Ott van Európa legjobb elektronikagyártói között a magyar vállalat
A magyar emberek mindig is magukénak érezték a VIDEOTON-t, és csak remélhették, hogy a szanálásra ítélt állami vállalat az 1991-es versenytárgyalást követően újjászülethet. A VIDEOTON azonban nem csak túlélte az elmúlt 30 esztendőt, de mára hazánk legnagyobb színtisztán magyar kézben lévő, Európa szerte ismert, elismert és nem utolsó sorban rendkívül sikeres, nyereséges vállalatcsoportja lett. Az újraalapítás óta eltelt évekről, eredményekről a VIDEOTON első számú vezetői - Széles Gábor elnök-vezérigazgató, Lakatos Péter, társ-vezérigazgató és Sinkó Ottó társ-vezérigazgató vállalati évzáró ünnepségükön emlékeztek meg.
A z évzáró idén szokatlan formában, online zajlott. A korábban megszokott 600-800 fős, személyes találkozók helyett, ma a kamerákon keresztül köszöntötte Széles Gábor a dolgozókat, a meghívottakat. Az elmúlt 30 év sikereiről, stratégiájáról szóló prezentációját a vállalatcsoport négy fő pillérére építette fel: technológia, stabilitás, fenntarthatóság, dinamizmus.
- Három évtized alatt valamennyi vállalkozásunkban átlagosan háromszor kellett technológiát cserélnünk ahhoz, hogy a folyamatos versenyképességet fenntarthassuk - kezdte beszédjét az elnök-vezérigazgató. - A stabilitást leginkább annak köszönhettük, hogy a növekedésünket mindvégig saját tőkéből tudtuk finanszírozni, beleértve a beruházásainkat, és a forgóeszközeinket is. Ennek eredménye, hogy mindvégig növekedési pályán maradtunk, és ezt a világgazdasági válságok sem tudták megzavarni. Ez a stabilitás lett az alapja a fenntarthatóságnak, a környezettudatos működésnek. A forgalomnövekedéshez nagymértékben hozzájárult a VIDEOTON EAS Kft.-nél megvalósult fejlesztésünk is, mely a cégcsoport eddigi legnagyobb egyösszegű beruházása volt.
Az elnök-vezérigazgató beszédét a negyedik pillérre térve folytatta. A dinamizmus legfőbb tényezőjeként az innovációt jelölte meg, de a vállalati dinamikát mégis a legszemléletesebben a mindenkori árbevételük tükrözi vissza. Ez az 1992-es induláskor 8 milliárd forint volt, 2021-ben pedig meghaladja a 220 milliárd forintot, és ami igazán örvendetes,hogy 90%-a exportból származik.
- A stabilitást és a dinamikát nagymértékben segítette az is, hogy a VIDEOTON egy rendkívül sok lábon álló, szerteágazó tevékenységet végző holding. Az ipari elektronikai, a hagyományos autóipari termékek gyártása mellett sikereket értünk el az elektromos autókhoz kapcsolódó termékek piacán is, és innen várjuk a legnagyobb dinamikájú növekedést is a közeljövőben - mutatott rá a pillérek közötti összefüggésre a részvénytársaság elnöke.
Széles Gábor fontosnak tartotta megemlíteni azt is, hogy a válságok ellenére mindvégig sikerült megőrizniük a munkahelyeket, sőt a ma már jellemzően nagyfokú robotizáció ellenére sem kellett elküldeniük a dolgozóikat. Összességében sikeresnek értékelte az elmúlt 30 esztendőt, úgy gondolja, a VIDEOTON helyes úton járt, és optimista a további esztendőket illetően is. Ezt igazolja vissza, hogy sok olyan dolgozójuk van, akik már a modern VIDEOTON megszületésekor is alkalmazásban álltak a vállalatnál, sőt generációk egész sora kötődik a vállalathoz. A cég mindig is odafigyelt a fiatal tehetségekre, és ma is nyit feléjük, évek óta részt vesz az egyetemi duális képzési programban. Ugyanígy nagy hangsúlyt fektettek a tudásra, arra, hogy a szakképzett dolgozók, a mérnökök, a felsőfokú végzettségűek aránya dinamikusan növekedjen. Mert tudják, ez a jövő sikerének záloga.
Lakatos Péter átvéve a szót és folytatva az értékelőt, elmondta: úgy érzi, ami most ránk zúdul a világból, rendkívül nyomasztó és sok fesztültséget okoz, de mégis optimistán kell a jövőbe tekintenünk.
- Valahogy úgy vagyunk mi is, mint a világbajnokságra készülő úszó, akit edzője ólommellényben, összekötött lábakkal küld a medencébe. Így maga a verseny, már kész felüdülésnek tűnik. A válságok a modern kor edzőszerei, eszközök, amikkel erősíthetjük magunkat, még ha nem is egészen a saját jószántunkból - mondta a társ-vezérigazgató, majd meg is nevezett néhány ilyen "sportszert", vagy ha úgy tetszik, kihívást.
- Felnőtt egy generáció, akik abba nőttek bele, hogy nincs számottevő infláció. Új készségekre van szükség, melyek elsajátítása nem egyszerű. Megszoktuk, hogy bőség van, mindenből annyi van, amennyi kell, csak meg kell azt fizetni. De ma már ez nem így van! Józan döntéshozókhoz, partnerekhez szoktunk, ahhoz, hogy a vevőinknek és a beszállítóinknak van mozgástere az árakat illetően. Rá kellett döbbennünk, hogy ezek is megváltoztak. Hasonló a helyzet, mint az autóversenyeken, a karambol után, amikor újraindítják a mezőnyt. Ez az úgynevezett szétlövés. Ilyenkor megnyílik a lehetőség az előzésre, az élre törésre, és persze megvan annak is a veszélye, hogy lemaradunk. Éppen ezért igyekeznünk kell az új kihívásoknak megfelelni. Ma már nem a vevőkből kell kiindulnunk, hanem magunkból: mit tudunk, mit akarunk.
- A vevőink már komplex szolgáltatást igényelnek, ezt pedig az értékén, hozadékán kell áraznunk, nem pedig az alapján, hogy mennyi munkaórát, vagy anyagot öltünk bele. Óriási kihívást jelent az is, hogy rendkívül bonyolultakká váltak a folyamataink, nem csak funkciónként, hanem keresztbe, a termék, az üzlet mentén is át kell látnunk ezeket. Ez a vezetőinktől is plusz energiákat igényel a jövőben. Ma már az is alapszükséglet, hogy idegen nyelveken beszéljünk, de ez már kevés: egy nyelvet kell beszélnünk az ügyfeleinkkel, azonos logikára és fogalmakra építve. A versenytársaink is megváltoztak: ma már nem Kína, vagy Kelet-Európa ellen kell ringbe szállnunk, hanem a Nyugat-Európai cégekkel versenyzünk, és ezt ma még kelet-európai fejekkel és költséggel tesszük. Ezen változtatnunk kell! Be kell vonnunk a legfrissebb tudást, és jelen kell lennünk a Nyugat-Európai porondon, a legfőbb piacunkon. Európaiként jobban be kell épülnünk Európába - mutatott rá a legfőbb kihívásokra Lakatos Péter.
A vezérigazgató nagy eredménynek tartja, hogy a VIDEOTON immáron öt éve, hogy felkerült a gyorsan fejlődő, dinamikus nyugat-európai cégek térképére, és ott tartja is a pozícióját. Mindez annak köszönhető, hogy a legigényesebb, a legnagyobb kihívást jelentő feladatokat is magas szinten tudják megoldani.
A vállalatvezető azt is előrevetítette, hogy Nyugat-Európából várható egy újabb kiszervezési hullám, mely ezúttal már nem a Távol-Keletet, hanem Kelet-Európát célozza. Erre fel kell készülni a humánerő és a beszerzés fejlesztésével is. Térségünk a következő években várhatóan átpozícionálódik az alkatrészgyártásban. A tömegével gyártott, egyszerű alkatrészek helyett egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az összetettebb, bonyolultabb berendezések. Látni kell, hogy merre tart a világ, és igyekeznünk kell abba az irányba haladni - zárta beszédét Lakatos Péter.
Sinkó Ottó társ-vezérigazgató az évzáró utolsó felszólalójaként a 2021-es évet értékelte, amiben minden a covidról szólt. Ugyanakkor a remények és az ellentmondások évének is nevezte a mögöttünk hagyott esztendőt. Példaként említette, hogy az első negyedéves árbevételük 25 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva, míg ugyanez a negyedik negyedévben már 10 százalékos csökkenést mutatott.
- Az idei évet a költségnövekedés jellemezte - folytatta az évértékelést a társ-vezérigazgató -, főleg a szállítás, az energia és az alapanyagok drágultak meg, és sajnos az áremelés folytatódni fog a jövő esztendőben is. Új egyensúly, normalizálódás talán 2022 végére várható. Az első féléves munkaerőhiány, majd a második félévet jellemző alkatrészhiány ellenére 2021-et 14%-os árbevétel-növekedéssel zárhatjuk, összességében az eredményünk jó, de a növekvő raktárkészlet gyengíti azt.
Sinkó Ottó optimistán látja a piacaik alakulását. Úgy véli nőni fog az elektro-mobilizáció, ahogy az akkumulátorok szerepe is. Az ellátási láncok rövidítése lesz a cél, ehhez Nyugat-Európa tőszomszédjaként hazánknak jók a pozíciói. A nagyobb ellátásbiztonság megkívánja a termelés diverzifikálását is, különösen a chipgyártás terén, ezért a termelés egy része a Távol-Keletről visszakerülhet Európába, ami elindít majd egy beruházás-sorozatot. Ehhez tőkeerős cégekre lesz szükség, és a VIDEOTON az, és ért az elektronikához. Ez az, ami optimistává teszi.
- Jó évek elé nézünk. Az energetikai problémák miatt szerkezetváltás szükséges, előtérbe kerülnek a megújuló energiák. Mi ehhez is jól vagyunk pozícionálva. Elektronika mindenbe kell. Valamennyi feltétel adott a sikerhez: kiemelkedő tőkeerő, 100%-ban hazai, versenyképes szervezet kiérlelt vállalatvezetési folyamatokkal. Globális és diverzifikált vevőkörrel rendelkezünk, jelen vagyunk a stratégiai iparágakban, világszínvonalú gyártóeszközeink és IT-technológiánk van. Helyben van a menedzsment, a kulcsfunkciók, aminek következtében rendkívül gyors a döntési sebességünk. Ez manapság nagy előny. Mégis a legnagyobb értékünk azok az alkalmazottaink, akik a vállalat magját adják, akikkel együtt dolgozva bizakodással nézhetünk a következő évek elé.
Az ünnepség a vállalati díjak átadásával zárult. Több kategóriában értékelték a vállalatcsoport legkiválóbb tagjait, hárman - Lászlófalviné Gönczi Zsuzsanna, Lászlófalvi Árpád, Mayer Erika - Életműdíjat vehettek át, Budai Angéla pedig 25 éves munkája elismeréseként kapott kitüntetést. További 85 dolgozót VIDEOTON emlékplakettel jutalmaztak.
Cseh Teréz
A VIDEOTON tevékenységi köre a vállalat fejlődéséhez igazodva folyamatosan változott. Három főbb szakasz emelhető ki: a kilencvenes évek végéig a klasszikus bérmunkára építettek, ami a partnerek technológiáján alapuló, munkaigényes projekteket jelentette. A folyamatot az ezredforduló kiugró minimálbér-emelése zárta le, ami elapasztotta az olcsó munkaerőt feltételező megrendeléseket. Innentől datálódott az igazi szerződéses gyártás kezdete. A vevőkör kicserélődött, a régiek helyére az autó- és háztartási gépipari vállalatok, majd az évtized vége felé felfutó ipari elektronika gyártók jöttek. Az intenzív fejlődéshez elengedhetetlen volt a teljes felelősséggel járó gyártási kompetencia kialakítása, ami már saját alapanyagot, saját technológiát és saját mérnöki tevékenységet igényelt. Mindezeknek köszönhetően a termékek hozzáadott értéke is jelentősen nőtt.
A harmadik nagy szakasz kezdetét a 2008-2009-es világgazdasági válság jelentette. A krízist a VIDEOTON jobban viselte a versenytársainál, képes volt a megújulásra. A cégcsoport ezt követően nyerte el mai arculatát, ekkor indult el a jelenlegi cégstruktúra kialakítása. A vevői igények között megjelenik már a terméktervezésben való együttműködés, a termék gyárthatóságának a biztosítása és az optimalizálás. Fókuszba került az automatizálás, amit mind a munkaerőhiány, mind a bérek növekedése, mind pedig a magas minőségi elvárások indokolttá tesznek. |