Középiskolások ismerkedhetnek szülővárosukkal Intézményesített helytörténeti oktatás indul Tatabányán
A Tatabányai Múzeum közreműködésével és Tatabánya Megyei Jogú Város támogatásával az idei esztendőben - felmenő rendszerben - elindul a helytörténeti oktatás a helyi gimnáziumokban. A város, az oktatási intézmények és a múzeum között kötött megállapodás ünnepélyes aláírására sajtótájékoztató keretében került sor október 9-én a múzeumban.
Az aláíró felek Szücsné Posztovics Ilona (Tatabánya Megyei Jogú Város polgármestere), Vereckei Judit (tankerületi igazgató, Tatabányai Tankerületi Központ), Pál Gabriella (igazgató, Tatabányai Múzeum), Turzáné Papp Erika (főigazgató, Szent Margit Gimnázium és Általános Iskola), Polyóka Tamás (igazgató, Tatabányai Árpád Gimnázium) és Pleier Tamás (igazgató, Bárdos László Gimnázium) voltak. A felek egybecsengő véleménye szerint a helytörténeti oktatás par excellence helyszíne a múzeum, a kezdeményezés pedig a helyi identitástudat kialakításának és ápolásának fontos eszköze lehet. Szücsné Posztovics Ilona hozzátette, október 10-én lesz 77 éve, hogy a négy elődtelepülés egyesülésével létrejött Tatabánya városa. Ugyan a bányászat sok attribútuma nincs már meg, de a városnak fontos a hagyományőrzés és az identitásképzés, melynek egyik feltétele a múlt ismerete. Vereckei Judit kitért arra, hogy az érintett gimnáziumok közül kettőnek (Árpád és Bárdos) a Tatabányai Tankerületi Központ a fenntartója, a tankerület kezdetektől fogva támogatóan állt a kezdeményezéshez. A város és a környék történetének, az itt élt emberek, példaképek megismerése erősítheti a gyerekek kötődését, és arra ösztönözheti őket, hogy később itt telepedjenek le. Turzáné Papp Erika a pedagógusi krédó megfogalmazásaként Goethe szavait idézte: "...a gyermekeknek két dolgot kell adnunk: gyökereket és szárnyakat." A gyökerek tartást adnak, a Szent Margit Gimnáziumban ezt egyrészt a keresztény értékek átadásával, másrészt hazánk és szűkebb pátriánk megismertetésével biztosítják. Polyóka Tamás elmondta, a múzeum ezzel a projekttel missziós tevékenységbe kezd, hiszen a középiskolás korosztály számára olyan hiányterületet próbál pótolni, ami fontos a lokálpatriotizmus kialakításában, megerősítésében, mindezt úgy, hogy a múzeum falai között sokkal élményszerűbbé válhat a tudás átadása. Pleier Tamás is a program küldetéstudatát emelte ki: kell, hogy legyen egy generáció, mely a múlt örökségét átviszi az elmúlás és felejtés vizein a megmaradás partjára, ebben van a részt vevő intézményeknek kiemelt szerepe. Történelem szakos tanárként hozzátette, mindig is fontosnak tartotta, hogy rávilágítson a helyi kapcsolódási pontokra, melyek a magyar történelem fontos epizódjait reprezentálják - ilyen például a honfoglalás kapcsán a Turul-emlékmű, vagy a dualizmus iparosodásának ma is működő mementója, a tatabányai erőmű. A tananyag tartalmát négy tanévre osztották, az osztályok évi 2x60 perces tanórák keretében látogatnak el a Tatabányai Múzeumba. A kilencedik osztályosoknak ez két külön alkalmat jelent, a további évfolyamok pedig tömbösítve, azaz egyszeri 120 perces látogatás keretében csiszolhatják helytörténeti tudásukat. Tatabánya és az Által-ér völgye mindenképp különleges helyszín abból a szempontból, hogy az ember megjelenése óta lényegében folyamatos és detektált az emberi jelenlét a környéken. A kilencedik évfolyam így az őskortól a vaskorig, ill. a rómaiak uralmától a népvándorlásig járja végig a történelem ösvényét. A tizedikesek tananyaga a honfoglalástól egészen a török kiűzését követő újratelepítésekig (18. század) tart. A tizenegyedik évfolyam a dualizmus kori iparfejlődést és az elődtelepülések várossá alakulásáig (1947) tartó évtizedeket veszi górcső alá, zárásként pedig a 20. század második felének eseményeit vizsgálják majd a tanulók. A projekt ötletgazdája Guzmicsné Miklós Márta történész-múzeumpedagógus, mellette Pál Gabriella régész-néprajzos, Kisné Cseh Julianna régész és Kiss Vendel történész felelősek a szakmai tartalomért, a tanórák helyszínei a Tatabányai Múzeum és a Bányászati és Ipari Skanzen lesznek. A múzeum szakembereinek és az általuk végzett évtizedes kutató- és gyűjtőmunkának köszönhetően magas színvonalú, a helyi vonatkozásokat kidomborító tárgyi és ismeretanyaggal várja a múzeum a gimnazistákat.
tárnay / Fotó: Vágó-Lévai Katalin |