szlovák
HÍRPORTÁL TURISZTIKAI PORTÁL Cégjegyzék Regio Regia Üzleti Magazin Webstúdió Webáruház
-=- Szeretné itt látni a saját ajánlatát is? Vegye fel velünk a kapcsolatot! -=- Regio Regia - A Közép-dunántúli Régió vállalkozóinak üzleti magazinja Telefon: 34/310-971
   Kapcsolat

REGIO REGIA
a Közép-dunántúli Régió Értékteremtőinek Magazinja

Kiadó:
Regio Regia Nonprofit Kft.

ISSN-szám:
online: 1787-3010
nyomtatott: 1785-7074

Szerkesztőség:
2800 Tatabánya, Táncsics M. út 51.

Telefon:
34/310-971

E-mail:
info@regioregia.hu

 

KEM-BRIDGE WEBSTÚDIÓ

KEM-Bridge Net

Iroda:

2800 Tatabánya, Táncsics u. 51.

Telefon:
34/310-971

E-mail:
info@kembridge.hu

 

   MTI

   Tatabánya Kártya

Regio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia HírportálRegio Regia Hírportál


„Saját” útjaikat járják

20 év közlekedésfejlesztés – 20 éves a Partner Mérnöki Iroda Kft.
„Saját” útjaikat járják

Autójukban ülve, az országutakat járva gondoltak már arra, vajon miért éppen arra mennek az utak, amerre, miért olyanok a kanyarok, amilyenek, hol legyen autópálya, hol jobb megoldás a gyorsút, vajon hány sáv kell ahhoz, hogy egy út elbírja az adott forgalmi terhelést, és hová kell zebra, járdasziget vagy épp ehhez hasonló, a közlekedést szabályozó eszköz? Mindez természetes számunkra, úgy, ahogy van. Az már ritkábban jut eszünkbe – nekünk most épp egy jubileum kapcsán -, hogy kik azok, akik útjainkat megtervezik, erről a rendről gondolkodnak, gondoskodnak. Két évtizedes, különleges munkájukról, a közlekedéstervezésről a tatabányai Partner Mérnöki Iroda Kft. ügyvezetőivel, Komjáthy László Endrével és Jakabházy Miklós Zsolttal beszélgettünk.

– Közlekedésfejlesztés-tervezés magánvállalkozásként? Honnan jött ez a gondolat?
KLE: – Közlekedésépítő mérnök vagyok. 1997-ben úgy gondoltam, hogy a húszévnyi szakmai előéletem feljogosít arra, hogy létrehozzam a saját családi vállalkozásom. Már 1982-től belekóstoltam ebbe a világba, mellékállásban negyedmagammal egy önálló gazdasági munkaközösségben dolgoztunk. Alapvetően a közútkezelőnél – annak különféle szervezeteinél – voltam státuszban, melyet aztán 1991-től közúti igazgatóként vezethettem is.
– A Partner Mérnöki Iroda Kft.-ben Miklós volt az első alkalmazottam, már a kezdetektől együtt indultunk. Az első év végére már négyen voltunk – Musitz Róbert és Barabás Zsolt is csatlakozott hozzánk -, 2008-ra pedig már tizenötre nőtt a létszámunk. A válság hatására csökkentek a megrendeléseink, ezért alkalmazkodnunk kellett az új helyzethez. Ma tizenegyen alkotunk egy remek csapatot.
– Kik a vevőik, és milyen jellegű feladatokat látnak el?
KLE: – Az alaptevékenységünk, a munkánk gerince a közlekedésépítés. Döntően tervezés, szakértés, műszaki ellenőrzés a feladatunk, de húsz év alatt készítettünk már számos települési, megyei és regionális szintű rendezési tervet is.
– Két évtized alatt – utána számoltam – összesen 1421 munkát vállaltunk, és végeztünk el. Ez átlagosan évente 68, rendszerint meglehetősen komplex feladatot jelent. Ezek 40%-a állami, 50%-a önkormányzati, 10%-a pedig vállalati megbízás volt.

– Tíz évvel ezelőtt számos nagyszabású tervről beszélgettünk. Hol tartanak, megvalósultak ezek?
KLE: – Valóban voltak ilyen, a megyénket érintő közlekedésfejlesztési feladataink, illetve közlekedési folyosó fejlesztéssel kapcsolatos munkáink. Ezek egyike a Komárom nyugati oldalán létesítendő új Duna-híd, melynek munkálataiban részt vettünk több döntés-előkészítő tanulmánnyal. Ez a projekt már elindult, a kivitelező megkezdhette a munkát.
– A másik – szintén a megvalósítás stádiumában lévő – egykori tervezési munkánk az úgynevezett 5/C „hiányzó kapocs”, a Gdansk-Ploče közötti közlekedési folyosó magyarországi része. Ezt annak idején regionális közlekedésfejlesztési ügyként tanulmányoztuk. Azóta döntés született arról, hogy ezen a szakaszon gyorsút készül, ennek tervezése már megkezdődött, és vélhetően 2023 környékére meg is épülhet az Esztergom-M1-es kapcsolat.

– Húsz év közlekedésfejlesztési munkáit szinte lehetetlen egy ilyen írásban összefoglalni, de mégis emeljünk ki közülük néhányat, amire a legbüszkébbek, vagy ami a legkedvesebb a szívüknek!
JMZS: – Valóban rengetem elvégzett munka áll mögöttünk, bármerre is indulunk, félórán-órán belül olyan úton haladunk, aminek a tervezésében valamilyen módon részt vállaltunk. Ha a legnagyobb projektjeinkről kell beszélnem, akkor itt is érdemes tíz évvel ezelőtt kezdeni a visszatekintést, hiszen akkor készült el a 10-es számú főút Dorog átkelési szakasza. Ugyancsak szép munka volt a 813-as főút – ma Győr keleti elkerülő néven ismert – M1-Audi gyár közötti szakasza, melynek három üteméből az elsőt volt szerencsénk tervezni. Budapesten, a X. kerület Kozma utcai új köztemető bejáratánál lévő körforgalom és az ahhoz kapcsolódó közlekedési építmények nívódíjas terveire ugyancsak büszkék vagyunk, mint ahogy az Északi-középhegységben, Ózd környékén haladó 23-as, 25-ös főút közelmúltban készített tanulmánytervére is.
– Az egész ország területén dolgoztunk már, Békésben épp úgy, mint Zalában. Sok munkánk volt a környező településeken. Komplett önkormányzati útépítési programokat készítettünk például Ácson, ahol több mint 50, vagy Esztergomban, ahol 100-nál is több földutat terveztünk át szilárd burkolatú utcává, de ugyan így említhetném Kisbért is, ahol számos tervezési feladatot oldottunk meg sikeresen.
KLE: – Mindenképpen kiemelném még a nagyobb munkáink között – ezt éppen Miklós tervezte - a fertődi Eszterházy kastély főbejárata előtti átkelési szakaszt és annak térségét – itt éppen most kezdődnek meg a kivitelezési munkák.
– Büszkék vagyunk még arra a tesztpályára is, amelyet a Continentalnak terveztünk Gyulafirátóton, illetve még ennél is komolyabb kihívás volt a zalaegerszegi vezető nélküli gépjárművek tesztelésére létesítendő komplexum, melynek koncepcióterveit mi készítettük. A koncepció kialakítása egy ilyen jellegű objektum esetében kifejezetten figyelemre méltó, embert próbáló, szép szakmai kihívás volt. Sajnos a továbbtervezés lehetőségét már nem mi nyertük el, egy angol-magyar konzorcium vihette tovább a munkát. Ennek ellenére nagy szakmai büszkeséggel gondolunk vissza erre a projektünkre.
JMZS: – Bár a legnagyobb megbízásainkat szedtük csokorba, de nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a munkánk zömét a különféle – állami és önkormányzati – útfelújítások adják. Ezek közül talán a régiónkat érintő Tatabánya-Székesfehérvár útszakaszt emelném ki, melynek terveit társaságunk készítette.
– Végül, a feladatainkat említve szót kell ejtenünk a különféle kereskedelmi egységekhez, ipari övezetekbe beköltöző vállalkozásokhoz tartozó mélyépítési terveinkről is. Ezek száma is jelentős a húsz év alatt.
KLE: – A számok jól példázzák, hogy mi okozza a nehézséget: ha megbecsüljük, hogy a húsz év alatt összegezve körülbelül milyen hosszú útszakaszt terveztünk, akkor érzéseim szerint valahol az 5000 kilométer környékén járunk. Gyakorlatilag nem tudunk úgy közlekedni az országban, hogy ne a „saját” útjainkon járjunk.

– Pedig még a kerékpárutakról sem beszéltünk, holott ezen a téren is szép referenciákkal rendelkeznek. Elkészült például az Által-ér-völgyi kerékpárút Tata-Tatabánya között. Milyen érzés ezen tervezőként kerekezni?
JMZS: – Azt nem tudom, mert én csak futni szoktam rajta, de jó érzés olyan úton haladni, amiben a mi munkánk is benne van. Nagy örömünkre hamarosan egy újabb 20 kilométeres szakasszal fog bővülni ez a kerékpárút Oroszlányig, ennek a tervezését mi végeztük, jelenleg folyik a kivitelezés előkészítése.
– Ugyancsak sokféle – tanulmány-, engedélyezési, kivitelezési – tervet készítettünk már az EUROVELO6 Duna-menti kerékpárút Komárom-Esztergom megyei szakaszaihoz. Most éppen az EUROVELO Szentendre-Budakalász és a Dunaalmás-Süttő (Dunaalmás és Neszmély közigazgatási területe) közötti szakaszok tervein dolgozunk.
– De készítettünk már kerékpárforgalmi létesítményterveket Budapesten a BKK-nak is, úgyhogy ezen a téren valóban sok szép munkát tudunk felmutatni.

– A főtevékenységük mellett más módon is aktív szerepet vállalnak a közlekedésfejlesztés-tervezésben. Melyek ezek a területek?
KLE: – Semmiképpen sem mennék el szó nélkül az értékelemzések mellett. Az Európai Unióban, az Egyesült Államokban már régóta széles körűen használt módszer, ma már idehaza is kezd – legalábbis a nagyobb út- és vasútépítési projekteknél – megjelenni. A tevékenység lényege, hogy a folyamat egészét áttekintve, új nézőpontokat, felvetéseket, javaslatokat ad az értékelemző, melynek eredményeként egy jobb hatásfokú, magasabb minőségű terv születhet, és nem utolsó sorban jelentős költségmegtakarítást érhetnek el. Ez egy rendkívül izgalmas terület, mely például olyan kérdéseket tesz fel a projekt egyes elemeire vonatkozóan, hogy tényleg kell-e az az adott cél eléréséhez, vagy esetleg helyettesíthető-e valamilyen - mondjuk költséghatékonyabb – módon, vagy esetleg akár el is hagyható részét képezi a tervnek. Érdekes, színes, és rendkívül hasznos munka, meggyőződésem, hogy a teljes folyamatba célszerű lenne beépíteni, már a tanulmánytervek készítésekor, majd később is, az engedélyezési és a kivitelezési tervek születésekor.
JMZS: – Az értékelemzés mellett szakértői tevékenységet is folytatunk, rendelkezünk az ehhez szükséges jogosultságokkal. Ennek a területnek az egyik kiemelt jelentőségű szelete a közúti biztonsági auditori tevékenységünk, ami nem más, mint egy közlekedésbiztonsági felülvizsgálata az egyes terveknek, illetve a már elkészült létesítményeknek. Léteznek ugyanis olyan tervek, melyek minden tekintetben megfelelnek az aktuális jogszabályi elvárásoknak, mégis balesetveszélyes elemeket tartalmaznak. Az ilyen útszakaszokat próbáljuk felderíteni, és azokat úgy alakítani, hogy bizonyos mértékben a vezetők hibáit is képesek legyünk ellensúlyozni. Ez a tevékenység nagymértékben képes hozzájárulni a balesetek megelőzéséhez, illetve azok számának csökkentéséhez. Ezt felismerve azt látjuk, hogy a jogszabályokban is egyre gyakrabban szerepelnek ilyen jellegű előírások, legalábbis a nagyobb projekteknél.

– A Komárom-Esztergom megyei Mérnöki Kamara alapítója, elnökeként hogyan sikerült kamatoztatnia több évtizedes tapasztalatait? Tudtak eredményeket elérni az érdekképviseleti munkában?
KLE: – Gyakorlatilag az indulása óta, immáron 21 éve vezetem a szervezetet. Ez idő alatt a mérnöki hivatásgyakorlásnak a jogosultsági rendszere finomodott. Ebben a munkában, a jogszabály-alkotási folyamatban tudtunk aktívan részt venni. A jövőt illetően bízom abban, hogy a tervellenőrzés intézménye vissza fog kerülni a tervezési folyamatokba, illetve, hogy a beruházás lebonyolítói tevékenység, a beruházások műszaki menedzselése terén sikerül majd előrelépni.
– A kamarával – függetlenül az én posztomtól – aktív a kapcsolatunk, a kollégáink – a törvényi előírásoknak megfelelően – tagjai a szervezetnek, Miklós pedig a Felügyelő Bizottság munkájában is szerepet vállal. Kollégáink részt vesznek a kötelező kamarai képzéseken, de emellett irodánk támogatja a munkatársainkat a tanulásban, a másod-, vagy akár a harmaddiploma megszerzésében is.

– Ha már a képzésről esett szó, hogyan tudnak kapcsolódni a mindenkori mérnökképzéshez, illetve milyen lehetőségeik vannak a szakember-utánpótlásra?
KLE: – A Budapesti Műszaki Egyetem, a Széchenyi Egyetem rendszeresen megkeresi cégünket azzal, hogy adjunk diplomamunka-témát, vagy vállaljunk egy-egy diplomamunka kapcsán konzulensi feladatokat, emellett rendszerint hallgatókat is fogadunk nyári gyakorlatra. Egyrészt szívesen kamatoztatjuk azt az értékes tudást, amit itt, a mérnökcsapatunkban felhalmoztunk, másrészt nekünk is érdekünk hogy segítsük a fiatal mérnökhallgatókat, hiszen alkalomadtán közülük kerülnek ki újabb munkatársaink. Mindig pártoltuk a tanulást, számos kollégát mi taníttatunk ki, akik a mesterképzést, vagy épp a szakmérnöki képesítést szerezték meg nálunk töltött éveik alatt, sőt olyan is akad közöttük, aki egyetemistaként került ide, és aztán itt is maradt.
– A mérnökképzést ahol csak lehet, segíteni kell. A mi irodánk – a maga stabil, állandó létszámú, összeszokott szakembergárdájával – egy értékes szakmai műhely, itt mindig van mit ellesi, megtanulni. Ez oly annyira igaz, hogy míg egykoron én oktattam fiatal kollégáimat, ma már én tanulok tőlük. Sokféle, különböző habitusú ember dolgozik itt, ami óriási pluszt jelent egy-egy olyan nagy projekt esetén, mint például az említett zalaegerszegi tesztpálya. Ahány féle ember, annyiféle szemlélet, annyiféle megvilágításban képes vizsgálni az adott feladatot. Ez az érdemi különbség egy közepes és egy egyszemélyes vállalkozás között.
JMZS: – Jelentős többletet tesz hozzá a munkánkhoz az is, hogy nagyszámú alvállalkozóval dolgozunk együtt. Minden munkánkra átlagosan 3-4 alvállalkozó jut, ez azt jelenti, hogy a húsz év alatt mintegy 5000 alvállalkozói közreműködést vettünk igénybe. Persze ennél kevesebb azoknak a száma, akikkel együttműködünk, hiszen egy-egy partnerünk több munkánkban is érintett.
KLE: – Mindehhez elengedhetetlen a precíz, naprakész nyilvántartás, a pontos adminisztráció. Erre különösen büszke vagyok. Mi nem használunk nagynevű vállalatirányítási rendszereket, mégis sikerült olyan nyilvántartást kialakítanunk, ami naprakésszé teszi a társaságunkat. Bármikor – akár évekre visszamenőleg – képesek vagyunk megtalálni az anyagainkat, az éppen szükséges információt. Olyan a rendszerünk, amit valószínűleg nálunk jóval nagyobb cégek is megirigyelnének.

– Ez gondolom a kettős ügyvezetést is jelentősen megkönnyíti. Jakabházy úr mikor kapcsolódott be a cégvezetésbe?
KLE: – Ez év elejétől ügyvezető igazgatója a társaságnak. Úgy gondoltam, hogy itt az ideje lassan átadni a stafétát, és Miklóst – aki ugyan az elejétől kezdve végig itt volt velem, ismeri a munkáinkat, a folyamatainkat – mélyebben is bevonni a cégvezetői feladatokba. 2018 februárjában elérem a nyugdíjkorhatárt, úgy tervezem, hogy onnantól – legalábbis, ami az ügyvezetést illeti – visszavonulok.

– Ön tehát a jövő letéteményese. Mit gondol, merre tart a szakma, milyen feladatok várnak önökre a következő években, évtizedekben?
JMZS: – Amíg a közlekedés a földön, utakon zajlik, nincs okunk az aggodalomra. Munkánk egészen biztosan lesz, hiszen az útfelújítás, az útépítés egy soha véget nem érő folyamat. Az persze már más kérdés, hogy az ehhez szükséges forrásokat a mindenkori politika, az aktuális kormányzat majd hogyan tudja előteremteni. Egy biztos, 2019-ig – úgy tűnik – bőven lesz feladatunk, így bizakodva nézünk a jövő elé.
Cseh Teréz

2017.12.20. 17:09
   Regio Regia magazin


135. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



134. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



133. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



132. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



131. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



130. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



129. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



128. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



127. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



126. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



125. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



124. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



123. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



122. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



121. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



120. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



119. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



118. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


117. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



116. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


115. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!



114. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


113. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


112. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!


111. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


110. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


109. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!



108. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!    Lapozós verzió!



107. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!  böngészős verzió!  Lapozós verzió!



106. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!



105. lapszám
Letölthető Pdf formátumban!böngészős verzió!Lapozós verzió!


2011. 104. szám pdf

2011. 104. szám lapozós

2011. 104. szám 
böngészős verzió

 


2011. 103. szám pdf

2011. 103. lapozós

2011. 103. szám 
böngészős verzió


2011. 102. szám
böngészős verzió

2011. 102. szám - pdf verzió


2011. 101. szám
(lapozgatós)

2011. 101. szám 
böngészős verzió




2010. 10-12. szám pdf

2010. 10-12. lapozós

2010. 08-09. szám pdf

2010. 08-09. lapozós

2010.08-09. böngészős verzió


2010. nyár

2010. nyár böngészős verzió

2010. nyár letölthető pdf


2010. március-április

2010. március-április böngészős verzió


2010. január-február

2010. január-február böngészős verzió


2009. különszám

2009. Különszám böngészős verzió

Archivum

   Borászati kalauz

A Királyi Régió borászati
és turisztikai kalauza

Lapozható verzió

 

   Hasznos

Új rovatot indítunk portálunkon! Hasznos, megfontolandó tényekről, információkról, problémákról tájékozódhatnak cikkeinkben, ahol természetesen a megoldásról is lehet olvasni!

Tovább >>> 

ÁllásÉpítőiparKisipari gyártóMezőgazdaságSajtó, MédiaVallás
ÁruházFaiparKisipari szolgáltat...MinőségbiztosításSzálláshelyVas, Acél, Színesfé...
Autó, MotorFémszerkezetek gyár...KiskereskedőMobiltelefonSzállítás, Fuvarozá...Vegyipar
Biztonság, Biztonsá...Film, Fotó, OptikaKölcsönzésMűszaki cikkSzámítás- és Irodat...Vendéglátás
BútorFilm-, Mozi-, Szính...Könyv, ZeneMűvészeti tevékenys...Szépség, EgészségVillamosság
CégügyekHobbiKörnyezetvédelem, h...NagykereskedésSzivattyúkÜvegtechnika
CsaládIdegennyelvKözhasznú informáci...Nyomda, Sokszorosít...Szolgáltatás
DivatáruIngatlanKözigazgatásOktatásTakarítás 
EgészségügyIpari üzem, Gyár, B...KözüzemPénzügyTávközlés, telefon,... 
ÉlelmiszerKedvenceinkLakberendezés, Otth...Reklám, DekorációTervezés 
Energia, Fűtés, VízKereskedelemLátnivalókRuházatUtazás