A Bridgestone megerősödve kerülne ki a válságból
A koronavírus járvány érzékenyen érintette az autóipart. A járműveket előállító gyárakba drasztikusan csökkenő számú megrendelés érkezik, ez a visszaesés pedig kihat az iparág szereplőire is. A világ legnagyobb gumiabroncsot előállító cége a Bridgestone csoport, ahol szintén érezhető ez a trend. A borús jelenről, és a remélhetőleg derűsebb jövőről beszélgettünk Topolcsik Melinda ügyvezető igazgatóval.
- A gazdasági hírek szerint a nemzetközi gumiabroncs ágazatot igen érzékenyen érintette a koronavírus járvány. Hogy éli meg ezt a helyzetet a Bridgestone-csoport? - Az abroncsgyárak, így a Bridgestone Tatabánya sikeressége a legnagyobb mértékben az autógyárak eredményességétől függ, ezért biztató jelnek tekintjük, hogy ezekben mind Európában, mind itthon újraindult a termelés, magyar vevőink közül az Audi és már a Mercedes is termel. Egy rövid, egyhetes leállás után már a mi gyárunkban, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft.-ben is tovább folyik a munka. Mi teljesíteni tudjuk az autógyárak és a vevők megrendeléseit, ellátási láncunk és alapanyag-ellátásunk folyamatos
- Tatabányai működésünket 2008-ban, az előző válság legborúsabb időszakában kezdtük. Azokban az években fejlesztettük technológiánkat, bővültünk, és új termékeket vezettünk be. Akkor is megerősödve kerültünk ki a válságból, és nemzetközi piacvezetőként most sem lehet más a célunk. Ehhez a legutóbbi innovációink, a digitalizáció és a termékfejlesztés kiváló alapot biztosítanak. Mi tehát továbbra is hosszú távra tervezünk mind vevőinkkel, mind partnereinkkel, mind pedig munkavállalóinkkal, itt Tatabányán is.
- Milyen kieséssel számolnak a helyi üzemben? - Autóipari szakértők szerint az idén jelentősen (akár 20-40%-kal /Roland Berger, 2020. április 23./) visszaeshet az európai gépkocsigyártás 2019-hez képest, és ezt a visszaesést valószínűleg nem lehet behozni jövőre sem. Legfeljebb néhány év múlva normalizálódhat a gépkocsigyártás- és eladás. Ez természetesen hatással van az abroncsgyárak, így a mi termelésünkre is. A helyi hatásokat egy globális cég esetében nehéz számszerűsíteni, hiszen az a piac mellett a vállalatcsoport globális stratégiájától is függ, de nemzetközi piacvezetőként a célunk az, hogy ebből a válságból is megerősödve kerüljünk ki, csakúgy, mint 2008-at követően.
- Hogy élik meg a helyzetet a gyár vezetői és alkalmazottai? - A kialakult helyzet természetesen nekünk is kihívást jelent, és türelmet követel mindenkitől a gyárban. Ennek ellenére büszkén mondhatom, hogy egyik munkatársunkat sem érte hátrány ezen időszak alatt. Minimális kölcsönzött munkavállalót alkalmazunk, és az ő munkaviszonyuk is biztosított. A volumencsökkenés okán ugyanakkor termeléslassítás nálunk is van, mi is kényszerülünk munkaidőbeosztás-módosításra, de ezen időszak alatt senkit nem kellett elbocsátanunk. Gyárunk közössége egy rendkívül összetartó csapat, a kitartásunkkal pedig számtalan helyzetben bizonyítottuk már, hogy számunkra nincs lehetetlen - ez most sincs másképp.
- A tatabányai gyárban milyen intézkedéseket vezettek be a járvány miatt? - Óvintézkedéseink alapvetően négy területre összpontosítanak. Kötelező, személyek közötti távolságtartást (jelenleg 1,5 méter) vezettünk be a gyár területén, és némely esetben azon kívül is. Ezt új öltözői- és ebédlői rend (kevesebb szék, 90 fő személyzet szolgál ki maximum, előre csomagolt élelmiszerek) kialakításával, valamint nagyobb buszok és sűrűbb buszjáratok rendszerbe állításával valósítottuk meg. Ingyenes maszkot biztosítottunk minden dolgozónak. A gyár területén, illetve az autóbuszjáratokon ugyanis, ha a biztonságos másfél méter nem tartható, a maszk viselése kötelező. Szervezési és adminisztratív eszközökkel csökkentettük a személyek közötti érintkezések gyakoriságát (home office, videókonferenciák, kevesebb utazás, hőkamera). Fertőtlenítőszerek kihelyezésével, gyakoribb fertőtlenítésekkel, a gépek kezelőfelületeinek sterilizálásával fokoztuk a higiéniát gyárunk teljes területén.
- Hogy látja, mennyi időre van szükség a kilábaláshoz? - Az iparág kilátásai nagymértékben múlnak a vírushelyzet tartós megoldásán, a vakcina kifejlesztésén, az autóipart érintő kormányzati intézkedéseken (autócsere programok), valamint az általános gazdasági helyzeten, és a kereslet, a lakosság fizetőképességének alakulásán. Most az látszik, és a mi előrejelzéseink is ezt mutatják, hogy az iparágnak nehéz évekre kell felkészülnie.
- Milyen ehhez az Önök taktikája? - Ahogy mondtam, a Bridgestone megerősödve kíván kijönni ebből a válságból is. Ehhez jó alapokkal rendelkezünk, partneri körünk folyamatosan bővül, termékeink minősége pedig az iparág élvonalában van. Mi egyike vagyunk a kevés prémium gyártónak. Ezt az teszi lehetővé, hogy az abroncsiparban az elmúlt években folyamatosan mi költöttük a legtöbbet K+F-re, és hogy mostanra már a Bridgestone a világ legnagyobb gumiabroncs gyártója.
- Taktikánk alapja a folyamatos fejlesztés és fejlődés. Tatabányai gyárunkban az elmúlt években folyamatosan digitalizáltunk, kapacitásunk 60%-át digitális gyártástechnológia biztosítja. Megkezdtük az Okos Gyárrá alakulást, aminek első lépéseként digitalizáltuk energiaellátásunkat, mely révén 2021-re 10%-kal csökkentjük energia felhasználásunkat. Immár gyárunk energia szükségletének 100%-át megújuló energiaforrásból biztosítjuk, vagyis CO2-semlegesek vagyunk.
- Termékkörünket is folyamatosan fejlesztettük, ráadásul abba az irányba, amerre a fogyasztói trendek is fejlődtek. Rendelkezünk termékkel a legdinamikusabban bővülő négy évszakos abroncsok szegmensében (Weather Control A005), a vizes utakon kiváló tapadással rendelkező autógumik piacán (Turanza T005), van defekttűrő abroncsunk (DriveGuard), a kettő együtt is (Turanza DriveGuard technológiával), és kifejlesztettünk egy olyan technológiát (Enlighten), amely az eddigieknél kisebb gördülési ellenállást és üzemanyag fogyasztást tesz lehetővé. Úgy gondolom, hogy az elmúlt években végzett fejlesztéseink szerepe a COVID-19 utáni korszakban felértékelődik, és ezzel versenyelőnyhöz juttat minket.
- A Bridgestone mindig figyel a társadalmi kapcsolatokra. Hogyan járultak hozzá közvetlen környezetük járvány elleni védekezéséhez? - Csakúgy, mint korábban, cégünk most is folytatja a vállalati társadalmi felelősségvállalási programokat. Nemrégiben, polgármester asszony közreműködésével, új abroncsokat adományoztunk a Szent Borbála Kórház és a Tatabányai Városrendészet autóira, hogy biztonsággal el tudják látni a járvánnyal kapcsolatos, megnövekedett feladataikat. A várossal közösen pedig dolgozunk egy olyan projekten is, amely várhatóan nagyon népszerű lesz a tatabányaiak körében a kijárási korlátozások feloldását követő időszakban.

Veér Károly


|