Posztgraduális képzések indulnak a Pannon Egyetem Kőszegi Kampuszán A hatékonyabb vállalkozásokért
Dr. Dániel Zoltán András, a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karának oktatója ez év januárjától igazgatóként vezeti a felsőoktatási intézményhálózat legfiatalabb egységét, a Kőszegi Kampuszt. A vállalkozásokra specializálódott egyetemi tanár kampuszigazgatóként Kőszegen a mesterképzések mellett olyan másoddiplomát adó szakirányokban is gondolkodik, amelyek a legjobban segítik a gazdaság szereplőit, a helyi és környékbeli vállalkozásokat. Ilyenek például a februárban induló Innovációs, illetve Vállalati kommunikációs menedzserképzéseik, melyre 2020 január közepéig lehet jelentkezni.
– Mióta erősíti a Pannon Egyetem oktatói gárdáját? – 1996 óta vagyok az egyetemen. Hallgatóként kezdtem, 2004 óta pedig már az oktatói karnak is tagja vagyok. Informatikai szakon kezdtem, de hamar rájöttem, hogy a gazdasági élet közelebb áll hozzám, így végül a Gazdaságtudományi szakon, közgazdászként diplomáztam. Egyetemi tanulmányaimat ugyanitt, a mesterszakon folytattam, majd 2016-ban a doktori képzéssel fejeztem be. Gazdasági, vállalkozási ismereteket tanítok, kutatási munkám középpontjában pedig a kkv-k állnak.
– A Kőszegi Kampusz igazgatójaként milyen célokat tűzött maga elé? – A Pannon Egyetem több telephelyen, több karral működik. A központi képzés Veszprémben van – gazdaságtudományi, mérnök-informatikai, modern filológiai és társadalomtudományi karokkal –, Keszthelyen található a mezőgazdasági profilú Georgikon Kar, és két kampuszunk közül a nagyobbik Nagykanizsán működik, a legifjabb, legkisebb pedig Kőszegen. Itt a Pannon Egyetem képzési kínálatából jelenleg egy Nemzetközi Tanulmányok mesterképzés érhető el angol nyelven, melyet jellemzően külföldi hallgatók vesznek igénybe. Emellett fut egy Szőlő- és Borgazdasági Szakmérnök szakirányú képzésünk is. – Kampuszigazgatóként célként fogalmaztam meg a kínálat bővítését, színesítését. Miután szívügyemnek tekintem a vállalkozók oktatását, főleg a helyi és környékbeli cégek segítését, ezért olyan szakirányú, diplomára épülő, egyéves képzésekben gondolkodtam, amelyek rövid idő alatt hatékonyabbá tehetik a vállalatokat.
– Konkrétan milyen képzésekre gondolt? – Két olyan területet céloztunk meg, amely meggyőződésünk, hogy nagymértékben képes egy vállalkozás fejlődéséhez hozzájárulni, és ami az országunk ezen szegletében, ebben a formában másutt nem érhető el. – Innovációs menedzser képzésünkre olyan vállalkozások diplomás szakembereit várjuk, akik úgy gondolják, a cégük innovatív, vagy legalábbis szeretnének szakszerűen, és gyorsan előbbre lépni ezen a téren. Innováció alatt nem csak azt értjük, hogy új terméket, vagy egy prototípust fejleszt valaki, hanem magának a vállalkozásnak a megújítását is, ami sok helyütt nagyon aktuális, hiszen a generációváltás időszakát éljük a vállalati szektorban. Ennek, vagy akár egy pályázattal megtámogatott beruházás előkészítése, levezénylése egy képzett innovációs menedzserrel egészen biztosan sikerre van ítélve.
– Jellemzően, ha innovációról esik szó, mindenki termékekben gondolkodik. A szolgáltatási szektor valahogy mindig a háttérbe szorul. Ön hogy látja ezt? – Sajnos valóban így van, pedig nekik is épp úgy lehetőségük van a megújulásra, az innovációra, éppen ezért ebből a szektorból is várjuk a tanulni vágyó diplomás szakembereket, már csak azért is, mert az Innovációs menedzser szakunkon nem csak azt tanítjuk meg, hogyan lehet egy fejlesztést megtervezni, végigvinni, hanem betekintést nyújtunk a szellemi alkotásokkal kapcsolatos jogszabályokba, eljárásokba is. Emellett a gazdasági tervezést és az innovációs kontrollingot is elsajátíthatják a hallgatóink.
– A vállalatvezetői kommunikációs menedzser képzésünk a másik irány, amit kínálunk. Ezt bármilyen szervezet – önkormányzat, nonprofit intézmény, civilszféra – vezetőjének is bátran ajánlhatjuk. Azokat várjuk ide, akiknél a partnerek, vevők irányába történő, külső kapcsolatok mellett a belső kommunikációi is kiemelt szerepet kell, hogy kapjon. A képzés jelentős része ugyanis a munkáltatói márkaépítéssel foglalkozik, ami a munkaerőért folytatott ádáz küzdelemben egyre jobban felértékelődik. Nem mindegy, hogy egy vállalkozás milyen arcát mutatja a jövőbeni munkavállalók felé.
– Mire elegendő két félév? Csak az elmélet fér bele, vagy a gyakorlatra is jut idő? – Mindkét képzésünk hatványozottan gyakorlatorientált lesz. Az elmélet mellett kommunikációs helyzetgyakorlatokon keresztül sajátíthatják el például a digitális kompetenciákat, vagy épp azt, hogyan kell egy vállalkozás kommunikációját fejleszteni. Ugyanígy az innovációs képzéseken is valós problémák megoldására fogunk fókuszálni. – A gyakorlatorientáltság mellett a magas szintű oktatás záloga, hogy a képzéseinken a Pannon Egyetem Gazdálkodástudományi Karának – a HVG kiválósági rangsorának második helyén álló – oktatói fognak tanítani. A gyakorlati tárgyaknál pedig olyan külső szakembereket, mint az Innovációs Szövetség, az Innovációs Hivatal, illetve a különböző médiavállalkozások munkatársait is bevonjuk a képzésbe.
– Milyen további érvek szólhatnak még Kőszeg, a kőszegi képzések mellett? – Bár Kőszeg az ország nyugati csücskében található, a megközelítése minden irányból kiváló akár tömegközlekedéssel, akár közúton. A kampuszunk gyönyörű történelmi környezetben, Kőszeg szívében, a Várkörön belül van, a Kőszegi Vár szépen felújított Öregtornyában. Ez a régi bástya a múltat idézi ugyan, de mégis a legmodernebb eszközökkel felszerelt, korszerű oktatási helyszínként áll a hallgatóink rendelkezésére. – Ugyancsak mellettünk szól, hogy kis létszámú csoportokban gondolkodunk, ami lehetővé teszi a valódi gyakorlatorientált képzést. Ideális esetben 15-20 fővel számolunk. Az oktatás pénteken délutánonként és szombaton délelőttönként lesz, így a munkaidőt nem, vagy csupán kis mértékben érinti. – A képzések ára is meglehetősen visszafogott, félévenként 200.000 Ft, ami még vidéki viszonylatban is kedvezőnek számít. – Jelentkezni január közepéig lehet, februárban indulnak a képzések.
– Az említetteken túl milyen terveik vannak még a Kőszegi Kampuszon? – A Pannon Egyetem nagy hangsúlyt fektet az úgynevezett harmadik missziós tevékenységére, vagyis a két fő cél, az oktatás és a tudományos kutatás mellett arra, hogy az ezek révén megszerzett tudást minél több csatornán át közkincsé tegye, a társadalom hasznára fordítsa. Ennek keretében Veszprémben és Székesfehérvárott már jól működnek az úgynevezett üzleti reggelik, illetve a különféle egy-kétnapos tréningek, melyek kifejezetten a vállalatvezetőknek szólnak. Ez hamarosan Kőszegen is elérhető lesz, sőt szeretnénk azt Szombathelyen is meghonosítani. – Jómagam azt vallom, egy felsőoktatási intézménynek a működése mellett arra kell törekednie, hogy a lehető legszélesebb kapcsolatrendszert építse ki maga köré, segítve ezzel a gazdaság, a társadalom és persze saját működését. A kkv-k – és ezt kutatási eredményeim is alátámasztják – a gazdaság motorjai, éppen ezért mindent meg kell tennünk, hogy jól, minél hatékonyabban, stabilabban tudjanak működni. – Ugyancsak a vállalkozói létre való felkészülést szolgálják a középiskoláknak indított programjaink is. Az „Építsd fel magad” tréning-, vagy a „Házhoz megy a gazdaságtudomány” programsorozatunk rendkívül népszerű volt. Ez utóbbi keretében az intézmények egy hosszú-hosszú előadáslistából válogathatnak. Az oktatóink örömmel mennek akár osztályfőnöki, akár pénzügyi, pályaorientációs vagy más órák keretében előadást tartani a középiskolás diákoknak. – Életem meghatározó élménye volt, amikor Tatabányán, az Árpád Gimnáziumban egy ilyen módon kiválasztott vállalkozói ismeretek órát tarthattam, melyen bent ült egykori osztályfőnököm is. Szívesen megyünk bárhová, ahol nyitottak az oktatók, a diákok egyetemünk irányába.
Cseh Teréz |