Tíz éve kezdte meg működését a Fejér Megyei Kormányhivatal is
A 20. születésnapjára ünnepi lapszámmal készülő Regio Regia folyóirat évértékelő írásra kért fel bennünket, nekünk azonban most messzebbre is érdemes, sőt kell tekintenünk. Az idei évben már tíz esztendeje, 2011. január 1-jétől kezdték meg működésüket a megyei kormányhivatalok. Úgy gondolom, nem túlzás: a magyar közigazgatás történetében ez mérföldkövet jelent. Az évforduló alkalmat ad a visszapillantásra, annak számbavételére, milyen lépéseket tett a közigazgatási szolgáltatások szélesítése, illetve korszerűsítése terén a Fejér Megyei Kormányhivatal.
Komoly és felelősségteljes szakmai kihívásként részese, 2014 júliusától pedig az irányítója lehetek a közigazgatás teljes átalakításának Fejér megyében. Az egy évtizede kezdődött változás olyan mértékű volt, melyet joggal nevezhetünk történelmi léptékű fejlesztésnek. Megteremtettük a kormányhivatal belső és külső integrációját: egységes, hatékony szervezeti struktúrát hoztunk létre. A megyei közigazgatás egységesítése átláthatóbb, kevesebb irányítási szinttel, jobban működő hivatali rendszert eredményezett.
Az eltelt évek alatt, rengeteg energiát fordítottunk munkatársaink képzésére. Így ma már kisebb létszámmal, magasabb szintű, integrált tudással, hatékonyabban látjuk el a feladatokat. Tudásuk, felkészültségük egyre értékesebbé teszi őket, éppen ezért igyekszünk megbecsülni, megtartani őket. Ezt célozta az Életpálya-modell bevezetése is.
Fejér megyében 8 járási hivatalban tudjuk fogadni az állampolgárokat. A 2018. év végén átadtunk a székesfehérvári vasútállomás épületében egy új kormányablakot, így már 13 kormányablakban intézhetik ügyeiket az állampolgárok. Minden olyan ügyben fordulhatnak hozzánk, amelyeket a törvény lehetővé tesz, döntő többségében országos hatáskörrel intézzük azokat.
Korszerű, a bankfiókokhoz hasonló körülmények között fogadjuk a hozzánk érkezőket, akik - ha előzetesen online vagy telefonon bejelentkeznek -, sorban állás, várakozás nélkül intézhetik ügyeiket. Mindezeken túl a kormányhivatal, ha úgy tetszik "házhoz megy", hiszen ügysegédjeink révén minden olyan településen tartunk ügyfélfogadást, ahol önkormányzati hivatali egység van. 21 ügysegédünk, 108 településen, amit csak lehet, helyben, online intéz. Emellett megyénkben is elérhetővé vált a kormányablak-busz, a közigazgatás a mobil formája. Ez a kisebb településeken is helyben teszi lehetővé az ügyintézést.
Három új, igen jelentős beruházást is megvalósítottunk az elmúlt évek során. A Bicskei Járási Hivatal szervezeti egységeit egy új, modern, XXI. századi, ötezer négyzetméteres épületbe integráltuk, zöldmezős beruházásként, 2018 tavaszán. A kétezer négyzetméteres objektum integrált kormányablakként szolgálja a helyieket, illetve a környéken élőket. Székesfehérváron is átadtunk egy teljesen felújított, korszerűsített járási hivatali épületet. A harmadik beruházás Dunaújvárosban történt, ahol új helyre költözött a járási hivatal kilenc, addig elszórtan elhelyezkedő egysége. A vázra lebontott épületet - uniós és hazai forrásokból - teljes egészében megújítottuk, modernizáltuk.
Az említett nagy beruházások mellett, uniós, hazai és önkormányzati források bevonásával, 18 kormányhivatali épület energetikai felújítása is megtörtént. Ezzel nem csak a munkakörülményeink javultak, hanem a minőségi ügyfélkiszolgálás feltételei is megvalósultak. Az sem elhanyagolható szempont, hogy az energiahatékonyságot is célzó beruházásoknak köszönhetően jelentősen csökkentek a kiadásaink.
Fontos, előre nem tervezett feladatunk lett a koronavírus-járvány elleni védekezésben történő részvétel. Mivel a lakosság tömeges oltása csak rendkívüli logisztikai munkával és összehangolt szervezésben valósítható meg, a helyi adottságokat leginkább ismerő megyei kormányhivatalok nélkülözhetetlenek a védekezés során szoros napi kapcsolatban állunk a szakmai társszervezetekkel, a kórházakkal, rendelőintézetekkel.
A koronavírus járvány megjelenésével a Fejér Megyei Kormányhivatal feladatai is bővültek. Kormánymegbízottként és egyben a megyei oltási munkacsoport vezetőjeként, kiemelt feladatom a megyei oltások teljes körű megszervezése, irányítása.
A területi közigazgatás vezetőjeként elsődleges feladatomnak tekintem, hogy egy jól működő, hatékony szervezet működjön Fejér megyében. Meggyőződésem, hogy a kormányhivatalnak mindenkor az állampolgárokért, a vállalkozásokért, a gazdaság fejlesztéséért kell tevékenykednie. Jól tükrözi ezt a szemléletmódot kormányhivatalunk szlogenje is: "Miben segíthetünk?"
S mivel egy rangos médiapartnerünk, a Regio Regia folyóirat is jelentős évfordulóhoz - a huszadik születésnapjához - érkezett, engedje meg a Szerkesztőség, hogy - megköszönve az eddigi együttműködést -, a következő két évtizedre is sok sikert, eredményes tájékoztató munkát kívánjunk Önöknek!
Dr. Simon László a Fejér Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott |