A Budapest-Belgrád vasútvonal után jöhet a szlovén nagysebességű gyorsvasút Újabb sikerek a lábatlani betongyárban
A Lábatlani Vasbetonipari Zrt., bátran mondhatjuk, hogy a középeurópai betongyártás éllovasa. Nyolcvanéves tradícióira építve, a németországi központú RAIL.ONE csoport tagjaként, a lábatlani gyár folyamatosan fejlődik. A teljes technológiai megújítást, az energiahatékonysági felújítást követően immáron a külleme is megfelel a kor elvárásainak. Dübörög a betongyártás, 110%-on folyik a diverzifikált termelés, és a jól végzett munka eredményeként mindig akad a horogra egy-egy óriásprojekt is. Most éppen Kelet-Európa első, Szlovéniában épülő nagysebességű gyorsvasútja. Galler Károly vezérigazgatóval beszélgettünk.
- Hogyan hatottak a hazai betongyártásra az elmúlt évek történései, az energiaválság, a háborúk? Milyen kihívásokkal kellett szembenézniük? - Az orosz-ukrán háborúnak ránk nézve, illetve rajtunk keresztül a vevőinkre is voltak, vannak negatív aspektusai. Gyakorlatilag Ukrajna irányából megszűnt az árubehozatal, köztük a cement importja is. Hatalmas kieső mennyiséget kell így pótolniuk a helyi kapacitásoknak. A cementgyárak maximális fordulatszámon működnek, hogy a hiányzó volument elő tudják állítani. - Az energiaválság, a háború az üzemanyagárak emelkedését is magával hozta, ebből adódóan pedig jelentősen nőttek a fuvarozási költségek, az útdíjak is. Egy biztos, semminek az ára nem csökkent. - A vörös-tengeri helyzetből is számos problémánk adódott az alapanyagok és a gépek beszerzésével, beszállításával kapcsolatban. Jelentősen lelassultak az arab országok, illetve India felől érkező szállítmányok, a hajók a Szuezi-csatorna felől most nem jöhetnek, ehelyett meg kell kerülniük egész Afrikát. Egy-másfél hónapos késéseket mondanak. Ezek hatásait ma még nem is érezzük igazán, de hamarosan gondot jelenthetnek a napi termelésben. Jelentős csúszásokra kell tehát számítanunk ezen a téren.
- A nehézségek ellenére folyamatos a gyártás? Tudnak dolgozni? - Nem panaszkodhatunk, vannak megrendeléseink, új projektjeink, persze vannak parkolópályára került korábban indult folyamataink is. Ilyenek például a fővárosi beruházások, melyeket forráshiány miatt elodáztak. - A nagyszabású vasútépítés viszont a Budapest-Belgrád vonalon lassan a végső fázisába fordul, jövőre az átadásra is sor kerül. Mivel a betonaljzatra a munkálatok elején van szükség, így a mi munkánk már a végéhez közeledik, nálunk kifut ez a projekt ebben az évben. Helyébe lép a következő, a koperi kikötőig futó szlovén nagysebességű gyorsvasút építésére.
- Ez egy új fejezet a cég életében. Adott volt ehhez minden feltétel? - Kiváló szakmai tudással és szakembergárdával rendelkezünk, és folyamatosan fejlesztjük a technológiánkat, teljesen modernizáltuk a gyárunkat. Ebben a folyamatban bentről haladtunk kifelé, nem egy új, látványos csarnok építésével kezdtük, hanem első körben a belbecsre fektettük a hangsúlyt, azaz a technológiánkat modernizáltuk. Kifelé haladva következtek az energiahatékonyságot célzó energetikai beruházásaink, aminek immáron II. ütemét is befejeztük. A robbanásszerű gázáremelésre válaszul átálltunk a hőszivattyúkra, illetve megvalósítottuk a teljes fosszilisenergia-függetlenséget. Befejezésként újjáépítettük a gyárat, vagy még kifejezőbb, ha úgy fogalmazok, hogy a régi köré építettünk egy új gyárat. Mára elmondhatjuk, hogy egy modern munkahellyé váltunk. Mindezeket alapvetően az energetikai megfontolások vezérelték, a döntéseink létjogosultságát energetikai számláink maximálisan vissza is igazolják. Egyértelműen a beruházás gyors megtérüléséről beszélhetünk. - A nagysebességű gyorsvasútépítéshez szükséges technológiafejlesztés pedig jelenleg is zajlik a telephelyünkön. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy mindez ide, Magyarországra, a mi gyárunkba kerülhetett. Korábban ezeket az elemeket Németországban állították elő. Nekünk nem csak őket sikerült meggyőznünk az itteni gyártás előnyeiről, de a Szlovén Állami Vasutakat is sikerült magunk mellé állítani, és megnyerni ezt a projektet. Mi leszünk Közép-Európában az elsők, akik a nagysebességű gyorsvasutakhoz képesek pályát gyártani, Szlovénia pedig az első keleteurópai ország lesz, ahol ilyen gyorsvasút épülhet. Magyarországról szállítjuk - más egyéb termékekkel együtt -, az ehhez szükséges betonaljzatokat. - Erre az új technológiára hosszú távon szeretnénk építeni, amire reményt adnak a V4-eket, illetve Romániát is összekötő gyorsvasúthálózat, illetve az Osztrák Vasutak fejlesztési tervei. Ezek kivitelezése számításunk szerint előbb-utóbb elindulhat.
- Milyennek látja a hazai munkaerőpiacot, és a közeljövő kilátásait? - Munkaerő ügyében rosszul állunk. A magyar munkaerőhelyzet, a hírekkel ellentétben, borzalmas állapotban van. Szakmunkások, szakemberek egyszerűen nincsenek, még a kifejezetten erre a célra szakosodott cégek sem képesek ilyeneket megfelelő számban közvetíteni. A határon túlról érkező jó lakatosok nem állnak meg itt, egy-két országgal nyugatabbra mennek a jobb jövedelem reményében. Minden cég küzd ezzel a jelenséggel. - Nekünk úgy sikerült mindezt kordában tartanunk, hogy egyrészt építhettünk az erős dolgozói lojalitásra, ami rendkívül nagy cégérték. Minden évben szép számmal adunk át jubileumi törzsgárda kitüntetéseket, 10-20-30, de nem ritkán 40 év munkáját megköszönve. A betoniparban érintett lábatlani családokban apáról fiúra szálló tradícióként adják át a szakmát a fiatalabb generációknak, így a munkaerő-utánpótlásunk erről az oldalról biztosított. - Másrészt persze a kapacitásbővítésünk folyamatosan megkívánja az új munkaerő bevonását is, a technológiai fejlesztés, a modernizálás pedig más típusú, új tudással rendelkező szakembereket is megkövetel: programozókra, magasan képzett gépkezelőkre, gépbeállítókra, lakatosokra is szükségünk van. - Kipróbáltunk harmadik országbeli munkavállalókat is, tapasztalataink alapján, jelenlegi álláspontunk szerint a kirgizek a számunkra legmegfelelőbbek. Megbízható, katolikus vallású, tehát a magyar értékrenddel könnyen azonosulni tudó, dolgos emberek. Megbecsülik magukat, tiszták, rendesek, megbízhatóak, rendelkeznek azzal a normalitással, amivel a munkaközösségbe és az itt élők közé is könnyedén be tudnak illeszkedni. - Egyelőre adottak tehát minden oldalról a termeléshez szükséges feltételeink, bőven van munkánk, sok projektünk fut, így biztató jövő elé nézünk. Már most 110%-on termelünk, el sem tudom képzelni, mi történik majd, ha a gazdasági növekedés újra lendületet kap. Már most is három műszakban dolgozunk, még szombaton is. Szerencsére az embereink szívesen vállalják a túlórát, és szép jövedelmet is vihetnek haza. Az árbevételünk és vele együtt a profitunk is évről évre növekszik, így tényleg nincs okunk a panaszra. Igyekeztünk időben felkészülni, hatékonnyá válni, és szerencsére ennek most az eredményei is megmutatkoznak.
Cseh Teréz |