint nap foglalkozni is tud velük. Az elmélet és a gyakorlat összekapcsolása alapvető cél, ehhez jól felszerelt termeinket tudjuk felkínálni, ahol a pedagógusok megtarthatják óráikat, majd az ott tanultakat a diákok rögtön a gyakorlatban is kipróbálhatják a tanműhelyben. Az biztos, hogy a mainál sokkal rugalmasabb, gyakorlatorientáltabb képzési forma szükséges, a valós igényekhez igazodó érdekes tananyaggal, melynek fejlesztésébe szeretnénk bekapcsolódni. Ugyanígy meghatározó a tanárok hozzáállása, hiszen ami 5-10 éve még elfogadott volt, azt ma már meghaladta az idő, minden változik, nekik is alkalmazkodniuk kell. Fontos a kommunikáció javítása: rendszeres oda-vissza jelzésekre van szükség a partnerek között. Ebbe az irányba szeretnénk tehát fejleszteni. Ez persze magától nem működik, sokat kell tenni érte. A részünkről is nagyobb nyitottság, odafigyelés és szervezés szükséges. Időt kell szánnunk a partnerség kialakítására. Annak érdekében, hogy a diákokkal, az intézményekkel való kapcsolattartást megkönnyítsük, a döntési folyamatokat felgyorsítsuk, valamennyi képzési területünk élére önálló vezetőt neveztünk ki. Ők hatékonyan tudják koordinálni az együttműködést, a hálózatok kiépítését. – A jól működő partnerség egyik záloga az idő. Ma elkezdjük mindezt, befektetünk, és valószínűleg csak 2-3 év múlva látszanak majd az első eredmények. De ahogy ez hosszú távon előny nekünk, gyártóknak, ugyanúgy előrelépés az iskoláknak is. A diákok olyan szakmai biztonságot kapnak, amelyre bátran felépíthetik saját és családjuk jövőjét. Meggyőződésem, hogy ez az egyetlen helyes út, és bízom abban, hogy a duális szakképzésben ily módon vállalt szerepünkkel ismét élen járhatunk a hazai oktatásban.
Cseh Teréz |