Professzionális vezetési struktúra – négyfős kabinet – segíti a növekedést Négyesfogat a Grabarics élén II.
A 25 éves, dunaújvárosi központú Grabarics Építőipari Kft. nem csak alapításának jeles évfordulóját ünnepelte a közelmúltban, de emellett jelentős szervezeti átalakításon ment keresztül. A társaság cégtulajdonosát, Grabarics Gábort, a jövőben egy négyfős vezetői kabinet mentesíti a cégvezetés napi teendői alól, lehetőséget teremtve ezzel arra, hogy a stratégiai feladatok nagyobb figyelmet kaphassanak. A „négyesfogat” tagjait lapszámról lapszámra haladva mutatjuk be Önöknek. Ezúttal az Operatív Osztály vezetőjével, Gréczi Milán, operatív igazgatóval ismerkedhetnek meg.
A stratégiai beszerzési tapasztalat jó alap – A külkereskedelembe szinte beleszülettem, nagyapám, édesapám ezen a téren is az elődeim voltak. A megfelelő világlátás, a nyelvismeret nálunk családi örökség: édesapám anyanyelvi szinten beszél oroszul, nagyapám pedig hat nyelven beszél folyékonyan. Szeretem a pezsgést, a gyakorlatiasságot, a sok utazás, az üzletkötés, a kommunikáció gyermekkorom óta az életem részét képezi, és mindig vonzó volt számomra. – Az érettségit közgazdasági szakközépiskolában, míg diplomámat kereskedelmi közgazdász szakon szereztem. Friss diplomásként egy kkv-ból lett közép-kelet-európai disztribúciós centerhez kerültem export-import menedzserként, ami nagy kihívás volt kezdő szakemberként, de egyúttal lehetőség is volt sokat tanulni a régióban végzett számos világmárka disztribúcióján keresztül. – Az energetika, a gázipar 2008-ban lépett be az életembe, amikor a Fővárosi Gázműveknél nyertem el egy állást, key account menedzseri pozícióba. Egy immáron 160 éves múlttal rendelkező vállalat kiemelt ügyfeleit kezeltem, a gázpiacon elindult piacnyitási időszakban. 2010-ben, addigi felettesem felkérésére váltottam a Gas de France-hoz, ahol stratégiai beszerzőként, a központi beszerzési igazgató közvetlen irányítása alatt, részt vehettem a cég érdekeltségébe tartozó társaságok központi holdingszervezetének felépítésében. A munkámban az angol nyelv kiemelt szerepet játszott, tekintettel a nemzetközi multinacionális háttérre. – 2012-ben, párizsi központi irányelvek alapján, bevezetésre került a kategóriamenedzsment a központi beszerzési igazgatóságon. Ezek egyikét, az IT és üzleti beszerzések kategória vezetését sikeresen megpályáztam. Ehhez a kategóriához tartozott az operatív támogató funkció minden beszerzése: IT, marketing, kommunikáció, ügyfélszolgálat, HR. – Az évek során a szektorban egyre erősödött az állami jelenlét. A francia tulajdonos a magyarországi leányvállalatai értékesítése mellett döntött, végül már csak a gázelosztás és a holding szervezet maradt, mely maga után vonta a beszerzési szervezet átstrukturálását is. Erre 2015-ben beszerzési vezetőként kaptam felkérést. – 2017 tavaszán érkezett egy megkeresés a Magyar Villamos Művektől, ahol a központi beszerzési struktúra kialakítását kívánták megcélozni, ami 60-65 leányvállalat beszerzési funkcióinak integrálását jelentette. Egy - az ország nagyvállalati szegmensének egészét nézve is - top vállalatnál eltöltött, több mint egy év után, mind emberileg, mind szakmailag fontos tapasztalatokkal felvértezve, és nem utolsó sorban az energetikában eltöltött tíz év után, úgy döntöttem, egy számomra új iparágban folytatom szakmai pályafutásomat. – Ebbe az elképzelésbe illett annak a fejvadász cégnek az ajánlata, aki egy, az építőiparban neves, nagy múltú vállalathoz kereste a megfelelő - multinacionális, nagyvállalati tapasztalatokkal rendelkező - operatív igazgatót. A Grabarics név, „-brand” nem volt ismeretlen számomra, többször találkoztam vele mind magán-, mind szakemberként. A felvételi beszélgetésen nem volt nehéz meggyőznünk egymást arról, hogy a kereslet és a kínálat ezúttal találkozik.
A HR ma a legnagyobb kihívás – A Grabarics Építőipari Kft. operatív igazgatói posztja nagy szakmai kihívás, hiszen a feladatok komplexitása, és az iparágban elindult és várhatóan a következő években is tapasztalható folyamatos, gyors változások, állandó stratégiai megközelítést kívánnak, biztosítva a napi szintű, minőségi működést. A komplexitás többek között az irányításom alá tartozó szakterületek sokaságából adódik: HR, IT, marketing, PR, kommunikáció, munkabiztonság, környezetvédelem, uniós pályázatok, minőségirányítás, őrzés- és tűzvédelem, valamint - nem utolsó sorban - a kontrolling, a belső audit. – Egytől egyig, valamennyi területre kellő figyelmet, energiát kívánok fordítani, mégis talán a legakutabb feladatnak a munkaerő- és a szakemberállomány megtartását, pótlását, bővítését tartom. A korábban bevált, más szegmensekben jól működő módszerek, a fejvadászok által alkalmazott megoldások már nem jelentenek megoldást az iparágra eddig nem jellemző változások kezelésre, így olyan stratégiai lépések szükségesek, amelyek biztosítják hosszú távon a megfelelő létszámú, jól felkészült szakembergárdát projektjeink számára. – A toborzás mellett komoly hangsúlyt kell fektetnünk a munkaerő-megtartására is, mivel meggyőződésem, hogy az építőiparban – hasonlóan más iparágakhoz - csak az a vállalat tud hosszú távon, kiegyensúlyozottan prosperálni, amelyik egy jól felkészült, stabil csapatot tudhat maga mögött. Éppen ezért terveink között szerepel, többek között, egy olyan megtartó-program kidolgozása, amely nem csupán a béreken alapszik. – Mára eljutottunk oda, hogy egy fizikai vagy műszaki dolgozó a munkahely megválasztásakor a bért az általa felállított fontossági sorrendben csupán a harmadik helyre sorolja, mivel fontosabb kritériummá lépett elő a munkavégzés helyszíne, illetve, hogy az adott munkát hány műszakban, milyen időbeosztásban kell elvégeznie. Mindezek figyelembevételével szeretnénk javítani munkakörülményeinken, célként kitűzve emellett a munkamorál, a munkaminőség emelését, folyamatos monitorozását.
Kulcsszerep a központi beszerzésnek – Korábbi szakmai tapasztalataim alapján állíthatom, hogy nagy kihívás lesz a központi beszerzés kialakítása is, mely jelenleg előkészítés alatt áll. Ide nem csak a projektekhez kapcsolódó, hanem általában a stratégiai beszerzések tartoznak: az anyagok, az igénybe vett szolgáltatások, a különféle együttműködési megállapodások, és hosszú távon az indirekt beszerzések is, úgy, mint az IT, a marketing, a HR és az egyéb szolgáltatások. Az első, és ebben a témakörben jelenleg a legfontosabb feladatunk, egy tapasztalt, a hasonló központosított szervezet létrehozásában jártas vezető kiválasztása, akinek irányítása mellett kialakíthatóak lesznek, mind a központi beszerzési csapat, mind az ehhez a tevékenységhez kapcsolódó szabályzatok, folyamatok, szerepkörök. Terveink szerint, ez a szervezeti egység adja majd a folyamatos háttértámogatást a termelés, illetve a cég egésze számára. – A jó beszerző erős pillére egy ilyen rendszernek. Pályám során sokszor találkoztam azzal a véleménnyel, hogy az a jó beszerző, aki a legalacsonyabb árat tudja elérni vállalata számára. Én vitatkoznék ezzel a megállapítással. Szerintem a jó beszerző az, aki az összes szempontot figyelembe véve a legjobb ajánlatot tudja biztosítani, úgy, hogy eközben nem rombolja beszállítója piacát. Hiszen ha az alvállalkozója minden esetben az önköltségi árhoz közeli feltételekkel biztosítja áruját, szolgáltatását, akkor idővel nem fog tudni fejleszteni. Ez előbb-utóbb a minőség rovására megy, vagyis nem lesz a mindenkori piaci igényeknek megfelelő, jó minőségű, kellő számú, versenyképes alvállalkozó a piacon. – A minden tekintetben legjobb ajánlatnál, az ár mellett, rendkívül fontos tényező az építőipari cégek számára a minőség, a határidő és a rugalmasság. Nem győzőm hangsúlyozni mit okozhat egy szerződésben rögzített, nem megfelelő ütemezés, vagy egy a munkafolyamat során felmerülő hibás teljesítés, amely alapjában hátráltathatja az egész projekt előrehaladását. Mindezek elkerülése érdekében, mindenkor törekednünk, sőt ragaszkodnunk kell a szigorú, de egyúttal piackonform szerződési feltételekhez úgy, hogy azok elfogadhatóak legyenek az alvállalkozók számára is.
Környezetvédelem, munkabiztonság – Aki épít, az a környezetét nem rombolhatja. Ez alapvető szemlélet a Grabarics Kft.-nél. Ennek megfelelően saját környezetvédelmi szakemberünk ügyel arra, hogy, a projektjeinken minden esetben biztosított legyen a környezetvédelmi előírások betartása. A veszélyes hulladékokat külön, szeparáltan szállítjuk el, rendelkezünk a megfelelő engedélyekkel, tanúsítványokkal, és ugyanez igaz alvállalkozó partnereikre is. – Ugyanilyen komolysággal kezeljük a munkabiztonságot is. Gyorsabban, egyre nagyobb, erősebb, hatékonyabb gépekkel, egyre magasabban dolgozunk. Az építőiparban vagy minden nagy, vagy mindenből sok van: alapanyag, gép, eszköz, produktum. Ez egy veszélyes üzem. A megfelelő szintű munkabiztonság elengedhetetlen. Az előírások egzaktul fogalmaznak, és ma már kellő módon életszerűek, követni tudják az igényeket, segítik a hatékony munkavégzést. Ha munkavédelmi eszközökről van szó, a Garabarics Építőipari Kft. pénzt, energiát nem kímélve igyekszik mindig a legjobb feltételeket biztosítani a dolgozói számára. Ez az a terület, ahol nem lehet elégszer ismételni a tudnivalókat: időről időre – jellemzően évente kétszer – a cég teljes egészére, illetve az építkezéseken ténylegesen résztvevő kollégák számára ismétlő munkabiztonsági oktatást tartunk.
Minőségirányítás és IT – A nagyvállalati környezetben – ahonnan én is jövök – nagy hangsúlyt fektetnek a minőségirányításra, a meglévő rendszerek, folyamatok állandó felülvizsgálatára. Egy olyan gyorsan változó iparágban, mint az építőiparban kimondható, hogy az a folyamat, folyamat-utasítás amely ma hatékony, akár fél év elteltével is jól működik. Minden változik: a cégméret, a stratégia, a mikro- és a makro-tényezők, a kereslet-kínálat, és ez az állandó változás az, ami megköveteli a magas szintű minőségirányítást. – Ugyanez igaz az információtechnológiára is. Sohasem mondhatjuk, hogy IT szempontból modernek vagyunk, hiszen ami ma annak számít, holnapra elavult lehet. A hatékonyság sokféle módon növelhető, melynek egyik fontos láncszeme a különböző IT megoldások és eszközök lehetnek. Ma már minden elektronikusan zajlik, a gyors és könnyű elérhetőség fontos feltétele a hatékony munkának, a versenyképességnek, mely mára elvárás is a megrendelőink részéről.
A növekedés szolgálatában – A Grabarics Építőipari Kft. idén 25 éves. Gyorsan, meredek ívben növekszik, és ez a trend várhatóan folytatódik. Ezt a növekedést ki kell tudnunk szolgálni. Ez nem csak az építkezésekhez szükséges források biztosítását jelenti, hanem a cég teljes operációját. Biztosítanunk kell egy közel 200 fős állandó létszámmal és egy körülbelül 1500 fős alvállalkozói stábbal rendelkező vállalatcsoport mindennapjait. Sok területen gyökeres változásra van szükség, tudatosítanunk kell magunkban, a kollégáinkban, hogy ez a huszonöt éves nagyvállalat már nem az a családi vállalkozás, amely egykoron elindult. A Grabarics név tiszteletet vívott ki magának az elmúlt negyedszázad alatt, egyfajta nívót képvisel az építőipari piacon, és ezt kötelességünk nem csak megtartani, de tovább erősíteni is. Szintén ezt segítik az új funkciók: az ingatlanfejlesztés, a toronydaru üzletág, és a most létrejött professzionális vezetői struktúra, a négyfős kabinet.
Cseh Teréz |