Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács tegnap véglegesítette Regionális Akciótervben foglalt a fejlesztési irányokat. A gazdaság- és turizmusfejlesztésen túl célként nevezték meg a fenntartható településfejlesztést, a környezetvédelmi, közlekedési- és humán infrastruktúra-fejlesztést is, amely területekre 70 milliárd forint hívható le 2007-2008 között.

Kiemelt területként szerepel a Regionális Akciótervben a Balaton turizmusfejlesztése. Így a vonzerő és turisztikai menedzsment fejlesztése témában létrejött egy speciális, térségi pályázati ablak, a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet, amelynek keretében mintegy 3,5 milliárd forintot különítettek el. „Ez az összeg elérhető lesz pályázati úton az önkormányzatoknak és vállalkozóknak turisztikai vonerőfejlesztésre, de mintegy 200 milliónyi jut településmarketingre, kiállításokon való megjelenésre” – mondta el Pál Béla, a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke. A Közép-Dunántúl megyei jogú városai ugyanakkor a városrehabilitációt érintő fejlesztések esetén kezelendők kiemelten, ezen a területen 3,5 milliárd forint áll rendelkezésre. A Tanács által véglegesített fejlesztési dokumentum július 25-én kerül a Kormány elé.
A turizmusfejlesztésre pályázók számíthatnak a legjelentősebb támogatásra, közel 22 milliárd forint fordítható erre a célra. 16,5 milliárd forint értékben pályázhatnak környezeti és közlekedési infrastruktúra-fejlesztésre, és több mint 9,3 milliárd forint támogatás igényelhető gazdaságfejlesztésre. Humán infrastruktúra-fejlesztésre 10,3 milliárd, fenntartható településfejlesztésre mintegy 10 milliárd forint áll rendelkezésre. Amennyiben a Kormány július 25-én jóváhagyja a Közép-Dunántúli Akciótervet, számos pályázat indul szeptembertől a Közép-dunántúli régióban.
Új kerékpárutak építésére már most pályázhatnak önkormányzatok a Közép-dunántúli régióban. Az európai uniós támogatással a régió kerékpáros közlekedési infrastruktúrájának kialakítására és bővítésére nyílik lehetőség. A rendelkezésre álló keretösszeg a 2007-2008-as évben 1 milliárd forint. Helyi önkormányzatok, azok intézményei és társulásaik, kistérségi többcélú társulások, központi költségvetési szervek és intézményei nyújthatnak be igényt a vissza nem térítendő támogatásra. Pályázni lehet állami és önkormányzati utak településen belüli átvezető szakaszain, - önkormányzati és 4-5 számjegyű utak külterületi szakaszain, - egyéb nyomvonalon vezetett, a mindennapos közlekedés részére, közlekedésbiztonsági, hivatásforgalmi kerékpárutak építésére. Kizárólag kerékpárút fejlesztéshez kapcsolódóan lehet pályázni: - forgalombiztonsági berendezések, informatikai tájékoztató, kijelölő táblarendszerek, kerékpártárolók kialakítása. A támogatás mértéke a projekt elszámolható összes költségének legfeljebb 80 %-a lehet. A pályázat keretében elnyerhető támogatás mértéke minimum 10 millió forint, maximum 150 millió forint. A pályázatok benyújtása 2007. augusztus 16-tól november 16-ig lehetséges. A pályázati csomag elérhető a Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség honlapján, a www.kdrfu.hu oldalon.
 A sajtótájékoztatón részt vett Nagy András, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke és Balatonszőlős polgármestere. Kérdésünkre elmondta, hogy „örülnek annak, hogy végre elindul a fejlesztés ezen a téren is, bár az összeg nagyságát tekintve tényleg csak indulásról beszélhetünk”. A klub véleményét a KDRFT kikérte a pályázatok kiírása előtt, amelyben a következőket javasolták: „Nem támogatunk semmilyen kerékpáros utat, ami a gyalogjárdával közös! Ezek nem segítik elő a kerékpározás fejlődését, hanem gátolják azt, és erősítik a két környezetbarát modalitás konfliktusát. A megoldások preferenciasorrendje: önálló kétirányú kerékpárút, önálló egyirányú kerékpársáv, kerékpáros forgalom közösen a csillapított gépjárműforgalmú úttesten, és csak végső esetben "elválasztott gyalogos-kerékpár út". "nem-elválasztott" semmiképpen!” A klub elnöke hozzátette még: - sajnos azokban a testületekben, amelyek döntenek ezekben a témákban, kevés ember kerékpározik. Ezért szükséges a jó döntés meghozása érdekében párbeszédet kezdeményezni a civil szervezetekkel, a kerékpáros társadalom képviselőivel is. Reméljük, hogy nem csak az előkészítés fázisában, hanem a pályázatok kiértékelésekor is megkérdeznek minket.
Az előre nem látható természeti vagy más eredetű veszély miatti kárelhárítás költségeire, vis maior támogatásokról döntött a Tanács. Igar Község Önkormányzata és Enying Város Önkormányzata igényelt támogatást a heves esőzés okozta útburkolati hibák helyreállítására. Igar-Vámszőlőhegy esetében 3 277 440 forint, míg az Enying Leshegy településrészét érintően 2 155 267 forint támogatás jóváhagyását javasolta a Tanács.
|