szlovák
HÍRPORTÁL TURISZTIKAI PORTÁL Cégjegyzék Regio Regia Üzleti Magazin Webstúdió Webáruház
-=- Szeretné itt látni a saját ajánlatát is? Vegye fel velünk a kapcsolatot! -=- Regio Regia - A Közép-dunántúli Régió vállalkozóinak üzleti magazinja Telefon: 34/310-971
   Kapcsolat

REGIO REGIA
a Közép-dunántúli Régió Értékteremtőinek Magazinja

Kiadó:
Regio Regia Nonprofit Kft.

ISSN-szám:
online: 1787-3010
nyomtatott: 1785-7074

Szerkesztőség:
2800 Tatabánya, Táncsics M. út 51.

Telefon:
34/310-971

E-mail:
info@regioregia.hu

 

KEM-BRIDGE WEBSTÚDIÓ

KEM-Bridge Net

Iroda:

2800 Tatabánya, Táncsics u. 51.

Telefon:
34/310-971

E-mail:
info@kembridge.hu

 

   MTI

   Tatabánya Kártya

Regio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia Hírportál


Szűcs Attila, a reneszánsz ember

Bemutatjuk az EUROTRADE Kft. ügyvezető-tulajdonosát
Szűcs Attila, a reneszánsz ember

Műtárgykereskedő, mezőgazdasági gépészmérnök, szülőfalujában, Dadon a református egyház presbitere, a tatai egyházmegye zsinati képviselője, bankár, nehézgépjármű- és alkatrész kereskedő, négy gyermekes családapa, egy cégcsoport irányítója, akinek nem esik le a gyűrű az ujjáról akkor sem, ha a tehenek alól kellett elszedni az almot, vagy a szőlőt kellett megkapálni. Toyotával közlekedett, pedig repülője is lehetne. Szücs Attila egy igazi reneszánsz ember, aki saját útját járja, a múlt értékeiből építkezve keresi és építi a jövőt.

Az M1-es autópálya komáromi lehajtójánál, Kisigmánd határában található az Eurotrade Kft. impozáns telephelye. Az udvaron teherautók, pótkocsik állnak katonás sorrendben, új gazdáikra várva. Mindenfelé serénykedő munkatársak teszik a dolgukat, a rendezett, parkosított terület hátsó traktusában csillogó-villogó irodaépület fogadja a látogatót.
– Vállalkozásunk – kezdi a múltidézést Szűcs Attila - egy komáromi, városközponti irodaházban kezdett el működni. Emlékszem, akkoriban, jó negyedszázada nem hogy mobiltelefon, de crossbar központ sem volt Komáromban. Ha reggel meghívtam egy külföldi partnert telefonon, jó, ha másnap délelőttre kaptam vonalat. Ennek ellenére jól ment az üzlet, nagyon gyorsan pörgettük a készleteket, és jelentős profit képződött az alkatrész kereskedelemben. Ezt a telket, amelyen a központunk helyezkedik el, 2000-ben vásároltam meg egy osztrák vállalkozótól, a döntést, hogy kiköltözünk Komáromból 2003-ban hoztam, és 2004. november 16-án avattuk fel az új székhelyünket. Büszkék vagyunk a telephelyünkre, mert ilyen miliőt egyik konkurensünknél – a nagy gyártók magyarországi képviselőire gondolok – sem lehet találni. Mindezt becsületes munkával, a saját erőforrásainkból építettük fel.
Az Eurotrade Kft.-t – több más vállalkozás mellett - 1990-ben, a rendszerváltozás után alapította Szűcs Attila a feleségével. A céget nem a mostani tevékenységre hozták létre, hanem műtárgykereskedésbe fogtak. 1991. első felében Attila egy kiállítási körutat szervezett Hollandiában, 80 hazai festményt mutatott be, és három hónap alatt ötven alkotást sikerült eladnia. Aki egy kicsit is ismeri a holland műkincspiacot, tudja, hogy mekkora dolognak számított ez.
– Óriási siker volt ez szakmailag és üzleti szempontból is. Hazahoztam egy táska pénzt, és azonnal rohantam vele Pápára. Kurátora voltam ugyanis - és ma is az vagyok - a Mándi Márton Református Kollégiumi Alapítványnak, amely a nagymúltu Pápai Református Kollégium visszaszerzését tűzte ki célul. Erre a célra rengeteg pénzt fizettem be 91 tavaszán, nemcsak saját erőből, hanem még összekalapoltam egy csomó támogatást másoktól is. Sikerült elérnünk, hogy 1991. szeptemberében Antall József miniszterelnök úr megnyithatta az első tanévet z újraindult Pápai Református Kollégiumban.
A hollandiai akcióval aztán le is zárult az Eurotrade Kft. ígéretesen indult műkincskereskedői pályafutása, hiszen új, jóval nagyobb haszonnal kecsegtető piaci rés betöltésére vállalkoztak. Szűcs Attila mezőgazdasági gépészmérnöki, és még két kereskedelmi, közgazdasági diplomával rendelkezett, 1983 és 1990 között, a Komáromi Mezőgazdasági Kombinátban – ahogy fogalmaz – építette a rendszert, de valójában már a lebontásán is dolgozott. Itt kezdetben művezetőként, majd az időszak végére fejlesztési főmérnökként ténykedett, így rálátása volt a KGST összeomlása után a tehergépkocsik alkatrészellátása területén kialakult áldatlan állapotokra.
– Hamar kiderült, hogy a pótalkatrész ellátásban a régi rendszer, azaz a központi elosztás már nem, az új, piaci alapú pedig még nem működik. Magyarországon sok csehszlovák gyártású autó volt a KGST sajátosságai miatt, így a határ menti kapcsolataimat felhasználva először AVIA, majd Skoda Liaz és Tátra alkatrészeket szereztem be az itthoni teherautókhoz. 1992-ben kötöttem meg az első szerződést Prágában, a 90-es évek közepére gyakorlatilag a volt csehszlovák haszongépjármű ipart az Eurotrade képviselte Magyarországon. Minden nagyobb gyártó fontosabb termékét mi hoztuk be a piacra. 97 őszén kötöttük meg az utolsó nagy szerződést a Tátrával – ennek éppen most 20 éve, ezt a szakmai sikert meg fogjuk ünnepelni -, ez a legrégebben megkötött képviseleti szerződés, ami még mindig él. A Tátrával nagyon sikeresen meneteltünk a következő 10 évben. Többször voltunk a gyár legjobb dealerei a világon, 2005-ig 100%-os részesedésünk volt a  összkerékhajtású, nehéz tehergépjárművek hazai piacán.
A 2000-es évek elején bővült a cég portfóliója, akkor lépett be az IVECO. A csehek ugyanis nem gyártottak 7,5 tonna összgördülő tömeg alatti illetve a 7,5 tonna és 18 tonna közötti kategóriákban tehergépkocsikat, és az Eurotrade nem tudta addig kiszolgálni az ilyen igénnyel fellépő ügyfeleket. A 2005-ben kezdődött magyarországi építőipari bumm – főleg az autópálya építéseknek köszönhetően – nagyon jót tett a cégnek, meredeken ívelt felfelé a forgalom és az árbevétel.
– 2004-ben beléptünk az EU-ba. A mi üzletpolitikánk egyik alappillére mindig is az volt, hogy minél intenzívebb kapcsolatokat építsünk ki a határon túli magyar vállalkozásokkal és vevőkkel, mert én mindig, már 1990-ben is Kárpát-medencei méretekben gondolkodtam. 2006-ban Szlovákiában és Romániában, 2007-ben pedig Szerbiában hoztunk létre 100%-os saját tulajdonú cégeket, mintegy 100 millió forintot költöttünk a terjeszkedésre, saját erőből. Hiszek abban, hogy a Kárpát-medence szerves gazdasági egység, most már a kormánypolitika is utolérte ezt a gondolatmenetemet, de sajnos elég későn. Jók voltak az induló pozícióink, milliárdos forgalmakat csináltunk Szlovákiában és Romániában is. Sokszor falakba ütköztünk, és óriási csalódásokat is meg kellett élnünk. Szerbiai cégünket például be kellett zárni, mert az ügyvezető, akire rábíztuk az ottani vagyonunkat, nem volt sem hozzáértő, sem becsületes. Tehát a 2000-es évek egy nagyon erős expanziót hoztak számunkra a magyar piacon és a Kárpát-medence magyarlakta területein is. Gyakorlatilag 2008-ban, amikor a válság jött, csúcson voltunk minden szempontból, 50 millió eurós árbevételi tervünk volt arra az évre, és már 2007-ben sem sokkal maradtunk el ettől cégcsoport szinten.
Az Eurotrade Kft. 2008.06.30-án a történetének legjobb első félévét zárta, az udvar rogyásig  volt új autókkal, közel 2 milliárd forint értékben volt új eszköz raktáron. A Lehman Brothers csődje – amitől számítják ezt a válságot - ugyan csak 2008. szeptemberében következett be, de az új eszközök piaca már július elsején mintegy varázsütésre leállt. Ez a 2008 második félévében kezdődött mélyrepülés azt eredményezte, hogy az ügyfelek 75%-a csődbe ment. A készletek eladhatatlanokká váltak, az Eurotrade aktívan hitelezett ügyfelei sírba vitték a pénzüket, a cég forgalma pedig 2009-re negyedére esett vissza. Ebben a helyzetben kellett a hajót egyenesben tartani.
– Én mindig másképp gondolkodtam és cselekedtem, mint a hazai konkurensek. Akkor is befizettem minden fillér adót, amikor nem volt másom, csak egy aktatáskám. Persze hülyének néztek, de az egykori adóelkerülők és percemberkék ma már nincsenek sehol, vállalkozásaik megszűntek, csődöt jelentettek. Törvénytisztelően működtünk, ráadásul én minden pénzt bent hagytam a cégben. Általában az a jellemző, hogyha valakinek egy kicsit fut a szekér, akkor az már csak Mercédesszel, Rolls Royce-szal vagy BMW-vel közlekedik. Én 93-ig Lada Samarával jártam, utána is Toyotát vettem. Vehettem volna repülőgépet is, de nem kellett. Ebben hibáznak sokan, hogy a profitot nem fölélni, hanem visszaforgatni kell. Magyarország egy nyitott gazdaság, picik vagyunk itt Európa közepén, és a tőlünk nyugatabbra levő országoknak több száz évük volt arra, hogy a tőke, és a szakmai tőke felhalmozódjon. Nálunk a történelem 50-100 évenként mindent a feje tetejére állított, lenullázott, és mindig újra kellett kezdeni. Nagyon kell tehát vigyázni, akkor is talpon kell tudni maradni, amikor éppen a legrosszabbak a piaci feltételek. Mert egyrészt az ember nem szeretné elveszíteni azt, amit egy élet alatt fölépített, másrészt pedig felelősséggel tartozik a munkatársaiért és közvetve azok családjaiért is. Válság beálltával sem bocsátottam el senkit, mert az Eurotrade-nek olyan erős alapjai voltak, hogy meg tudtuk ezt csinálni. Egy évig volt egy minimális bér és béren kívüli juttatáscsökkentés, de akkor is 80-90-en voltunk, és most is. A bennragadt közel 2 milliárdos eszközkészletet 5 év alatt adtuk el, és az elmúlt 6-8 év arról szólt, hogy miként építjük vissza magunkat.
A válság hatásainak ellensúlyozására az Eurotrade jelentősen szélesítette tevékenységi körét. Elkezdték a gumiabroncsok forgalmazását, a talicskától a repülőgépig – a személyautók kivételével – mindenre kínálnak abroncsot. Ez jelenleg a legdinamikusabban fejlődő üzletáguk. Nyolc éve fogtak bele a pénzügyi szolgáltató tevékenységbe, az Eurotrade Capital Zrt. a társaság koronagyémántja. Faktoring és kölcsönügyletekkel foglalkoznak, a leányvállalat portfoliója már meghaladta a kétmilliárd forintot. Két és fél éve belefogtak az ingatlanfejlesztésbe is, 3 cégük Győrben, Tatabányán és Tatán társasházakat, valamint sor- és ikerházakat épít. Bekapcsolódtak a megújuló energiatermelésébe is. Jelenleg 12 megawattnyi naperőmű fejlesztés megépítésén dolgoznak Környén,Tarnaszentmiklóson, Szeghalmon, Szabadszálláson és egyéb, tárgyalás alatt lévő helyszíneken. A Komáromba települt BYD nevű globális kínai világcég, amely elektromos autóbuszok mellett az egyik legnagyobb napcella gyártó a világon, velük építettek ki szoros üzleti kapcsolatot, tehát a kereskedelmi palettán valószínűleg hamarosan megjelenik a rendszerelemekkel való kereskedés is. Étrend-kiegészítők forgalmazásával foglalkozó leányvállalatot is létrehoztak, a Bioheal márkanevű termékek szinte az összes hazai patikában kaphatók. Az Eurotrade Kft árbevételének döntő részét azonban még ma is járműkereskedelmi portfólió adja, amely négy alappilléren nyugszik. Az új IVECO és TATRA márkák képviseletén, a világ leggyorsabban fejlődő nehézpótkocsi gyártójának, a lengyel WIELTON-nak a vezérképviseletén valamint az évente kb. 300 db-os használtjármű értékesítésen.
– Jó lenne, ha Magyarországon az a trend erősödne, hogy hozzánk hasonlóan, magyar tulajdonú cégek legyenek vezető szerepben egyre több piaci szegmensben. Nagyon fontosnak tartom a gazdasági patriotizmust, örülök, hogy a kormányzati kommunikációban is kezd egyre erősebben megjelenni a téma. Nálunk szerencsésebb történelmű országokban általában apáról fiúra száll a családi örökség, az évtizedek vagy évszázadok alatt felépített tőke, szakmai tudás, és eszközrendszer. Nekem a nulláról kellett építkeznem és eljutottam odáig, hogy versenytársai vagyunk a globális piac szerelőinek itthon és külföldön egyaránt. Remélem az általam felhalmozott szakmai tapasztalatokat és tőkét tovább gyarapítják majd az utódaim a családjuk és szükebb-tágabb közösségeink javára egyaránt.  A népben és nemzetben, falu és egyházközösségben való gondolkodást a szüleimtől örököltem és szeretném, ha gyermekeim tovább vinnék ezeket, újrafogalmazva a saját koruknak megfelelően. Persze még nem gondolkodom a visszavonuláson, Isten kegyelméből még van erőm arra, hogy egyre több szakmai és közösségi feladatot vállaljak el, úgy érzem a Teremtőnek még vannak tervei velem kapcsolatban.
Szűcs Attilának négy gyermeke van, a két fiú már végzett az egyetemen évekkel ezelőtt. A nagyobbik most nősült, és az anyacégban dolgozik, a pótkocsi értékesítést és a bérleti tevékenységet vezeti. A kisebbik fiú a cégcsoporton belül az ingatlanfejlesztésben és a napenergia termelésben, valamint a Bioheal forgalmazásban viszi a prímet. A két leány közül a nagyobbik most negyedéves jogász, a legkisebb leány pedig most kezdte a második évet, közgazdász lesz külkereskedelmi vonalon, ezek is beleillenek a cég tevékenységébe. Úgy néz ki tehát, hogy lesz utánpótlás, lesz, aki átvegye mindazt, amit édesapjuk felépített.
– Én mindig azt mondom – zárja beszélgetésünket Szűcs Attila –, és ki is nevetnek érte sokszor, hogy egyszerű református parasztember vagyok, mert a munkához való viszonyomat, a munkaetikát otthonról hoztam. Nemrég voltam kint a szőlőben Dadon, emlékszem, apám idejében egy szál gyom sem volt benne. Ha egy szem szőlő lepottyant a szüreteléskor, azt nem lehetett otthagyni, mert kitört a balhé. Ez az a szemlélet, amely többé-kevésbé megvan bennem az üzleti életben is. Oda kell figyelni mindenre, dolgozni kell. Én a munkában hiszek, függetlenül attól, hogy a mai kornak nem ez az üzenete. Egyetértek azzal, hogy most kell megteremteni a magyar tőkésosztályt, de a módszerekkel már kevésbé. Tudjuk azt, hogy ma hogyan lehet milliárdokat szerezni gyorsan, mi más utat választottunk. Hozzánk nem kellett betolni pénzt, megtettük, amit lehet, saját erőből értünk el mindent. Arra vagyunk büszkék, hogy hagyományos módon keressük a pénzt: megdolgozunk érte.
Veér Károly

2017.11.05. 11:30
   Regio Regia magazin


136. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



135. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



134. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



133. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



132. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



131. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



130. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



129. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



128. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



127. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



126. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



125. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



124. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



123. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



122. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



121. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



120. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



119. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



118. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


117. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



116. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


115. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



114. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


113. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


112. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


111. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


110. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


109. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



108. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!    Lapozós verzió!



107. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!  böngészős verzió!  Lapozós verzió!



106. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



105. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


2011. 104. szám pdf

2011. 104. szám lapozós

2011. 104. szám 
böngészős verzió

 


2011. 103. szám pdf

2011. 103. lapozós

2011. 103. szám 
böngészős verzió


2011. 102. szám
böngészős verzió

2011. 102. szám - pdf verzió


2011. 101. szám
(lapozgatós)

2011. 101. szám 
böngészős verzió




2010. 10-12. szám pdf

2010. 10-12. lapozós

2010. 08-09. szám pdf

2010. 08-09. lapozós

2010.08-09. böngészős verzió


2010. nyár

2010. nyár böngészős verzió

2010. nyár letölthető pdf


2010. március-április

2010. március-április böngészős verzió


2010. január-február

2010. január-február böngészős verzió


2009. különszám

2009. Különszám böngészős verzió

Archivum

   Borászati kalauz

A Királyi Régió borászati
és turisztikai kalauza

Lapozható verzió

 

   Hasznos

Új rovatot indítunk portálunkon! Hasznos, megfontolandó tényekről, információkról, problémákról tájékozódhatnak cikkeinkben, ahol természetesen a megoldásról is lehet olvasni!

Tovább >>> 

ÁllásÉpítőiparKisipari gyártóMezőgazdaságSajtó, MédiaVallás
ÁruházFaiparKisipari szolgáltat...MinőségbiztosításSzálláshelyVas, Acél, Színesfé...
Autó, MotorFémszerkezetek gyár...KiskereskedőMobiltelefonSzállítás, Fuvarozá...Vegyipar
Biztonság, Biztonsá...Film, Fotó, OptikaKölcsönzésMűszaki cikkSzámítás- és Irodat...Vendéglátás
BútorFilm-, Mozi-, Szính...Könyv, ZeneMűvészeti tevékenys...Szépség, EgészségVillamosság
CégügyekHobbiKörnyezetvédelem, h...NagykereskedésSzivattyúkÜvegtechnika
CsaládIdegennyelvKözhasznú informáci...Nyomda, Sokszorosít...Szolgáltatás
DivatáruIngatlanKözigazgatásOktatásTakarítás 
EgészségügyIpari üzem, Gyár, B...KözüzemPénzügyTávközlés, telefon,... 
ÉlelmiszerKedvenceinkLakberendezés, Otth...Reklám, DekorációTervezés 
Energia, Fűtés, VízKereskedelemLátnivalókRuházatUtazás