Tévéfilm készül Sobor Antal Perelj, Uram! című regénye alapján Ítélet és kegyelem
Bilincsbe vert rabokat kísérnek a császári és királyi hadsereg katonái. A falu népe csendben követi a református lelkészt és a katolikus papot utolsó útjára. 1849. július 12-e van. Szikszay János és Mannsbarth Antal bűne, hogy a csákberényi templomokban kihirdették a Függetlenségi Nyilatkozatot. Sobor Antal Perelj, Uram! című regénye alapján Szikora János rendezett tévéfilmet, melyet Csákberényben forgattak.
"A történet az 1848-as magyar szabadságharc leverésének utolsó időszakából elevenít fel egy megtörtént, de kevesek által ismert epizódot, amikor a dunántúli Csákberény maroknyi népe hősiesen védi szabadságát és kivívott jogait, és a bevonuló császári zsoldosok rémuralma alá kerül" - olvasható a film szinopszisában, mellyel a Nemzeti Filmintézet felhívására pályáztak az alkotók. Ősszel jelent meg a hír, miszerint tizenhat, színházak és filmesek összefogásával készülő produkció kap gyártási támogatást. Ezek egyike az Ítélet és kegyelem, alapja egyfelől Sobor Antal Perelj, Uram! című regénye, másfelől a Vörösmarty Színház azonos című, 2018-ban bemutatott előadása, melynek csákvári bemutatójáról lapunk is beszámolt. - A történet 1849. júliusában játszódik Csákberényben. A függetlenségi nyilatkozat kihirdetése miatt az egyházfiakat elviszik a császáriak, és kivégzik. Borzalmas, igazi arcátlanság, hogy Haynau úgy részesíti őket kegyelemben, hogy az eredeti, kötél általi halált golyó általi kivégzésre módosítják! - mondta Nagy Endre, a film producere. Hozzátette, hogy az NFI alapvetően azért pályáztatott, hogy segítse a koronavírus miatt nehéz helyzetbe került színházak működését. - Az volt a cél, hogy olyan produkciók pályázzanak, amelyeket ki lehet vinni a színházi környezetből, és tévéjátékot, tévéfilmet lehet belőlük készíteni. Nem azért, hogy a színpadi művet színházi körülmények között valósítsák meg, rögzítsék, hanem azért, hogy azt dolgozzák föl filmes eszközökkel ₋ mondta el a producer. - Csákberényben forgott az egész film a faluban és környékén, részben eredeti helyszíneken, a református és a katolikus templom környezetében. A paplakban is dolgoztunk, akárcsak a falu tájházában, ami szintén autentikus helyszín, mert körülbelül ilyen lehetett egy korabeli otthon belseje. 100 millió forintot nyert el a pályázaton a gyártó cég, illetve a velük együttműködő Vörösmarty Színház. Nagy Endre szavai szerint, a közvetett támogatás révén összesen 140 millió forint állt rendelkezésükre, ami a filmes világban nem számít hatalmas összegnek. - Egy csomó látványos, játékfilmes eleme van a forgatásnak, drága jelenetek, sok statiszta, lovak, katonák, fegyverek, kocsizás, kaszkadőrök - mondta a producer. - Általában egy tévéjátékot úgy készítünk, hogy egy nap fel tudunk venni öt-hat perc hasznos anyagot. Ez a játékfilmek esetében inkább másfél perc egy nap. Sokszor közelebb voltunk a másfél perchez, mint az öt-hathoz, merthogy bonyolult jeleneteket kellett rögzíteni. A 70 perces tévéfilm forgatókönyvét Pataki Éva és a rendező, Szikora János írta. Az operatőr ifjabb Jancsó Miklós, azaz Jancsó Nyika, a fővilágosító is hírneves filmes: Romwalter Béla. A filmben, akárcsak a színházi előadásban a főszerepeket Imre Krisztián és Gáspár Sándor alakították, és a Vörösmarty Színház művészei mellett közreműködött a Szabad Színház társulata is. Tehát egy nagyszabású produkció készül, és mindenki erőn felül dolgozott az ügyért. Vécsei László, Csákberény polgármestere elmondta, mintegy 50 helyi működött közre statisztaként, mint lovas katona, és mint templomi hívő, sőt Szikszai János kisfiát is egy csákberényi fiú, Tóth Dávid játszotta.
Tárnay Olivér Fotó: okkfehervar.hu



|