Új telefonos alkalmazás a múzeum fejlesztésével A MúltApp-pal mamutok között is barangolhatunk
75 éve nyilvánították várossá Tatabányát, ám múltja nem ebben a háromnegyed évszázadban keresendő. Évezredekre, év tízezredekre, sőt sokkal korábbra nyúlik vissza a történet. Elég a Szelim-barlangra, a római korra, a bánhidai csatára gondolni, és máris kitárul a múlt, melynek bemutatására a Tatabányai Múzeum egy új mobiltelefonos, internetes applikáció kifejlesztésével vállalkozott. Pál Gabriella múzeumigazgatóval, és Szilágyi M. Kevin grafikus-informatikussal beszélgettünk.
- Honnan jött az ötlet? - A MúltApp elnevezésű alkalmazás - mondta Pál Gabriella - a virtuális városnéző séták Tatabánya múltjában címet viseli. Egy, a Helyi Közösség által kiírt, TOP-os pályázat segítségével nyertünk 14, 94 millió forint támogatást erre a projektre. - Az ötletet egy irodalmi applikáció adta, ahol végig lehet járni a helyszíneket, mi pedig azt gondoltuk, hogy Tatabánya múltja, akár a régészetet, akár a történetet nézzük, sokkal érdekesebb, izgalmasabb annál, mint ami mondjuk a vonat ablakából látszik. - A rendkívül látványos és innovatív Metamorfózis kiállításunk mellett úgy gondoltuk, hogy ezt jó lenne kiegészíteni egyrészt oktatási céllal, hogy a fiatalokat egy más módon vonjuk be a várostörténet megismerésébe. Másrészt szeretnénk, ha ennek híre menne, és turisztikai hozadéka is lenne. Tehát aki a városba érkezik, és kiváltja a QR-kód jegyet, az be tudja járni másfajta szemüvegen keresztül is Tatabányát. A projekt tartalmi előkészítését a múzeum szakemberi végezték. Kissné Cseh Julianna, Kiss Vendel, és Pál Gabriella állították össze a szakmai anyagot. Mivel az applikáció szövegei két nyelven olvashatók, az angol fordításban Pataki Petra és Taizs Gergő közreműködött. Szilágyi M. Kevin nemcsak az informatikai részben végzett fontos munkát, hanem ő rakta össze ezt az anyagot, ő tette hozzá a képeket, és két fiatal, budapesti tervező informatikus, Szabó Gábor és Szabó Csaba, akik tulajdonképpen a dizájnt, a látványvilágot tervezték. - A városban - folytatta a múzeumigazgató - vannak a történet szempontjából fontos csomópontok, az applikáció segítségével ezeket föl lehet keresni. Van jégkorszak, van római kor, van Árpád-kor, van a XVIII. század, tehát a falvak kora, és a városiasodás. - Ezek a csomópontok folyamatosan bővülnek, ahogy töltjük fel anyaggal az alkalmazást, ezekhez adunk információkat, fényképeket, de ami az igazi izgalma ennek a dolognak, hogy a város öt pontján - egy-egy fő témához kapcsolódva -, ha valaki felkeresi, a telefonja segítségével átlép egy időkapun, belép ezekbe a korszakokba, és a hanghatásokkal kiegészített kiterjesztett valóság segítségével körbepillanthat, hogy az adott helyszín hogyan nézett ki abban az időszakban. - Ez a program - tájékoztat a technikai részletekről Szilágyi M. Kevin - mind Android, mint Apple telefonokon letölthető, a saját web-áruházukból. Hosszú úval, tehát MúltApp-ként kell a keresést elindítani. Természetesen egy szépen elkészített Turul-madár logó a jele ennek a programnak. - Első indításra megkapjuk az info-táblát, innét lehet továbblépni az egyes menüpontokra. Kapunk instrukciókat, melyek végigvezetnek bennünket, hogy miként és hol tudunk QR-kódot szerezni hozzá. - Ez most a múzeumban elérhető, el kell jönni ide, és a pályázat fenntartási ideje - két év - alatt ez ingyenes. Az egész keretrendszer a Google-térképre épül. Minden egyes GPS koordináta erre épül, a saját helymeghatározásunkat használja, és kéri. Jelenleg 12 pont érhető el a városon belül, illetve a múzeum kutatói körzetében. Ez a szám folyamatosan bővül, most is cirka 30 lokációs hely beépítése zajlik. Az egyes pontokat meg lehet közelíteni akár gyalogosan, autóval, vagy kerékpárral, ahogy a Google térképnél megszokhattuk. - Az nagyon fontos, hogy amint elérünk a helyszínre, akkor felugrik egy pop-up ablak, ami gratulál, hogy ideértünk, tovább léptet, és olvashatunk információkat az adott helyről. Ez csak ott nyílik ki, egyszer mindenképpen el kell menni oda. Itt a képre kattintva léphetünk be a kiterjesztett valóságba, a mamutok közé, vagy egy római villába. - Reméljük - fejezi be a beszélgetést Pál Gabriella -, hogy az alkalmazás segítségével az idelátogatókat, az iskolás csoportokat egyszerűen, korszerű technikával, könnyen kezelhető módon bevezethetjük Tatabánya történelmébe, történetébe. Talán ezzel az alkalmazással sikerül megszólítani azt a nehezen motiválható korosztályt, melyet egyébként nem könnyű bevonzani a múzeumba. Szeretnénk megmutatni, hogy ami itt van, és volt, az igen érdekes, izgalmas, és megér egy sétát, vagy osztálykirándulást.
Veér Károly |