Elegancia, kényeztetés, folyamatos megújulás, kiváló minőség, egyediség és kézi készítés A városalapító márka
A Herendi Porcelánmanufaktúra közel kétszáz éves múltjával meghatározó tényezője Herendnek. A település – ezt senki sem vitathatja - a porcelánnak köszönheti hírnevét éppúgy, mint városi rangját. A manufaktúra és a város élete egybeforrt, együtt tervezik a jövőt, és együtt ünneplik a sikereket, legutóbb épp a városalapítás huszadik évfordulóját. Ennek kapcsán kértük fel dr. Simon Attilát, a világhírű Herendi márkával rendelkező társaság vezérigazgatóját, hogy idézzük meg a múltat, és tárjuk fel a Herendi Porcelán városalapító sikerének titkát.
Falunévből világmárka
– A mai Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. története 1826-ig nyúlik vissza, amikor is Stingl Vince Herenden, egy picinyke faluban nyitotta meg fajansz- és kőedénykészítő műhelyét, ahol már porcelán előállításával is próbálkozott. Rögtön felmerül a kérdés: vajon miért épp itt? A válasz a porcelánkészítés technológiájában keresendő. A kaolin, a földpát és a kvarc házasításával megszülető porcelánmasszát, miután a szakértő kezek gondosan megmunkálták, egy úgynevezett zsengélt égetés során 1000 Celsius fokra hevítik. Ezt követően folyékony mázba merítik, majd újabb égetés jön, immáron 1400 Celsius fokon. Ennek eredményeként lesz gyönyörű fehér és csillogó. A munka a festészeti műhelyben folytatódik, ahol a művészi minták elkészítése után a porcelánokra újabb – akár 3-5-szöri – 700-800 Celsius fokos égetés vár. A folyamatokból kitűnik, hogy az égetés kulcskérdése volt az akkori porcelániparnak. A fatüzelésű kemencék folyamatos üzemelését a Herend körüli erdőség, a Bakony fái biztosították. – 1839-ben Fischer Mór irányítása alá került a manufaktúra, aki hamar meglátta a herendi porcelánban a „fehér aranyat”. Filozófiájában úgy fogalmazott: – A Herendi Porcelán a magas minőségű, az egyedi luxustermékek kategóriájába tartozik, és nekünk így is kell bemutatnunk azt a világnak. Fischer Mór mindent megtett a cég felvirágoztatásáért, számos nemzetközi kiállításon mutatta be a Herendi Porcelánt. Az első átütő sikert az 1851-es Londoni Világkiállítás hozta meg, ahol Viktória királynő egy teljes készletet rendelt a windsori kastélya számára. Az ő tiszteletére ezt a mintát azóta is Viktóriának nevezzük, és a manufaktúra egyik legismertebb motívumává vált. – A Herendi név szárnyra kapott, világkiállításról világkiállításra egyre sikeresebb lett: Párizs, Philadelphia, Szentpétervár, Bécs – a Herendi Porcelán ismert, és elismert márka lett, a világ élvonalába került. A mai napig a Fischer Mór által kijelölt utat követjük. 2005-től, amióta a társaság élén állok, több mint 100, azaz évente 10-12 kulturális kiállítást szerveztünk itthon és a világ különféle pontjain. Ezek közül az egyik legizgalmasabb Szentpéterváron a Carszkoje Szeloban, az orosz cárok rezidenciájában volt, de említhetném a moszkvai Kremlt is, ahová rajtunk kívül eddig egyetlen magyar márkának sem sikerült kiállítóként bejutnia. Ugyan így büszkék vagyunk a genfi Ariana Múzeumban való jelenlétünkre is.
Dr. Simon Attila vezérigazgató
– Nincs megállás: tavaly nyolc hazai helyszín mellett kulturális Herendi Porcelán kiállítást szerveztünk Japánban, Szlovéniában, Cipruson, Görögországban, Ausztriában, Olasz-, Spanyol- és Lengyelországban. Az exportkitettségünk nagyon nagy. Bevételeink 75%-át az exportunk adja, a fennmaradó részben termékeink ugyan itthon találnak gazdára – jellemzően az ország 9 pontján működő márkaboltjainkban -, ám ezek 2/3-a szintén külföldi vásárló. 10-ből tehát 9 Herendi elhagyja az országot.
A Herendi Porcelán sikerének titka – Sok tényező együttes hatása tükröződik vissza a Herendi Porcelán sikerében. Ez a márka közel kétszáz éve a luxus, az elegancia, és a kényeztetés szinonimája. A márka erejét a világkiállításokon elért sikerek alapozták meg, de a titok nyitja másutt is keresendő. Az egyik meghatározó tényező az erőteljes termékfejlesztés. 16 ezer fehér formával, 4000 festett mintával, 64 millió különböző termékkel rendelkezünk, és ezt évente 300-400 újjal bővítjük. Minden napra jut egy új Herendi! – A termékfejlesztésnél négy alapvető szempontra figyelünk: eladhatóság, gyárthatóság, gazdaságosság, művészi érték. Folyamatosan keressük az újat, kutatjuk a jövőt, mert mi nem a múltunkat akarjuk aprópénzre váltani. Ezért a tradíció mellett az innovációt is a zászlónkra tűztük, legyen szó termék-, vállalatvezetési-szervezési, vagy épp technológiai innovációról. A Herendi Porcelánmanufaktúra ezen a téren is világelső. Nagy figyelmet fordítunk vevőink – főleg a 35 év feletti hölgy- valamint az utóbbi időben a 35 év alatti, és 50 év feletti férfivásárlóink – igényeire, melyek inputját adják termékfejlesztéseinknek. Még a legkedveltebb - a Viktória, Rotschild, Aponyi – mintáinkba is bele-belecsempészünk új elemeket, például az utóbbinál említhetném a platinával díszített türkiz mintát, mely iránt ugyancsak nagy az érdeklődés. – A sikereink fundamentumában a minőség is fontos helyet kap. Kizárólag elsőosztályú, kiváló minőségű termék hagyhatja el manufaktúránkat, de ez a szó ennél többet jelent a számunkra: a Társaságon belüli rendet, a rendezettséget, a tisztaságot, racionalizált folyamatainkat és a munkatársak közötti korrekt kapcsolatot. Az egyediség ugyanilyen kiemelt tényezője sikerünknek. Bármilyen egyedi igényt bármikor készek és képesek vagyunk kielégíteni. Örökös pótlást vállalunk, legyen az akár egy száz éve készített termékünk. – Végül, ha már a titkokról beszélünk, természetesen a porcelánjaink és a felhasznált festékeink receptúráját is féltve őrizzük, hiszen ezek adják azt az egyediséget, amelyet a világ más porcelán manufaktúráiban nem tudnak reprodukálni. Amire még igazán büszkék vagyunk, az az, hogy a világ egyetlen nyereségesen működni képes porcelánmanufaktúrája vagyunk, a szakmánkban világszinten mi foglalkoztatjuk a legtöbb munkavállalót, és mi rendelkezünk a legtöbb exportpiaccal is, közel 60 országgal van kereskedelmi kapcsolatunk. A sikeres menedzsmentet ezek a tények még inkább visszatükrözik.
A szakma fortélyait saját iskolánkban oktatjuk – Fontos leszögeznünk, hogy Herenden nem gépi porcelángyártás folyik, hanem minden egyes termékünk kézi munkával készül, nem véletlen, hogy ezt az üzenetet a nevünk is hordozza. Manufaktúránkban nagyon magas az a hozzáadott érték, amelyet a porcelánfestő mestereink adnak a termékeinkhez. Működésünk meghatározó eleme az itt dolgozó szakembergárda, melynek utánpótlását saját fenntartású iskolánk biztosítja. Hároméves képzés keretében három szakma közül választhatnak diákjaink: porcelánfestő, porcelánkészítő, illetve gipszmodell-készítő. Sikeres vizsgát követően állást biztosítunk a számukra, így bővítve a jelenleg 750 fős kollektívánkat.
Luxustermékekkel kell felvennünk a versenyt – Szűkebb értelemben csupán egyetlen versenytársunk van, egy németországi porcelánmanufaktúra. Távolabbról nézve azonban versenytársunknak tekintünk mindenkit, aki a luxusiparban tevékenykedik, hiszen velük együtt a luxusra költhető pénzekért versenyzünk. Azt, hogy ezen a piacon képesek vagyunk helyt állni, jól teljesíteni, számos elismerésünk, díjunk is igazolja. A Herendi Porcelán 2001 óta a Magyar Örökség része. Az USA piacán – egy 2006-os Luxury Institute felmérés szerint – a legismertebb porcelánmárka. 2011-ben – egyetlen magyar cégként – a Francia Luxusipari Szövetség, a Comité Colbert tagjává vált, és ebbe a körbe rajtunk kívül más kelet-európai porcelánipari cég azóta sem tudott bejutni. 2013-ban a Hungarikum Bizottság hungarikummá nyilvánította a Herendi Porcelánt, idén pedig a Budapesti Értéktőzsde az 50 legsikeresebb vállalkozás közé sorolta a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.-t.
Stratégiánk világlátásunkat is meghatározza – Három fő pillére építettük fel üzleti stratégiánkat: nyereséges gazdasági társaságként való működésre, a társadalmi felelősségre, kulturális misszióra és nem utolsó sorban a szolidaritásra. A profittermelés, a sikeres gazdasági vállalkozás működésünk alapja, de emellett értékteremtő, értékmegőrző és értékátörökítő vállalkozás is vagyunk. Ezen misszióból kiindulva tartjuk fenn szakképző iskolánkat, működtetjük az évi 70 ezer érdeklődőt fogadó látogatóközpontunkat, illetve múzeumunkat. Mindemellett járjuk a hazai és a külföldi kiállítótermeket. – A szolidaritás több szinten is megjelenik tevékenységünkben. A világ iránti szolidaritásunk környezetvédelmi célkitűzéseinkben érhető tetten, igyekszünk példát mutatni, ahol csak lehet csökkenteni ökológiai lábnyomunkat, annak ellenére, hogy a porcelánkészítés nem egy környezetpusztító technológia. Ugyanilyen szolidaritásként éljük meg, hogy kulturális kiállításainkon nem csupán a Herendi Porcelán márkát építjük, de Magyarország pozitív országimázs építéséből is kivesszük a részünket. Végül hasonlóan szolidárisak vagyunk munkatársainkkal is, megbecsülésünket számos béren kívüli juttatással, programokkal is igyekszünk kifejezni. Igyekszünk a Szent Márton-i gondolatnak megfelelni, miszerint az erőseknek segíteniük kell a gyengébbeket. Erre törekszünk a világ, az ország és a helyi közösségek szintjén egyaránt. Cseh Teréz |